CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
Esclat d’emocions i situacions extremes
Publicat el: 14 de març de 2019
CRÍTiCA: A.K.A. (Also Known As)
Fa molt temps que es parla, i bé, d’A.K.A. Un altre cop, la directora Montse Rodríguez que ja va fer un apassionant Ricard de 3r presenta una peça amb continus girs i sorpreses. En part, perquè la tria de l’actor ajuda a despistar en una de les claus de l’obra (el personatge mateix procura cobrir-se el rostre de sirià, per amagar que és fill adoptat). La peça presenta un jove adolescent, que està descobrint la vida però que ja se li procura fer unes reunions comunitàries setmanals per aquesta dèria seva d’amagar-se, de no acceptar-se. L’estigma més fort, el que de debò l’arraconarà, finalment no té res a veure amb la seva caputxa ni el color de la pell. No, com a mínim, pels seus amics i companys de classe de sempre.
Probablement, en aquesta peça escrita per Daniel J. Meyer, les situacions són tant extremes (el judici que no es pot revelar per quin motiu s’acusa) que fan dubtar molt de les investigacions policials i també del comportament de la Justícia. Segurament, no és el més important per a l’obra que, en realitat el que busca és situar el personatge a l’abisme, i que les mitges veritats (les caputxes del temes conflictius que no es parlen) acabin esdevenint raons apocalíptiques en la vida d’aquell personatge. Però aquesta necessitat de dur-lo a un lloc fràgil sense ser-ne culpable (a ulls dels espectadors) fa que es plantegi de manera massa lleugera la causa de la seva detenció. I aquí s’obra un perillós abisme que, mal llegit, podria legitimar una corrent que defensen ideologies reaccionàries. I absolutament reprovable. És un salt mortal perillós que no es qüestiona perquè l’empatia amb el protagonista és absoluta.
Durant tota l’estona, l’actor Albert Salazar és l’amo de la pista. Perquè es fa seu el pati de butaques, una matinal de divendres d’institut. És directe, juganer, empàtic, un punt provocador. S’enfonsa en la misèria quan el protagonista vol allunyar-se dels pares i tancar-se al seu món de l’habitació i alhora és també lluminós quan expressa l’amor per la Clàudia, una aventura màgica. Com la que fa viure a tots els espectadors. I per això, s’endú uns aplaudiments d’aquests primers espectadors.
CRÍTIQUES RELACIONADES / A.K.A. (Also Known As)
TÍTOL CRÍTiCA: ‘A.K.A.’ la revelació del teatre adolescent
PER: Manuel Pérez i Muñoz

VALORACiÓ
6
TÍTOL CRÍTiCA: Excellent … with a little more disruption?
PER: Alx Phillips

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Una peça enèrgica, intensa, que convida a pensar
PER: Carme Tierz

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: FLIPADA
PER: Elisa Díez

VALORACiÓ
9