CRÍTIQUES

VALORACIÓ
7
La Fura omple la cantata d’Orff de vistosa espectacularitat escènica, i mostra el seu domini dels elements audiovisuals
Publicat el: 10 de març de 2016
CRÍTiCA: Carmina Burana
Té raó Carlus Padrissa , quan afirma que l’estupenda música que Carl Orff va composar per a la
seva cantata profana “Carmina Burana”, és una música molt “furera”; una música – podríem afegir- que connecta del tot amb
l’espectacularitat “mainstream” amb marca de fàbrica inconfusible que la Fura
mostra sempre que es llança a aventures destinades a captar audiències
massives. També la brillant partitura d’Orff resulta espectacular, mentre que
les lletres en llatí dels poetes goliards que l’inspiren , posseeixen alhora
aquell punt transgressorament irreverent , lúdic i luxuriós que associem sempre
a l’esperit “furero”. D’altra banda, va ser el mateix compositor el que ja en
el mateix títol de la seva obra va fer referència a les “imaginibus magicis” que
genera la seva música. I sens dubte, pocs cops l’obra d’Orff deu haver anat tan
ben servida en aquest sentit: damunt el gran i mòbil cilindre que presideix
l’escenari d’aquesta proposta, es projecten imatges sovint fascinants que venen
a ratificar el ja ben demostrat domini que la Fura mostra en el terreny dels
audiovisuals. I que, pel que fa a la posada en escena que acompanya la
interpretació de la Cantata, constitueixen el seu veritable punt fort.
Més discutible seria en aquest sentit el
component coreogràfic de la proposta: la interrelació entre les imatges i les
ballarines que les acompanyen , dona lloc a unes intervencions tirant més aviat
a discretes . O l’ús de recursos d’efectivitat infal·lible però potser ja una
mica massa vistos: penso en el gran recipient ple d’aigua en el qual es
submergeixen alguns dels intèrprets , i que s’acaba tenyint amb l’intens color
vermell que associem a la passió , la sang i el bon vi. O el fragment en el
qual la Fura se’n serveix del cor femení de l’espectacle per omplir la platea
de fragàncies presumptament primaverals, demostrant així que ser “furero” , no
està renyit amb caure en la temptació del “kitch”.
D’altra banda, l’espectacle s’enfronta al Tívoli a un important
desafiament logístic. El Tívoli –no cal ni dir-ho – , és una preciositat de
teatre del qual Barcelona, se n’ha de sentir ben orgullosa. Però és també un
teatre amb una boca escènica massa petita com per a poder rebre en condicions
una proposta tan massivament poblada com aquesta. Dit ras i curt: l’enorme gentada
que l’espectacle reuneix a l’escenari entre orquestra, cor, solistes i
ballarines, no hi pot cabre comodament en un espai ocupat també pel ja esmentat
cilindre, i per la grua manejada per dos tècnics que ha de córrer amunt i avall
carregant amb els solistes. La sensació de encotillament, plana sovint sobre el
muntatge.
Res d’això impedeix, en qualsevol cas, gaudir de la potent “cantata” , força ben executada per la World
Orchestra Soloist – que ofereix la partitura en versió de cambra- i defensada
amb solidesa per la Polifònica de Puig-Reig i guatre brillants solistes. Ni
deixar-se arrossegar pel torrent de creatives projeccions que s’acoblen
acuradament al contingut de les lletres ( agreixo d’allò més els sobretítols; el llatí no és el
meu fort) . Ni reconèixer un cop més que La Fura dels Baus posseeix un
envejable sentit de l’espectacle capaç de fer que el tot, s’imposi a les
febleses parcials de la seva proposta.
CRÍTIQUES RELACIONADES / Carmina Burana
TÍTOL CRÍTiCA: Revolució tancada en una peixera
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Montse Otzet

VALORACiÓ
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Montse Otzet
