• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • 14.4
  • /
  • Quan l’escenari emociona i ens qüestiona
CRÍTIQUES
Foto 14.4
Manuelperezimunoz2 756x756
PER: Manuel Pérez i Muñoz
Per abraçar

VALORACIÓ

7

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Quan l’escenari emociona i ens qüestiona

Publicat el: 21 de febrer de 2025

CRÍTiCA: 14.4

Impossible no empatitzar-hi. El Teatre Lliure va estrenar dimecres 14.4, obra que arriba amb molta embranzida des de la seva estrena a Madrid al juny (entrades exhaurides per a totes les funcions de Barcelona, però gira en marxa per Catalunya). Es tracta d’un monòleg d’Ahmed Younoussi que explica en primera persona el seu periple com immigrant des dels carrers de Tànger fins a convertir-se en actor a la Península. El muntatge de Juan Diego Botto i Sergio Peris-Mencheta és d’una precisió superba, ric en recursos escenogràfics i actorals, d’un ritme meticulós. Com ja passava a Una noche sin luna, el factor emocional es barreja amb un component didàctic que, combinant amb l’empatia d’un intèrpret en estat de gràcia, dona lloc a una màgia que desborda el marc escènic. El còctel suposa un beuratge optimista que treballa el factor humà i la solidaritat per posar rostre a una tragèdia flagrant, teatre de justícia poètica. Públic dempeus, per descomptat, s’ha de tenir el cor molt pelut per no emocionar-s’hi.

Per contra, 14.4 exemplifica això que de forma lúcida el cronista oficial Oriol Puig Taulé defineix com la “infantilització del teatre català” –del madrileny en aquest cas–, posar al públic adolescent i adult en el mateix pla de recepció. Abunden les estructures i els recursos del melodrama –banda sonora en especial– per subratllar el que hem de sentir i quan ho hem de sentir, un mapa de bons i dolents, una pintura sense grisos. El caràcter alliçonador sobrepassa el joc fins al punt que el protagonista es permet la broma de comparar la platea amb una classe d’institut. Amb traç gruixut, els exemples citats incideixen en llocs comuns de la ignomínia colonial passada i present sense traspassar els límits de la denúncia políticament correcta (on són els responsables amb noms, cognoms i posicions a l’Ibex-35?). No falten imatges de les mutilacions al Congo belga o la sempre recurrent imatge d’Ailan Kurdi ofegat a la platja, primer pla pornogràfic d’un infant que s’hauria d’evitar per respecte a la seva família. Si el teatre ens ha d’acompanyar en la reflexió, una sala sencera aixecada per aplaudir també genera preguntes.

LLEGEIX L’ARTICLE COMPLET A ENTREACTE.CAT

Una sala sencera aixecada per aplaudir també genera preguntes.

CRÍTIQUES RELACIONADES / 14.4

TÍTOL CRÍTiCA: Un relat migratori en primera persona

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444

Per estremir

Per transformar

VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Pòquer de T

PER: Jordi Bordes
Jb Defi

Per estremir

Per transformar

VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat