• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Carmen!
  • /
  • A recer de l’exotisme, un flamenc directe i desinhibit
CRÍTIQUES
imagen
Jb Defi
PER: Jordi Bordes

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

A recer de l’exotisme, un flamenc directe i desinhibit

Publicat el: 17 d'octubre de 2016

CRÍTiCA: Carmen!

Des del principi de la carrera que li demanaven a María Pagés que revisés la Carmen de Bizet. Ella s’hi va negar rotundament. Li provocava rebuig aquell exotisme malentès i, sobretot, aquella mirada de la dona despreocupada, que provoca baralles sagnants, com si res. María Pagés entén el feminisme, des d’una òptica antagònica. I això és el que ha volgut ensenyar en el seu muntatge de gran format: un cos de set ballarines i un cos de música encara més nombrós (amb guitarres, caixa i cantaros però també amb violí i violoncel).

Deixa clara la seva postura en la mateixa obertura. Amb els ventalls reacciona a les notes conegudíssimes del compositor romàntic, com si fossin escuts. Fins i tot amb la tonada de “toreador” repel·leix l’atac novament a les banderilles (ventalls tancats) que proven d’engaltar-li. A canvi, revisiona llibret, incloent peces en francès (una seguidilla cantada en francès per a una cantaora és un exercici d’alta cuina) o en àrab. María Pagés alterna les coreografies de cor (en les que ella no sempre hi intervé) amb els seus duets o solos.. El contrast amb la resta de ballarins és notable: pel seu cos (un pam més alt) i per la seva maduresa. Però no prova d’amagar-se res (fins i tot s’atreveix a cantar un poema prou explícit de ser feliç amb les “patas de gallo” i els “tres quilos de más”). Ho fa quan ja s’ha fet seu el públic. Perquè si, inicialment, és més una dramatúrgia que una coreografia (es parla i canta més que es balla). Mica en mica va guanyant pas el taconeo (una manera de persuadir a partir de l’esforç i no de la seducció fàcil del cos fresc i atractiu). 

El vestuari és un altre dels elements destacats. Perquè dóna un gran joc i unitat als diferents cossos de ball. L’home, practicament no existeix en aquesta peça. En tot cas, pren forma de tamboret; que s’esperi assentat aquell qui vulgui veure una dona seductora que fa embogir el mascle. A canvi de la bellesa, reivindica la cultura: la lectura en forma de llibre (una lecuira que recorda Incendis, de Mouawad). 

Si Pagés va signar un espai blanc de línies que projectaven a l’infinit, a Utopía (2011), inspirat en l’arquitectura de Niemeyer, ara apel·la a la foscor i al món concret. Però , en comptes de bastir una nova mirada castradora de La casa de Bernarda Alba o frívola de Carmen, apel·la a la dona d’avui, que lluita per aconseguir la igualtat social amb l’home i seguir vivint la maternitat. (S’emparenta, doncs amb obres del tall de Conillet). 

CRÍTIQUES RELACIONADES / Carmen!

TÍTOL CRÍTiCA: NO SE LO PIERDAN

PER: Carmen del Val
Carmen Del Val
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: UNA CARMEN CAPTIVADORA

PER: Montse Otzet
Montse Otzet
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Isnpirada revisió del mite de Carmen

PER: César López Rosell
César López Rosell
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: A FLOR DE PIEL

PER: Carmen del Val
Carmen Del Val
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: CARMEN, PER SEMPRE MÉS

PER: Montse Otzet
Montse Otzet
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat