• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
novaveu
  • QUI SOM A # NOVAVEU
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • ACTIVITATS
  • RECOMANA
  • QUI SOM A # NOVAVEU
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • ACTIVITATS
  • RECOMANA
  • Home
  • /
  • Infanticida
  • /
  • Escruixidor so de mola
CRÍTIQUES #NOVAVEU

Infanticida

per Martí Rossell Pelfort
Infanticida 12
Infanticida 147
Infanticida 146
Marti Rossell At21.20.43 1184x1186
PER: Martí Rossell Pelfort
ANAR A FiTXA DE L’OBRA

Escruixidor so de mola

Publicat el: 19 de febrer de 2020

CRÍTiCA: Infanticida

InfanticidaSala Atrium, 29 de gener de 2020

Fotografia: Albert Rué

Clara Peya i Caterina Albert són sinònims de talent amb consciència feminista. Víctimes del patriarcat com la Nela: una dona eternament maltractada que no pot portar la seva filla al món.

Poc després del crim ha d’explicar el que ha passat, amb tots els seus antecedents i, a poc a poc, embogeix. Els clarobscurs, els dubtes, les emocions i els sentiments més viscerals s’apoderen dels seus records recents i creen un discurs d’una brutalitat que esgarrifa i posa la pell de gallina a l’espectador.

Marc Rosich domina l’art de la paraula teixint versos cantats i parlats, fent que la lírica d’Albert s’entengui amb la melodia de Clara Peya. En un inici és complicat entrar-hi, sobretot si no saps què vas a veure, però de seguida et deixes portar. La idea de Peya, amb el seu segell inconfusible, passa pel filtre del Gerard Marsal, que hi aporta molta més electrònica i crea un espai sonor que et fa entrar en cadascun dels pensaments de la Nela. Marc Angelet, Laura Clos “Closca” i Felipe Cifuentes s’encarreguen de la freda posada en escena que combina amb l’espai sonor a la perfecció. I finalment Neus Pàmies. Després del seu pas per Projecte Ingenu i altres produccions musicals (on, sense saber-ho, l’he vist tres vegades) sorprèn amb un brillant treball interpretatiu que és una autèntica sorpresa. Cos i ànima, però sobretot veu, s’entreguen al servei del personatge, la delinqüent però, per damunt de tot, la víctima. Amb patiment i dolor defensa fins al final un monòleg en forma d’òpera que hauria de ser llargament aplaudit.

L’obra connecta amb La lleugeresa i altres cançons, on Aida Oset també protagonitzava un monòleg interior en forma de thriller. La mateixa fredor i el mateix punt de vista: una víctima que, per culpa d’un descuit, es converteix en culpable. És inevitable un record a Les Impuxibles (Limbo, AÜC: el so de les esquerdes) i els seus cants de lluita.

Escrita a finals del segle dinou no ha perdut actualitat, per desgràcia, i segueix sent un exemple de com la societat patriarcal oprimeix com una mola a milers de dones. Ressonarà dies, dins els nostres caps, l’escruixidor soroll de la mola, que et deixa devastat i absolutament colpit.

Martí Rossell@martirossellpelfort

TORNAR A CRÍTIQUES
CRÍTIQUES RELACIONADES / Infanticida

TÍTOL CRÍTiCA: La mola segueix girant

PER: Sasha Pradkhan
Fb Img 1638462004575
LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El refugi de Nela

PER: Laura Ulldemolins i Jornet
Lelele
LLEGiR MÉS
novaveu
[email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat