• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Solo llamé para decirte que te amo
  • /
  • Alliberem les Patrícies que ens sustenten
CRÍTIQUES
Solo Llame Rgb
Img 0794 Copia
PER: Alba Cuenca Sánchez

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Alliberem les Patrícies que ens sustenten

Publicat el: 4 de setembre de 2021

CRÍTiCA: Solo llamé para decirte que te amo

En la protagonista de Solo llamé para que decirte que te amo reconeixerem a moltes de les nostres mares, àvies i amigues. El pilar invisible, imprescindible i sovint menyspreat sobre el que es recolzen tantes i tantes famílies. A partir d’elles, Nelson Valente ha fet una comèdia de ritme vibrant, amarg i emocionant, d’allò d’esclafir a riure i a la vegada pensar ‘ai de què m’estic rient…’.

L’espectacle compleix amb alguns dels elements clàssics de l’obra de Valente. Com ja passava a Els Gossos o a la meravellosa El loco y la camisa, la proposta ens convida a colar-nos al menjador d’una família humil i deixar-nos ser partícips de les seves vergonyes. De fet, Valente en té prou amb els primers cinc minuts d’espectacle per plantejar la situació: la Patricia (Mayra Homar) no pot tenir ni una conversa telefònica sense que la seva família la deixi en pau. Les següents escenes aprofundeixen una mica més en la situació dels diferents personatges, cadascun més gandul, egoista i narcisista que l’anterior. Com la mateixa Patricia diu, la família no es tria.

Mentre tot això passa, nosaltres no podem sinó riure. Perquè les reaccions viscerals dels personatges porten a situacions ridícules. Perquè el repartiment, en to naturalista i des d’una aparent espontaneïtat, es mou amb uns tempos de comèdia perfectament mesurats. I potser fins i tot perquè ens reconeixem una mica en el seu patetisme.

Però sota aquesta capa de comicitat, i de forma progressiva amb el desenvolupament de la comèdia, ens envaeix també l’amargor de la injustícia. Més que les paraules, la importància de l’obra recau en el que no es diu, en les mirades, els tons de veu, les expressions facials i corporals. Els silencis de la Patrícia són més poderosos que qualsevol mot, cosa que s’accentua en una commovedora última escena muda. El cop de puny ens acompanya a casa, on potser reconeixerem i deixarem lliures a totes les Patrícies que ens sustenten.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Solo llamé para decirte que te amo

TÍTOL CRÍTiCA: Parásitos a la argentina

PER: Imma Fernández
Imma Fernández
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Però… de què estem rient?

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un texto redondo y actual

PER: Ferran Baile
Ferran Baile
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Me han robado el corazón

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’horrible normalitat dels diumenges

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat