• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Articles
  • /
  • Un clam per la imaginació i la força del col·lectiu
ARTICLes
Juliavernet3 689x688

per Júlia Vernet Gaudes

Un clam per la imaginació i la força del col·lectiu

Publicat el: 26 de setembre de 2025

Roser López Espinosa estrena Faula al Mercat de les Flors, el CÈL·LULA #6

Mdf C6 Rle 2859 Web©tristan Perez Martin
MERCAT DE LES FLORS – Cèl·lula#6_Roser López Espinosa – Faula ©Tristan Perez-Martin

El Mercat de les Flors enceta una nova temporada de la Casa de la Dansa marcada per algunes novetats importants: la nova direcció de la xilena María José Cifuentes, que ha pres el relleu a Àngels Margarit, i les obres per a la rehabilitació integral de l’edifici, que de moment només tenen una afectació exterior. Com l’any passat, la temporada arrenca amb l’estrena del nou Cèl·lula, el projecte de transmissió, acompanyament a la creació i producció d’espectacles de mig-gran format dins l’estructura del Mercat, esperonat pel II Pla d’Impuls a la Dansa 2023-26. Després d’haver passat per coreògrafs locals tan diversos com Paloma Muñoz (2025), Núria Guiu (2024) o Guy Nader i María Campos (2023) els últims any, la sisena producció del Cèl·lula està a càrrec de Roser López Espinosa.

La granollerina, qui ja va participar el 2017 en la primera (i única) Producció Nacional de Dansa (antecedent del Cèl·lula), és una figura clau de l’escena de la dansa a Catalunya i, alhora, amb una forta trajectòria internacional. Des del seu primer solo The Lizard’s Skin (2006)–que recentment vam veure reinterpretat per Søren Evinson i Irene G. Ontiveros en el marc de la celebració dels 30 anys de La Caldera)– l’hem pogut veure com a creadora amb peces més experimentals o d’imaginari com Miniatura (2010) o Featherweight (2020), aquesta última en la seva col·laboració habitual amb el Skånes Dansteater de Malmö (Suècia), o amb espectacles grupals basats en la tècnica del partnering, com Trama (2019) o Aurora (2022), aquesta última una creació per a la MiR DANCE COMPANY de Gelsenkirchen (Alemanya). Recentment, López Espinosa s’ha aventurat en la creació de dansa per a públic familiar amb l’espectacle Cometa (2021), que ha girat arreu amb molt d’èxit. Totes les seves creacions, això sí, estan marcades per una forta fisicalitat i energia cinètica, amb una gran exigència per als intèrprets, però també amb una gran cura i delicadesa per a la mirada de l’espectador. De fet, en l’àmbit pedagògic, l’haureu pogut veure en centres de formació o d’entrenament per a professionals amb tallers de partnering i treball de terra amb seqüències marcades per un fort dinamisme.

Mdf C6 Rle 4427 Web©tristan Perez Martin
MERCAT DE LES FLORS – Cèl·lula#6_Roser López Espinosa – Faula ©Tristan Perez-Martin

El projecte que ha plantejat per al Cèl·lula #6 és un espectacle per a vuit ballarins, en què aquestes tècniques, marca de la casa de López Espinosa, hi son ben presents, però en la què també desenvolupa el seu interès per l’imaginari d’allò invisible, meravellós i extraordinari. D’aquí el títol Faula, una al·lusió als contes o narracions fantàstiques amb què, malgrat la ficció, representem alguna cosa ben real del món. En paraules de la coreògrafa, la peça “vol ser una invitació a la imaginació, a tot allò que és possible i a la meravella”, com una manera de reivindicar la força del col·lectiu per a projectar i construir altres mons. A un dels assaigs oberts del procés de creació, vam poder veure com el treball físic i grupal seria el pal de paller de l’espectacle, construint justament un cos col·lectiu basat en un joc de risc i compenetració, que adés podria evocar una criatura fabulosa, com una colla (el grup d’amics i amb un aire musical “rockero”) que van a fer alguna cosa plegats. Al col·loqui amb el públic de l’assaig obert, els intèrprets explicaven com de intens podia ser el treball de grup quan es treballa amb el risc, ja que requereix una presència i alerta permanent, però també com això els havia permès conèixer-se des d’un lloc més proper i fer-se costat.

Entre l’equip d’intèrprets, en trobem que ja han participat en anteriors creacions de López Espinosa –com Nora Baylach, Anamaria Klajnšček, Noé Ferey i María Arronis–, i d’altres que hi treballen per primera vegada, però també amb molta experiència amb el treball de terra i partnering –com Patricia Hastewell, Matilde Casini, Genaro Cibils, Nicholas Baffoni. Pel que fa a la resta de l’equip artístic, Faula compta amb col·laboradors habituals de la Roser, com la sèrbia Katarina Pejović a la dramatúrgia, l’holandès Mark Drillich a la creació musical, la sueca Asa Gjerstad –col·laboracions internacionals fruit de la seva trajectòria internacional–, i els catalans Cube.bz (Maria de la Camara i Gabriel Pare) al disseny d’il·luminació i l’espai escènic.

Amb totes les mirades posades en la nova creació del Cèl·lula, Faula es podrà veure al Mercat de les Flors del 2 al 12 d’octubre (divendres 10 hi haurà una funció matinal relaxada).

Mdf C6 Rle 3490 Web©tristan Perez Martin
MERCAT DE LES FLORS – Cèl·lula#6_Roser López Espinosa – Faula ©Tristan Perez-Martin
CRÍTIQUES RELACIONADES / CÈL·LULA #6: Faula

No hi ha crítiques relacionades

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat