RECOMANACCIONS. cròniques ‘a la cuina’


17/06/2019

Entrem a l'assaig de Casting Giuletta

Totes som Julieta

per Jordi Bordes

Julieta estima bojament Romeo. I és capaç de fer-se passar per morta per ajuntar-se amb l’hereu dels Montagut. Totes les Julietes de la producció de teatre comunitari del Càsting Giulietta també han viscut l’amor i, de més a prop o menys, la mort. S’ho explicaran, en breu, al Teatre Lliure de Gràcia (en la que va ser la sala de ball de la Cooperativa La Lleialtat), deixant que el públic sigui un voyeur privilegiat. Com nosaltres, ara, a través d’aquest cronista invisible, a la sala d’assaig.El director Juan Carlos Martel reprèn una aventura de teatre social que ja el va seduir a Sis personatges amb persones sense sostre que jugaven a reexplicar-se a partir del clàssic de Pirandello.

Ambient relaxat, de confiança dins de la sala. Marc Artigau, en el seu rol de dramaturg, li proposa reordenar les escenes. Va reescrivint tot el que es va dient amb el teclat sobre les cames. I, per moments, agenollat a terra. Martel també es mou constantment, de la cadira a l’escenari. El contacte físic i la mirada als ulls generen una confiança indispensable per anar construint una armadura a les Julietes de l’escena. Ara és Àurea Márquez (la novena Julieta, que acompanya les vuit àvies) que entren al repte del joc. Ho fa com qui es presenta a un càsting per guanyar-se el paper protagònic, admetent que la Julieta de Shakespeare era més jove però que ella podrà defensar un personatge més viscut, amb més perspectiva de l’amor. Totes nou juguen, sobrepassant el gènere i les convencions teatrals, com també ho faran a Gràcia, dins del Festival Grec a Càsting Giulietta (del 18 al 20 de juliol). Amb la seva naturalitat, esclaten tots els codis i les mentides artificioses. El seu testimoni és un reflex de la saviesa popular i les cançons infantils. Màrquez es desdobla atenent les Julietes que aniran escampant-se per l’escena. Segur. Ella és la que tensa un espai en el què es tragina són els capítols més inversemblants de les Julietes més madures. En aquests primers assaigs es van triant les microhistòries i donant-li forma, en trobades, de dues en dues.

A la cafetería de la cantonada, una estona després d‘haver assistit a l’assaig, unes altres àvies reprodueixen una escena que ben bé podria ser materia de Càsting Giulietta: “Creus que un litre d’oli pot costar dos euros i mig? Vols ser enganyada!” La Julieta, que va néixer amb més de quatre quilos però que era a punt de morir a les poques setmanes perquè no tolerava la llet materna, es va salvar per un cataplasma que va profetitzar una dona misteriosa, ens explica. Ella es va guarir i la mare va voler agrair a la dona que li va proporcionar el remei. Mai més la van trobar. Li van dir que aquella dona havia estat la Verge Maria. S’ho va creure, la mare desesperada? “Vols ser enganyada!”.

“Julieta, on vas conèixer el teu marit?”, pregunta divertit la Julieta-Martel. “Ens vam conèixer al ball de la Lleialtat”. “No s’ho creuran”, afirma el director. Cert, o no? “Vols ser enganyada, Julieta”: L’amor és l’art de saber-se enamorar dels enganys i treure’n una vida lluminosa. El beuratge gela l’escalfor de la vida (o escalfa la gelor de la vida, tant se val), recita Shakespeare. Julieta crida al repartidor de la Freixenet, com si fos el seu pare desaparegut en la Guerra Civil, i l’ampolleta aporta la calma que buscava aquella altra àvia valenta una nit de Cap d’any, tornant del cine. Tots portem dins l’amor i la mort. Totes som Julieta. Fins i tot, també en Romeo.

Jordi Bordes (Julieta observadora)