RECOMANACCIONS. cròniques ‘a la cuina’


16/10/2015

L'engranatge visual

Aula Oberta a La Caldera

per Jordi Sora i Domenjó

Guy Nader i María Campos són artistes residents a La Caldera, el centre de creació recentment traslladat a Les Corts i des d'on continuen sent una de les plataformes essencials per a la dansa de la ciutat. Un dies abans de la presentació al Mercat de les Flors han volgut compartir amb amics i seguidors del centre un fragment de la peça en què han estat treballant: “Time takes the time time takes”. Títol de sis paraules concatenades sobre el concepte del temps, totes elles amb la mateixa lletra capital, tantes com intèrprets participen en la proposta: TTTTTT (cinc ballarins i un músic). No és casual aquesta repetició, doncs el transcórrer efímer de cada un dels instants de què es conforma el present és el centre d'interès de la seva proposta.

La imatge de l'engranatge d'un rellotge és el resultat principal. Si més no, a priori. Perquè la virtut d'una obra com la que es veurà aquests tres dies d'octubre és precisament les diverses capes de significat que es deixa a l'imaginari de l'espectador. L'engranatge és perfecte, disciplinat i mil·limètric: els sis ballarins conformen des de l'instant u i durant els vint minuts aproximadament que es van poder veure en aquesta Aula Oberta, un enorme mecanisme de peces que construeixen amb els seus cossos i els gestos i moviments que no deixen ni per un moment de generar. Vist des de la seva perspectiva és una obra esgotadora, de coordinació, ritme constant i confiança en el company, sobre qui recau la responsabilitat d'evitar caigudes, desequilibris i contactes físics indesitjats. El nivell d'exigència per al tots ells és molt alt, el mantenen invariablement i és una font inesgotable d'imatges de gran recorregut, ocupant la totalitat de l'escenari en una mena d'engany visual perquè si fossin realment peces d'un rellotge no podrien desplaçar-se per l'espai, i generant amb aquest joc a sis una plasticitat explosiva, potser la qualitat més destacable.

Però no tot s'acaba amb aquesta imatge que van estar ensenyant als amics i veïns que es van atansar a La Caldera divendres. Darrera aquella repetició conceptual i coreogràfica s'hi amaga una indissimulada troballa que aquests dos coreògrafs van fer arrel de la seu darrer duo: “Zenith”. De fet els primers fragments del moviment de TTTTTT són la conseqüència de la manipulació dels grans pals amb què treballaven allà, aquest cop només amb la projecció física que dóna el propi braç. En la propera crònica d'aquesta RecomanACCIÓ us en parlarem, després d'una petita entrevista que tenim programada perquè ens desvetllin més coses d'aquesta peça. Però apuntarem aquí la idea: el temps, allò que Agustí d'Hipona deia no saber definir doncs quan ho intentava ja havia fugit, i si en parlava en futur és que no era present; aquell concepte abstracte que tantes conseqüències té en la nostra vida quotidiana, doncs organitza la totalitat de les nostres activitats, com m'està dient ara mateix que aquesta crònica ha de tocar a la seva fi per no allargar innecessàriament la lectura; aquella mesura de les coses amb què avaluem la qualitat de la nostra vida: el temps, és una matèria corpòria, física, tangible, visible i mòbil. Aquesta és el repte de la proposta de Guy Nader i María Campos: fer present sobre l'escenari, gràcies a la dansa -gest efímer-, la fletxa del temps incorporant-la a cames, braços, tronc, cares, pelvis... com si hagués pres per un moment la forma humana.

De divendres a diumenge ho podrem comprovar al Mercat de les Flors.

----------

Les fotografies següents estan fetes amb un telèfon mòbil. Són només un testimoni: s'hauria de poder afegir l'atenta tensió del grup d'assistents a aquesta Aula Oberta de La Caldera de divendres 16 d'octubre: cosa impossible... I hi falta també el vestuari que veurem al Mercat de les Flors. I una composició escenogràfica on el músic que actua en directe amb els ballarins és protagonista. Aquesta i més sorpreses, allà!