• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
novaveu
  • QUI SOM A # NOVAVEU
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • ACTIVITATS
  • RECOMANA
  • QUI SOM A # NOVAVEU
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • ACTIVITATS
  • RECOMANA
  • Home
  • /
  • Cent dies i cent vides
  • /
  • Un ramat de contradiccions
CRÍTIQUES #NOVAVEU

Cent dies i cent vides

per Ainhoa Setién
Cent Dies I Cent Vides C Lluis Baulida
Img 3797
PER: Ainhoa Setién
ANAR A FiTXA DE L’OBRA

Un ramat de contradiccions

Publicat el: 29 de novembre de 2021

CRÍTiCA: Cent dies i cent vides

Primera crítica de l’Ainhoa Setién Marín

Cent dies i cent vides
Sala La Planeta – Temporada Alta, 13 de novembre de 2021

Si sentim el nom de Frederica Montseny, probablement el primer que ens vingui a la ment sigui la seva figura política i militant anarquista, la imatge de la primera dona que va ocupar el càrrec de ministra a Espanya, o la gran escriptora que va ser. Però què en sabem, de la Montseny més humana? Sílvia Escuder, sota la dramatúrgia i direcció de Ferran Joanmiquel, ens hi apropa, descobrint-nos el seu vessant més íntim i ocult, que es fa palès de manera innegable durant l’època més crua de la seva vida: el final de la Guerra Civil Espanyola i l’exili republicà. Un periple en què fins i tot Montseny, una dona de conviccions fermes i, fins aleshores, insubornables, es va veure forçada per les circumstàncies a trair-se a si mateixa.

Enmig de la foscor, un raig de llum tènue ens dirigeix la mirada cap al rostre visiblement angoixat de la protagonista, qui, amb l’afirmació breu però reveladora: «això és un ramat, això és un ramat!», inicia el relat de l’expatriació forçosa en la qual es va veure immersa i que la mateixa Frederica Montseny detalla en el seu llibre biogràfic Cent dies de la vida d’una dona (1939-40), que disposa les bases de la peça teatral. L’escenografia és simple, però conté els elements necessaris per acompanyar Escuder en el seu monòleg, el qual, tot i la complexitat característica d’aquest gènere, aconsegueix captar i mantenir l’atenció del públic durant tot el transcurs de l’obra.

Montseny emprèn el viatge, físic però també emocional, que suposa l’exili de la mà dels seus fills, el seu pare senil i la seva mare malalta. La manera com lluita, amb tot i malgrat tot, per salvar-se i salvar-los manifesta que en essència no som res més que instint i coratge, i que és precisament en les situacions més violentes quan brollem amb una força que ignoràvem tenir. En aquest context que ja és prou colpidor per si sol, hi té lloc una de les confessions més punyents de l’obra: la necessitat de falsejar la teva vida, de mentir sobre qui ets, per tal de sobreviure. Frederica, que associava l’engany amb les ànimes dèbils, es descobreix vivint cent vides simultàniament sota el pseudònim de Fanny Germain: es reconeix mentint sobre tot i a tothom en un intent desesperat d’escapar del tràgic final que sembla esperar-la.

Tanmateix, l’obra no només acompleix el propòsit central del dramaturg i l’intèrpret — revelar la Frederica Montseny més humana i desconeguda— sinó que, a més, estableix un paral·lelisme indefugible amb totes les dones, mares i filles, que, malauradament, s’han trobat, es troben o es trobaran en contingències similars. En suma, Cent dies i cent vides és l’expressió del penediment sincer per certs actes passats, de la ràbia palpable i la valentia ingent del present, i de l’esperança, dipositada tota en els més petits, del futur.

Ainhoa Setién Marín
@ainhoasetien

TORNAR A CRÍTIQUES
CRÍTIQUES RELACIONADES / Cent dies i cent vides

TÍTOL CRÍTiCA: Senzillament, revalorant la complexitat

PER: Andreu Boix Pagès
Img 0781
LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Pas de frontera: del dolor personal al col·lectiu

PER: Sasha Pradkhan
Fb Img 1638462004575
LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Cent aplaudiments

PER: Aitana Pérez Navarro
2023 12 01 14 22 08 000
LLEGiR MÉS
novaveu
[email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat