• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • La marca preferida de las hermanas Clausman
  • /
  • Reinventar-se els records
CRÍTIQUES
imagen
Iolanda G. Madariaga
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Reinventar-se els records

Publicat el: 12 de juny de 2019

CRÍTiCA: La marca preferida de las hermanas Clausman

Nou anys després
de la seva estrena absoluta al Tantarantana, La marca preferida de las hermanas
Clausman
es remunta a la Beckett on Victoria Szpunberg és l’autora resident
aquesta temporada. Tercera part d’una trilogia sobre la memòria i l’exili, aquesta
obra és potser la que conté més trets autobiogràfics de la producció de
l’autora. A l’ensems, és un clar exemple de la escriptura dramàtica de Szpunberg:
una dramatúrgia on els personatges mostren sovint un clar desarrelament en
situacions estranyes i, a vegades, inversemblants, conduïdes per un sentit de
l’humor entre negre i absurd. Les germanes Clausman són dues adolescents
instal·lades al sud de Catalunya a la dècada dels 90. La Sara i la Valentina,
envoltades d’un món hiperconsumista i classista, juguen a representar el moment
en el que els seus progenitors es van veure empesos a abandonar l’Argentina de
la dictadura de Videla. La mare ha decidit recloure’s a la seva habitació, sumida
en un profund dol; el pare és una figura llunyana en qui les germanes aboquen
l’esperança d’un futur. Els dos mons es donen cita en el petit i claustrofòbic
saló-menjador de la casa.

La peça que parla
de l’exili, de la memòria i del record, manté una renovada vigència. Dins
mateix equip artístic, Maria Rodríguez (Sara) i Diana Torné (Valentina)
continuen sent aquelles adolescents que busquen la seva identitat entre dos
mons irreconciliables. Conserven l’abraonament i el frescor juvenil, mentre
guanyen presència escènica i contundència. Sota la direcció de Glòria Balañà -en
clara sintonia amb Victòria Szpunberg-, ens aboquen a una realitat farcida d’elements
populars que ens són molt propers, alhora que composen escenes d’un thriller en
una mena de trencaclosques inconclús. El recurrent joc de les germanes Clausman
ens fa reflexionar sobre l’herència que, sovint malgrat nosaltres mateixos,
deixem als nostres fills. Aquest remuntatge constitueix tot un encert abans de
l’estrena d’Amor Mundi a la Sala Beckett dins la programació del Grec.

CRÍTIQUES RELACIONADES / La marca preferida de las hermanas Clausman

TÍTOL CRÍTiCA: El joc preferit de les Clausman

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Jugar a fer la revolució

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Utilitzar el joc per esbandir la por amb el deliri

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: MEMÒRIA I REFLEXIÓ

PER: Maite Guisado
Maite Guisado
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat