Cyrano
Teatre Borràs, 21 de desembre de 2017
Ha tornat el Cyrano a Barcelona, l’antiheroi irreverent que sense pèls a la llengua es busca enemics a tort i a dret i defensa a capa i espasa a tots aquells a qui considera els seus amics. Tan hàbil amb el floret com mestre de les paraules i la poesia, s’enfronta a tothom amb la seva màscara de valentia, que amaga un cor ple d’amor però ferit, i compungit, pel seu gran enemic, la seva pròpia lletjor.
Lluís Homar ens presenta amb una grandíssima actuació un Cyrano profund i captivador. En una posada en escena i una escenografia que d’entrada podria semblar fosca i freda ens sap transmetre la calidesa del personatge i l’obra utilitzant l’espai que han creat de manera que el propi espectador se senti immers en la història. Una immersió que es percep una mica contradictòria a vegades, tan ràpidament s’agafa un cotxe com un fusell, i que juntament amb un vestuari de quiròfan acaba proveint d’una sensació d’atemporalitat buscada. També contrasta la il·luminació asèptica que han elegit per a la majoria d’escenes i que tot i això al final ajuda a remarcar encara més la tendresa d’aquesta obra.
A part d’un Homar que no decepciona cal aplaudir també la interpretació de la resta del repartiment i la preciosa veu de Sílvia Pérez Cruz que ens acompanyarà en alguns moments clau de l’obra.
Aquesta vegada el Borràs ens porta una obra basada en la vida del pensador llibertí francès del mateix nom (Cyrano de Bergerac ,1619-1655) i contemporani de Molière. Ho fa amb una proposta arriscada en la qual potser costa una mica entrar en un primer moment però que enganxa i transcendeix les restriccions del seu context amb una mirada que tant valdria avui, com demà, com en qualsevol altre moment. Cal destacar, a més, que ho aconsegueixen amb una transformació que respecta no tan sols l’essència sinó el text original de l’obra sense redigerir-lo i focalitzant el canvi en tots aquells altres aspectes que fan del teatre, teatre.
Quelot Martín
@quelcom_