SiNOPSi
En moviment constant i suspesos en el planeta Terra, un col·lectiu
d’artistes exòtics s’inspiren en el misteri de la natura per
descodificar seva evolució. Allunyant-se de les influències de la gran
civilització, han desenvolupat les qualitats físiques per representar
una constel·lació de circ contemporani. Cerimònies, rituals, jerarquies i
tradicions que realcen els codis de la vida grotesca humanoïde del
segle XXI.
Un aparador d’acrobàcies i equilibris a ritme de música clàssica i electrònica.
ARTICLE
«crònica segon dia» | Por Jordi Bordes
El cos és l'element més pur de l'ésser humà. El cervell, el que el tenyeix de prejudicis o perversitats. El pèndol, impertorbable, no es modifica per la nuesa ni per l'escultura de cosos nus, en continu moviment. L'inici d'aquest Sapiens zoo evoca al zoom d'una fotografia multitudinària de cossos estesos d'Spencer Tunick o dels dolorosos abocadors de cossos esgotats als camps d'extermini nazi. No hi ha un narrador en aquesta trama inconnexa on cada personatge té els seus recorreguts vitals. Quim Giron, director i ànima de la companyia, creua l'espai incessantment, sense rumb, vestint i desvestint màscares, armilles de pell i topant amb els altres. Per construir o per destruir. En tot cas, Leire Mesa és la que domina més el centre de l'espai però on acaba aixoplugant-se és al davant d'un mirall imperfecte que la presenta desfigurada. Potser un nou prisma per entendre el seu conflicte artístic i vital d'una bisexualitat no buscada i que assumeix amb sinceritat i entrega a l'escena. Les destrals de Benet Jofre són angoixants. Juguen poc amb terceres persones. Fa patir els llençaments de les eines tallants perquè es clavi sobre la soca on ell reposa amb els peus descalços. Només s'integra en l'acció amb la vertical de Quim sobre dues destrals posades ben fortes o quan Mesa acepta un guant de monstre per calçar-se'l al braç esquerre. El treball de DJ Marcelle-Another Nice Mess és constant. En la seva penombra, acompanya els actors en cada pas del seu compromís actoral. Els dóna un coixí més calent que la roba que es van desprenent. No és un quadre de bellesa; és un quadre cru, de veritat, d'assumir el risc de la creació sense cap frontera. En Animal Religion no hi ha un tractament dramtúrgic únic, però sí un univers reconeixible (a escepció d'Indomador en què la peça es tractava d'un monòleg interpretatiu, és clar). Probablement, treballar amb llum natural (Chicken legz) o amb molts focus encesos a l'escenari permet que l'espectador trii quina acció vol veure. Aquest és un extrem que Jan Lauwers sempre defensa (a excepció de The blind poet, en què va preferir que les trames pugessin, una a una, a escena). La dificultat de deixar la percepció lliure a l'espectador és que, d'alguna manera, tots han d'acabar confluint en alguna mena de lectura comuna, una narració oberta però dirigida. I Sapiens Zoo no ho vol fer, per ara. En tot cas, sí que hi ha una relació de dominació de l'home sobre la dona, que es va esvaint. Els pantalons de llop del destraler cau com el film invisible de la noia que es penja de l'anella. Com la faldilla de plàstic de la trapezista. Com el focus que vola de la il·luminadora. Com la música que calla quan els plats s'aturen. La violència acaba tenyida d'una societat postindustrial, en què les cintes de vídeo són les noves robes. Ningú ho diu però seria bo que ressonés aquell “He mort el llop” de'n Manelic de Terra baixa, després d'acabar amb el tirà, de'n Sebastià. Marta, perduda, és lliure. Els animals se'n tornen a la Terra alta de la Natura, encara que guarnits amb deixalles del consum.
«crònica primer dia» | Por Jordi Bordes
L'artista Quim Girón diu que, del seu entrenament per a perfeccionar l'equilibri en les verticals, es queda amb la capacitat de concentrar-se. Són moltes hores mirant cap per avall i trobant el límit del punt d'equilibri. Potser per això, aquest Sapiens zoo comença amb un element vertical (un pèndol) que va deixant un reguerot de sal, construint unes onades concèntriques, imposada per la gravetat de la Terra. És una imatge absorbent que, de cop, quedarà tallada per una rauxa de foscor i moviments compulsius que no deixen indiferent. El mirall és imperfecte: com el cos i la veu no sempre coincideixen amb el que expressa el cervell. Animal religion treballa, habitualment, en aquesta frontera entre l'animal i l'home. Un exemple molt celebrat és el Chicken legz (que el representeran al Japó pròximament) en què l'espontaneïtat animal dominava la racionalitat i es buscava una connexió sincera amb les bèsties. Ara, aquella animalitat sembla anar lligada al sexe i a la violència; un cert sadomassoquisme performàtic. Però el director, que admet la foscor dels quadres, s'hi distancia d'aquesta lectura. “Defineix-me tortuós” respon a la pregunta. En aquest Sapiens Zoo, hi ha una certa visceralitat, perquè els artistes han buscat limitar-se els uns els altres. I en aquest sentir-se atrapat, han aparegut les màscares, l'aparéixer embolicat en film transparent i la destral que l'arrossega fins a penjar una noia dels cabells amb una anella. La proposta té un notable aparador, com ara la seva presència a Fira Trapezi i, posteriorment, a Fira Tàrrega. El Trapezi, que va incrementant el seu suport a la creació de companyies amb llenguatge propi, es realitza del 12 al 15 de maig vinent a Reus. Reforçat com a fira estratègica del circ de Catalunya potencia els circuïts de les companyies catalanes tant al Principat com internacionalment. Animal religion, per exemple, planteja una petita gira catalana del Sifonòfor, gràcies a la visibilitat que li permet guanyar el Premi BBVA Zirkòlika. Aquest espectacle, de, fet, també ha rebut el premi Ciutat de Barcelona 2016 de circ. Animal religion treballa, sovint amb música en directe. De forma més o menys festiva, amb un pianista que pot tocar de cap per avall o dalt d'un brau mecànic (Tauromàquina). La primera sorpresa per a l'espectador teatral va ser la lluminosa aparició de Giron i Niklas Blomberg en aquella esbojarrada Taxi... al TNC! (TNC, 2013). Per a aquesta peça, la més tortuosa de la seva breu trajectòria, hi intervè DJ Marcelle-Another Nice Mess, una dj insòlita que juga amb la mateixa llibertat creativa d'un performer a escena. Ella s'ha trobat amb Animal religion amb naturalitat perquè tots dos practiquen una mirada sense por a l'abisme en diferents disciplines. La música pot modificar el moviment i l'acció condiciona la construcció de l'espai sonor en directe. Les fronteres de l'art, com les que hi ha entre l'home racional i animal intuïtiu, són ben difuses. Marcele i Quim Giron entenen que l'espectador ha de poder fer una lectura molt lliure del que passa a escena, uns moviments acordats, sí, però amb una notable voluntat d'improvisació, funció a funció. El seu camí, tortuós o alliberador, indaga en l'explosió de les fronteres de les disciplines artístiques. Veurem.