Aquests cinc anys El Maldà, 10 de maig de 2018 Des del primer instant ens ho deixaran clar, la Cathy (Anna Herebia) i el Jaime (Marc Flynn) han tallat. Però com hem arribat fins aquí? Com han estat aquests últims cinc anys? El noi ens ho explicarà des de l’inici fins al final, l’emoció, la força, l’amor de l’inici fins al cansament, la derrota del final; mentre que la noia ho farà al revés i començarà explicant-nos el final de la relació i acabarà explicant el començament. Això potser no queda massa clar des del començament i està bé saber-ho perquè aleshores t’adones i entens molts més detalls i moviments en escena. El Maldà és conegut per la seva proximitat i això és el que s’explota en aquesta obra i és que és tot un luxe poder tenir tan a prop a escena al director musical i pianista (Gustavo Llull), una violinista (Anna Follia i Laura Marín) i els dos actors i cantants. D'aquests dos últims cal destacar la seva complicitat a l’escenari així com les seves veus (quin talent musical!). Al ser una sala tan petita els micròfons haurien estat prescindibles però com que hi ha música en directe són necessaris, tot i això en algun moment el volum potser és una mica excessiu o baix. A mesura que es construeix/destrueix la relació, l’escenografia també es va formant fins que arriba a un punt àlgid en que els dos personatges, cada un amb el seu fil narratiu, es troben i a partir d’aquí el pis que havien anat construint junts també anirà desapareixent. És interessant destacar l’ús tan natural de les tecnologies que són incorporades a l’obra com el que són, un aspecte més del dia a dia. De la mateixa manera la il·luminació també entra en joc i ens ajuda a viatjar pels diferents escenaris de l’obra i a dividir-ho entre les “dues històries”. Cèlia Ventura @soctastaolletes
Aquests cinc anys El Maldà, 10 de maig de 2018 Ens trobem davant un altre musical amb els seus inicis a l’Off-Broadway (unint-se als múltiples de la temporada com El Despertar, Tick-Tick Boom i Casi Normales). Jason Robert Brown, autor de l’original The Last 5 years, aposta per un format minimalista al màxim, valgui la contradicció, en el que trobem només dos intèrprets, que a més, no es troben mai junts a escena. Ambdós ens expliquen individualment com han viscut la seva relació de parella i la inevitable ruptura d’aquesta, des de la seva perspectiva. Marc Vilavella i la seva ajudant de direcció, Mara Fernández, aposten en aquesta cas que es representa al Maldà, per a que els dos protagonistes comparteixin escenari per què “no és el mateix deixar a algú, que veure-li la cara mentre l’estàs deixant” com diu la mateixa Mara. Un actor, Marc Flynn, i una actriu, Anna Herebia, són els encarregats de posar-se a la pell de’n Jamie i la Cathy en aquest viatge a través de l’espai i el temps en que hi són tots dos, però no es troben. A escena, també trobem dos exquisits músics, alternats entre Gustavo Llull o Gerard Alonso al piano, i Anna Follia o Laura Marín al violí. Es tracta d’un musical on hi ha música durant tots i cadascun dels minuts de representació, una música composada amb gran intel·ligència i que cal escoltar moltes vegades per tal de poder apreciar i identificar el joc de les diferents melodies i fórmules que serveixen per abordar determinades temàtiques en vàries de les cançons. Herebia i Flynn s’enfronten amb tota la seva energia a unes cançons amb gran dificultat vocal que superen amb nota, afegint-hi matisos abordats des de la interpretació que ens fa entrar de ple a la història que ens estan explicant, afegit a l’atmosfera íntima i recollida que crea el Maldà, sense trencar però en cap moment la quarta paret, fent que el públic quedi immers observant el seu peculiar viatge. Sílvia Mercè i Sonet @pinyasonet