Fun Home
Teatre Condal, 3 d’octubre de 2018
D’una tira còmica, fer-ne un musical. Difícil? Doncs aquest espectacle, després de petar-ho a Broadway, arriba a Barcelona sota la direcció de Daniel Anglès.
El musical tracta la història autobiogràfica i familiar d’Alison Bechdel, dibuixant de còmics, que a partir de la Bechdel del present evoca la petita i la universitària. La seva vida gira al voltant de dos fets desencadenants: la formació de la seva identitat com a lesbiana i la relació amb el seu pare, turmentat i controlador. El pare havia estat acusat de corrupció de menors per haver mantingut relacions amb els seus alumnes, i sublima la culpa per enganyar la dona fent bricolatge i ornamentant la casa. Ah! El Sr. Bechdel, a més, s’encarrega de la funerària familiar.
Poden semblar temes prou greus com per fer-ne un musical familiar. El resultat podria caure en la frivolitat o el mal gust. Però no, Fun Home ho aconsegueix, i n’ha tret una obra que és tan dramàtica com còmica, amb múltiples capes de lectura. Apta per a tothom i disposada a trencar esquemes.
La interpretació de les diferents Alison, de Mariona Castillo, Clara Solé i Noa Flores —una de les quatre nenes que interpreten el personatge de la petita, tornant-se les funcions—, és realment autèntica i vital, com ho és la interpretació musical. Els personatges nens, l’Alisson i els seus dos germans, aporten a l’obra aire fresc i ritme.
L’escenografia és un altre dels punts forts. Raquel Ibort, Marc Salicru i Marc Udina han construït el casalot del Sr. Bechdel, que s’obre en mòduls i evoca els diferents escenaris d’una manera sorprenent.
Porteu-hi els pares. Porteu-hi els fills. Fun home us canta que tant les famílies felices com les dissortades ho són, cadascuna, a la seva manera.
David Jou
@DavidDovlatov