Fotografia: Erola Albesa Solsona
Els dies mentits
Teatre Gaudí, 12 d’octubre de 2024
Quina és la mentida més gran que t’han dit mai? Així és com comença l’obra. Un atac directe i sorprenent: en vol una resposta. Torna a repetir-ho: quina és la mentida més gran que us han dit mai? Algunes veus tímides del públic comencen a respondre: “Nadal?”, els típics “5 minuts i ja arribo?” Entre rialles i comentaris en veu baixa, ens acabem fent preguntes sobre quan ens han mentit, quan hem mentit i, per extensió, quan ens hem mentit. I el més important: per quins motius? Por a la veritat? Por a les conseqüències? Llàstima? Mandra a haver de donar explicacions? Els motius poden ser-ne diversos, però, realment, què comporta per una mateixa i per a l’altra gent una mentida? Quin és l’impacte i l’abast que poden tenir? Per què ens ocultem rere mitges veritats? O, en molts casos, més aviat silencis? Un “ai, no ho sé” pot tenir conseqüències? Què s’hi amaga, realment, al darrere?
Després d’un preludi bidireccional, Marta Aran ens fa un repàs de què va ser “el seu primer dia”. I d’un munt que van venir després. Fins que, un fet inesperat, li va fer dir prou. Els dies mentits, escrita i dirigida per ella mateixa, ens posa sobre l’escenari un tema que, tot i que sembli mentida, encara és tabú: la sexualitat i el plaer de les dones. A partir d’un repàs amb to còmic de la seva vida, la protagonista ens proposa una narració al voltant de les seves experiències amb el propi cos i sobre el gran impacte que han tingut en ella la pressió i expectatives socials. Aran posa a escena una sèrie de dubtes, plantejaments i angoixes que no deixen lloc als eufemismes.
El text, que viatja entre un format de stand-up comedy i un monòleg dramàtic d’autoficció, va acompanyat de recursos escènics que li donen dinamisme i trenquen amb la imatge estàtica d’aquest primer gènere i, alhora, generen una connexió informal amb el públic que no s’acostuma a veure en el segon cas. L’obra, estrenada l’any 2019 a la Sala Flyhard, torna durant unes setmanes al Teatre Gaudí per a donar veu a la falta de representació del que no encaixa dintre la vida sexual que s’espera d’una persona per entrar dins les normes socials.
En tot cas, Els dies mentits és una proposta sense pèls a la llengua. Se’ns presenta com a propera, despreocupada i còmica, alhora que ens obre la porta a reflexionar de forma individual, però també a gran escala. Perquè… i tu… quina és la mentida més gran que t’has dit mai?
Erola Albesa Solsona (@erolaalbesa)