• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Anna Karenina
  • /
  • Un quadre plàstic
CRÍTIQUES
imagen
Andreusotorra
PER: Andreu Sotorra

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Un quadre plàstic

Publicat el: 20 de gener de 2016

CRÍTiCA: Anna Karenina

Quan el pes de l’obra ve de lluny, es fa difícil prescindir dels prejudicis i les etiquetes que la mateixa obra ha imprès al llarg dels anys. Des de la novel·la tràgico-romàntica de Lev Tolstoi ha plogut molt i, entremig, hi ha hagut versions cinematogràfiques que han posat cara i ulls als personatges de ficció. En català, Andreu Nin la va traduir directament del rus el 1933. L’any 1967, la col·lecció de clàssics de l’Editorial Proa la va reeditar revisada. La reedició més recent, del 2014, es troba a la col·lecció La Butxaca, del Grup 62. Però és el cinema, esclar, el que ha marcat més el mite Karenina, una de les heroïnes de ficció —o potser extretes per Tolstoi de la realitat— que en un temps on la dona no havia conquerit encara la seva llibertat, trenca amb el que era convencional, sobretot dins de la classe benestant de Karenina.

El triangle amorós i la tragèdia d’Anna Karenina s’han convertit en aquesta versió teatral d’Ivan Padilla en una mena de quadre plàstic que integren el text, la partitura musical i el moviment dels tres intèrprets —no en goso dir del tot dansa— a més d’una mirada expressionista que centra tot el protagonisme en una Anna Karenina sepultada en la passió pel comte Vronski, militar i titllat de faldiller i, a l’altra banda del conflicte, el rebuig per Aleksei Karenin, el marit d’Anna, funcionari de bona posició a Sant Petersburg, amb qui ja té un fill.

Escoltar en boca d’Anna Karenina parlar de divorci, de voler quedar-se amb el fill que tenen, d’embaràs, d’adulteri o de fer tractes amb l’advocat sembla més una situació de relació de parella actual que no pas d’un segle i escaig enrere. Aqusta és la força de l’obra ‘Anna Karenina’ i de Lev Tolstoi que només una recreació ambientada a l’època transporta els espectadors al Moscou de finals del segle XIX. (…)

CRÍTIQUES RELACIONADES / Anna Karenina

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Montse Otzet
Montse Otzet
VALORACiÓ
LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Montse Otzet
Montse Otzet
VALORACiÓ
LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El triangle imperfecte…

PER: Josep Maria Viaplana
Josep Maria Viaplana
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una Karenina massa argumental

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat