SiNOPSi

Consciència i moviment són les bases amb les quals treballa aquesta companyia de recorregut internacional En la nova creació, la catalana Júlia Robert i l’anglès Rudi Cole, exploren el poder del moviment circular dels vòrtexs.

En la natura, en la dinàmica de fluids i fins i tot… en la psique humana. En tots aquests llocs i dimensions trobareu aquesta forma d’espiral en moviment perpetu, un vòrtex o, perquè ho enteneu millor, el remolí que es forma a la pica del bany quan obriu l’aixeta. No és casualitat que aquesta companyia de dansa amb inspiració mística se centri en aquesta forma de flux a la vegada turbulent i serè. Perquè, tal com explica el científic Nassim Haramein, tot a la vida és un vòrtex: des de les galàxies als àtoms, passant… per l’evolució de la consciència cap a la singularitat i l’ull del tornado. Com podem els humans adaptar-nos a les situacions més complexes i turbulentes, desenvolupar la nostra resiliència i evolucionar entre el caos aparent? I si un vòrtex actués com a potenciador i accelerador de les nostres possibilitats psicològiques i espirituals? En aquesta peça vital i captivadora, descobrireu un univers en què el ritme palpita i l’energia convergeix, alhora que els ballarins de la companyia HUMANHOOD, es mouen per l’escenari amb precisió i virtuosisme, sincronitzant-se amb una atmosfera sonora cinematogràfica que ressona per tot l’auditori.

L’ànima de la companyia són la Júlia Robert i en Rudi Cole, creadors d’un llenguatge coreogràfic propi que combina una fluïdesa, una interconnexió i un ritme exquisits. Després d’una carrera prolífica com a ballarins, van debutar com a coreògrafs el 2016, amb el duet ZERO guardonat al certamen coreogràfic de Madrid i Hannover amb el primer premi, i seleccionat el 2018 per ser presentat dins el programa de Dance: Sampled al Sadler’s Wells de Londres. El 2019 van estrenar la seva primera peça de grup, Torus, al Grec Festival de Barcelona i van ser seleccionats a la plataforma Aerowaves d’artistes europeus emergents. La seva última producció ∞ {Infinit}, estrenada al Mercat de les Flors el 2022, ha tancat una gira extensa que ha passat per la Bienalle de Venècia i l’edició d’enguany del festival Dansa Metropolitana.

Una coproducció de HUMANHOOD i el Grec 2025 Festival de Barcelona.

ARTICLE

«Dansa en el vòrtex» | Por Júlia Vernet Gaudes

Què tenen a veure la mística ancestral amb la ciència moderna? I de quina manera es poden relacionar totes dues amb la dansa? L’ésser humà sempre ha buscat grans respostes a les grans incògnites de l’existència, però no només de l’existència humana, sinó també de la realitat mateixa: “per què l’ésser i no més aviat el no-res?” que es preguntava el filòsof alemany Martin Heidegger. Així com la filosofia o l’art formulen aquestes preguntes, la mística i la ciència miren de donar-hi resposta.  El duet artístic format per la catalana Júlia Robert i Rudi Cole ha trobat en la dansa la seva manera de vehicular el misticisme amb el coneixement científic a través del cos i el moviment, entenent la dansa com una porta d’entrada a l’autorealització i el desvetllament de la consciència. Humanhood és el projecte que acull la creació de la companyia, però també la formació per a ballarins i ballarines, i l’experiència del que anomenen “moviment global” de persones que segueixen el seu camí. Si bé tots els discursos místics o moralitzants (new age o d’autoajuda) haurien de posar en alerta el sentit crític de qualsevol –i els més de 131.000 seguidors a Instagram donen molt per pensar–, l’interessant de Humanhood és que, ens els seus espectacles, ha trobat una qualitat de moviment basada en la natura i la ritualitat, en què el binomi cos i coreografia són l’element escènic i dramatúrgic principal. Aquesta qualitat de moviment es caracteritza per la fluïdesa i, alhora, la precisió d’uns cossos disponibles, com si l’energia del moviment els travessés i no s’hi poguessin resistir, com si realment hi hagués quelcom més gran que ells. D’aquí que els caracteritzi una posada en escena aparentment austera –malgrat que el disseny d’il·luminació i de l’espai sonor són del tot sofisticats–, però amb una alta sensibilitat visual i musical, centrada en el cos en moviment i la comunitat que formen el grup d’intèrprets. Establerta a Birmingham, la companyia catalano-britànica passarà pel festival Grec d’enguany amb la seva última creació, Vortex, una peça estrenada aquest 2025 que s’endinsa en l’experiència del punt més turbulent i dinàmic d’un flux rotatori: el centre de fenòmens naturals com els tornados. Entre la mística i la ciència, el vòrtex representa aquella intensitat de moviment que tan aviat destrueix com transforma, una fusió entre la bellesa i el poder de la natura, així com de la consciència humana. A l’espectacle, que es podrà veure al Mercat de les Flors els dies 2 i 3 de juliol, la dansa de Humanhood es convertirà en la representació d’aquesta energia dinàmica, entre física i còsmica, que ens travessa i transforma com a éssers vius. ARTICLE PUBLICAT A TEATRE BARCELONA.