• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
novaveu
  • QUI SOM A # NOVAVEU
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • ACTIVITATS
  • RECOMANA
  • QUI SOM A # NOVAVEU
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • ACTIVITATS
  • RECOMANA
  • Home
  • /
  • Infanticida
  • /
  • La mola segueix girant
CRÍTIQUES #NOVAVEU

Infanticida

per Sasha Pradkhan
Infanticida 12
Infanticida 147
Infanticida 146
Fb Img 1638462004575
PER: Sasha Pradkhan
ANAR A FiTXA DE L’OBRA

La mola segueix girant

Publicat el: 14 de novembre de 2023

CRÍTiCA: Infanticida

Infanticida

Sala Beckett, 21 d’octubre de 2023

És dissabte a l’hora del vermut i la Sala de dalt de la Beckett està plena de gom a gom. Són dies d’Escena Poblenou i sembla que el barri ho aprofita. És en el marc d’aquest festival que l’equip presenta en aquesta ocasió la seva Infanticida, òpera electrònica. Prèviament ja l’havien girat pel territori, amb parada gran a la sala Tallers del TNC el novembre del 2021.

Som a la Beckett, doncs, a punt de sentir musicat aquest potentíssim text de Caterina Albert. (Va ser després de guanyar amb aquest monòleg els Jocs Florals d’Olot el 1898 que l’autora va adoptar el pseudònim masculí de Víctor Català —en gran part perquè el mateix jurat, tot i concedir-li el guardó, es va escandalitzar en assabentar-se que l’havia escrit una dona—).

Seiem a la butaca i veiem l’escenari dividit en dues parts no iguals: la cel·la de manicomi on s’amaga la Nela sota la taula, i la taula de mescles amb el teclat on Gerard Marsal ja ha activat els sons. La posada en escena em sembla molt adient: escenografia i atrezzo modern adaptat a l’actualitat (una gravadora, un telèfon) per remarcar la vigència del tema, i l’espai sonor ocupant un lloc visible perquè aquesta és l’aposta de la companyia.

La interpretació de Neus Pàmies és justa per transmetre la intensitat del drama. Quan es tracta de text dit, em travessa directament. Però hi havia alguna cosa en les melodies cantades que m’impedien connectar amb l’emoció. Cap retret a la intèrpret, ni tampoc a l’acompanyament electrònic —que, a més, reforçava els pensaments en bucle del personatge—. Només vaig tenir la sensació que les paraules, musicades, perdien força.

En quant als visuals, tot i que la decisió estètica d’afegir esclats de color em va sobrar (potser al 2021 funcionava, però ara em resultava redundant), hi havia una imatge molt bonica que és amb la que em quedo de l’obra: la de la cinta gravadora girant, a mode de mola, que no para i no deixa que s’aturi tampoc el temps. Subratlla la sensació d’urgència de la situació de la protagonista —pariré, no puc deixar que se n’assabentin—, alhora que serveix de pont temporal entre el segle passat i el present més immediat —com pesa, encara ara, el silenci d’una dona que pateix—.

A la didascàlia del monòleg original, l’autora se sent amb l’obligació d’aclarir: «Tingui’s en compte que la Nela no és un ésser pervers, sinó una dona encegada per una passió; que obrà, no per sa lliure decisió sinó empesa per les circumstàncies: l’amor a Rainer i l’amenaça de son pare». Em pregunto si ara també ens faria falta aquest aclariment. Què ens remou, el personatge de la Nela? Si hagués tingut l’opció, hauria avortat sense que se n’assabentés el pare, i llestos? Com se l’hauria jutjat?

Amb tot, estic infinitament agraïda a la companyia per mantenir viva La infanticida. Que segueixin fent girar la cinta de la gravadora, i amb ella, la mola del molí.

Sasha Pradkhan

TORNAR A CRÍTIQUES
CRÍTIQUES RELACIONADES / Infanticida

TÍTOL CRÍTiCA: El refugi de Nela

PER: Laura Ulldemolins i Jornet
Lelele
LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Escruixidor so de mola

PER: Martí Rossell Pelfort
Marti Rossell At21.20.43 1184x1186
LLEGiR MÉS
novaveu
[email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat