RECOMANACCIONS. cròniques ‘a la cuina’


28/10/2014

Una mirada genèrica sobre la cartellera

Un continent seductor, un circuït eficient

per Joan Anton Benach

Amb una trajectòria de 23 edicions, ja fa anys que Temporada Alta s'ha erigit en paradigma del que ha de ser un festival que sàpiga pulsar la darrera hora de les arts escèniques que es produeixen a escala mundial. Posseeix, en primer lloc, una capsa magnífica, un continent seductor: Girona, un indret ben comunicat, amb una màgia urbana molt peculiar, com la que poden oferir, Edimburg, Istanbul, Avinyó... amb uns atractius mediambientals a l'abast i un territori privilegiat, travessat de camins i destins prometedors. I és que una bona capsa sense unes bones comunicacions, tindria un pervindre limitat. És el cas de Spoleto, ciutat captivadora al cor de la feréstega regió d'Umbria que, tot i organitzar des de 1958 una manifestació estiuenca de teatre, música i dansa de nom tan pressumptuós com Festival dei Due Mondi, internacionalment mai no ha tret el morro de la senalla.

Girona sí. Oberta als vuit vents del món, Girona és un destí cobejat per teatristes de totes les nacionalitats. Un cop garantida la qualitat del continent- amb l'extensió a la veïna Salt i els lligams empordanesos i del Roselló- els responsables artístics de Temporada Alta, amb Salvador Sunyer en primera línia, van saber orientar les antenes devers les factories teatrals més imaginatives, innovadores i solvents. Un primer balanç històric de la manifestació gironina, que no s'hauria de demorar més enllà del seu 25è aniversari, mostraria ben segur un panorama molt significatiu dels llenguatges hegemònics que hi hagut al llarg dels anys en el teatre contemporani, sobretot, d'occident.

Ben aviat, la direcció de Temporada Alta va veure la importància d'ingressar en el circuit del teatre internacional, una xarxa de companyies i ciutats que fes possible de tenir sempre el dia els protagonistes de les millors creacions escèniques i les possibilitats i intencions de donar-les a conéixer fora del seu país. En algunes edicions del Festival, semblaria que gairebé es pogués organitzar un cicle de gran interès “només” amb les aportacions forànees programades, - una vintena en l'edició d'enguany- una veritable resposta a la migrada presència de teatre internacional a la cosmopolita Barcelona, dimisionària, des de finals dels anys vuitanta, de bastir el projecte d'una tardor teatral potent.

A Girona, en canvi, i sense anar més lluny, s'aconsegueix ara mateix una brillant oferta que pot competir amb el Festival d'Automne de París. En efecte, coincidiran enguany a Temporada Alta la versió que de l'òperaMacbeth de Verdi ha fet Brett Bailey amb la seva companyia sudafricana, i el gran director lituà Oskaras Korsunovas que per quart any consecutiu visita Girona, aquest cop amb un tractament de La gavina de Txekhov radicalment revolucionat. Coincidiràn també el gran Peter Brook amb El vestit, de l'escriptor Can Themba, i el genial polonès Kristyan Lupa, amb Tala de Thomas Bernhard. I, entre d'altres, el suís Christoph Marthaler, que mostrarà un vodevil musical titulat King Size, i el coreògraf Alain Platel amb Coup Fatal, l'espectacle més aplaudit de l'últim Festival d'Avinyó. Vet aquí un petit recull de títols i creadors suficient per il·lustrar que T.A. és una manifestació del més alt nivell europeu.

Contingut ofert per El Club CT