• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
novaveu
  • QUI SOM A # NOVAVEU
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • ACTIVITATS
  • RECOMANA
  • QUI SOM A # NOVAVEU
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • ACTIVITATS
  • RECOMANA
  • Home
  • /
  • Cavallet de mar o el peix invisible
  • /
  • Cavallet de mar dins la panxa
CRÍTIQUES #NOVAVEU

Cavallet de mar o el peix invisible

per Àfrica Bonet-Ragel
Cavallet De Mar
Africa B Img 20231108 192523 709x709
PER: Àfrica Bonet-Ragel
ANAR A FiTXA DE L’OBRA

Cavallet de mar dins la panxa

Publicat el: 10 de febrer de 2025

CRÍTiCA: Cavallet de mar o el peix invisible

Cavallet de mar o el peix invisible

Sala Flyhard, 4 de febrer de 2025

Mai abans havia vist un escenari o, més ben dit, un espai tan petit, on s’hi pogués actuar. 

A la Sala Flyhard, s’hi torna a representar Cavallet de mar o el peix invisible. Un text escrit per Pau Coya (autor també de Pols de diamant) i dirigit per Rebeca del Fresno. Guardonat amb el premi Novaveu als darrers Premis de la Crítica de les Arts Escèniques. 

La proximitat que imposa la sala i la mirada directa d’en Martí Moll, l’únic personatge en escena, és idònia per crear un lligam proper i immediat. Aquest, et fa formar part del seu entorn. Com si fossis un amic més a qui li explica el seu recorregut i les reflexions des que va iniciar la seva transició, l’administració de testosterona i com la seva vida canvia quan descobreix que està embarassat.

Un monòleg protagonitzat per Marc Torres que sense involucrar-te directament com a societat responsable dels codis normatius generats, et fa veure i entendre-ho des d’una mirada més autèntica i natural. Aquest és un aspecte que m’agradaria ressaltar, ja que la forma en com està narrada et fa sentir en un espai còmode.

És des d’aquesta perspectiva i amb la vitalitat i capacitat de l’actor per combinar elements dramàtics i còmics, que s’enllacen diverses escenes sense gairebé ni adonar-te’n. Sense prestar atenció que una sola persona t’està representant d’altres simultàniament, perquè te la creus i tu mateix els veus. Torres aconsegueix transmetre la vulnerabilitat i la força del seu personatge vivint des dels moments més íntims a la consulta de la doctora, fins als més càndids davant un nen petit a l’autobús. 

Pel que fa a aquests canvis harmonitzats, també hi juga un paper clau la senzilla però potent escenografia. Un cub translúcid camaleònic i una tassa de vàter, que també protagonitzen cada segon d’aquest monòleg. A més de les llums i el suport audiovisual, que dinamitzen els 75 minuts d’obra. Aquest enfocament permet que el text i la interpretació brillin amb llum pròpia, evitant artificis innecessaris i potenciant l’impacte emocional del relat.

L’obra ofereix una mirada íntima i honesta sobre la diversitat de gènere i les experiències de les persones trans, celebrant la diversitat dels cossos i qüestionant els codis de gènere establerts. Així doncs, puc dir que després del final tan trencador, els aplaudiments infinits no van ser una sorpresa.

Àfrica Bonet-Ragel

@afriica_br

TORNAR A CRÍTIQUES
CRÍTIQUES RELACIONADES / Cavallet de mar o el peix invisible

TÍTOL CRÍTiCA: No ens fareu mai més invisibles.

PER: Anna Ginestà
Screenshot 20250324 155026
LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El meu cos és vàlid

PER: Àlex Grande
Img20221008195045
LLEGiR MÉS
novaveu
[email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat