RECOMANACCIONS. cròniques ‘a la cuina’


30/04/2019

Teatre, mentre el Barça guanya la lliga

Teatre, mentre el Barça guanya la lliga

per Recomana

Enmig d’una platea del tot plena, enmig d’una nit de victòria del Barça, enmig d’una vigília d’eleccions “españolas”, una companyia 100% sabadellenca va estrenar universalment la peça teatral Una família normal de la dramaturga Marta Buchaca en un doble salt mortal ja que, no només n’assumien el risc d’aixecar-la sense cap ajut municipal, sinó que es veien amb cor de fer-ho lluny del circuït artístic barceloní que, ens agradi o no, significa circuït català. Sap greu que un esforç titànic com és ara aquest, es limiti a una sola nit i bona nit, sense cap presència institucional. La següent funció tindrà lloc en l’àmbit privat del Fresc Festival que aquest estiu celebra la seva tercera edició.

L’obra ens planteja amb cruesa una realitat que, com es va comentar a la postfunció, es pot arribar a percebre com “normal”. Tothom es fa a la manera de fer de la seva família i, més enllà d’aquests paràmetres, pot semblar que la pròpia és la consuetudinària. És en aquest punt en que arrenca la funció que esdevé ondulant amb el·lipsis, trompe d’oeil i un virtuós joc de llums que va emmarcant cada escena. Els actor , mai no desapareixen, s’asseuen entre cametes imaginàries i mai deixen de trepitjar el prosceni. Talment com en els anclatges de la vida en què tothom és baula de tothom en un únic cadenat des del part fins el prestatge del cementiri.

L’argument central sobre l’origen de la culpa, la injustícia en les valoracions de qui n’és responsable, la veritat que s’amaga a casa de potser els nostre veïns, ens arrossega amunt i avall en un prodigiós artefacte dramàtic on apareixen amb tota la seva categoria els actors. La peça arrenca des del desconsol i com conhortar-lo, de la fragilitat dels sentiments i les infidelitats, de la mentida en les relacions de tot ordre (paternofilials, de parella, fraternals…) que condueixen a la tènue autenticitat del que ens diem.

Plantejada com un mecanisme desafiant del temps lineal, l’autora captiva l’atenció de l’espectador amb un seguit d’estats d’ànim que et van sangglaçant fins el monòleg final en que la Sílvia Ricart, immensa, emula l’òrfena Jane Eyre en una versió de pare-filla i no d’oncle-neboda. El colofó de l’obra deixa el públic atordit, amb la secreta satisfacció del plaer culpable. M’aventuro a no descartar que en algun passatge de l’obra no hi hagi ningú que no si hagi sentit reflectit.

Els actors ‘titulars’ de la companyia Estrena morena, mestres de la vis còmica amb diverses estrenes a l’esquena (Paco Mir i Anna Fité), es descorden definitivament i s’exposen en un crescendo dramàtic del tot inaudit. Destaquem el monòleg d’en Jep Barceló a la manera del millor Von Trier o Haneke on no fa cap concessió o el posat d’incredulitat davant del món que va desenvolupant en Carles Prats que no deixa de créixer en cap moment de l’obra. Molt solvent l’Albert González com a Toni i adequada la direcció de l’Alba Collado.

La Sílvia Ricart, vola en tots els registres i no xiscla: sap queixar-se; no plora: s’entristeix fondament; no s’acomplexa: sap rebel·lar-se. Una actriu de categoria internacional. I és que néixer a Sabadell i fer-hi carrera, no sempre comporta el reconeixement que la ciutat i els seus artistes, mundialment, haurien de rebre.

Memorable el disseny de llums de Llorenç Parra que es converteix en el 5è actor de l’obra i conceptualment austera i explícita l’escenografia de Llorenç Corbella que amb les limitacions que comporta l’audàcia d’un projecte sense cap col·laboració, aconsegueix situar-nos arreu i enlloc, sense cap efecte especial. Un encert/virtut.

Si jo fos vosaltres, ja estaria buscant entrades pel FRESC Festival on es celebrarà la 2a funció el 13 de juliol: http://www.frescfestival.cat/fresc-festival-2019-familia-normal-estrena-morena/

P.S. En la subtitulació del curt que engega l’obra, es tradueix ‘blue girl’ com ‘noia blava’ quan realment significa ‘noia trista o noia deprimida’. No és un fet en excés rellevant però vist que obre la funció, situaria molt millor l’espectador.

Pere Urpí