RECOMANACCIONS. cròniques ‘a la cuina’


12/05/2019

Crònica de seguiment

El backstage del Trapezi

per Núria Cañamares

Aquests dies, de la mà de Fira Trapezi, estem gaudint a Reus d’una fabulosa mostra del circ actual amb un ampli ventall de propostes artístiques. Els espectacles han arrencat dijous al vespre amb la inauguració i la primera nit de Cabaret nocturn a la plaça del Mercadal i s’han reprès divendres a la tarda fins aquest diumenge, aturats només –i per estricta necessitat– a causa de la pluja (divendres a la nit) o per lesió d’algun dels artistes (de la companyia Kaaos Kaamos, dissabte a la nit). La decepció general davant la suspensió d’un espectacle sempre hi és, però ni es poden fer acrobàcies sobre una pista humida ni es pot forçar un cos que exigeix una pausa. És un dels handicaps de les arts en viu i que, en circ, dobla el risc. La màgia pot girar-se en contra.

Però no tot han estat espectacles i aquesta és una de les claus de la seva riquesa. Fira Trapezi també ha ofert un variat programa d’activitats professionals a Cal Massó, l’espai d’acreditacions i trobada del sector. Divendres s’ha pogut participar dels tallers organitzats pel projecte transfronterer De Mar a Mar – Pirineus de Circ investigant les metodologies que s’utilitzen en els processos d’investigació, coneixent de primera mà l’acompanyament artístic, descobrint best practices de les dinàmiques en xarxa i posant el nas a tot el que hi ha darrere del caixet. La jornada s’ha complementat amb una taula rodona sobre cooperació internacional on, a partir de diferents casos, s’han exposat múltiples tipus de cooperació tant pel que fa a agents implicats com als focus d’atenció. Entre les conclusions: la disparitat de capacitats i necessitats dels socis, els inconvenients de la discriminació positiva (per als no seleccionats), la durada dels projectes... Qüestions que s’estan analitzant a fons per anar resolent en properes experiències.

També ha estat molt interessant la presentació de COFAE (Coordinadora de Fires d’Arts Escèniques a l’Estat espanyol) amb la presentació d’algunes xifres sobre la presència del circ en la seva xarxa de fires, com per exemple que al 2018 s’hi van programar 56 companyies amb els percentatges més elevats a Leioa (20%) i la Mostra Igualada (18%) i inferiors a Madferia i Alcoi (2% en totes dues); i una segona taula rodona, en aquesta ocasió organitzada per la fira amb l’APCC (l’Associació de Professionals del Circ de Catalunya), al voltant de l’herència del circ on s’ha fet evident que el sector és acollidor i es vol lliure: hi cap tothom i defuig d’etiquetes.

A més, dissabte s’han dut a terme reunions ràpides –cada cop més esteses en les fires escèniques– entre companyies i programadors, i un dinar que ha congregat tots els perfils de professionals acreditats en un ambient distès favorable a la conversa.

Així doncs, al backstage, darrere de l’exhibició pública d’espectacles als teatres i les places, el Trapezi treballa activament per contribuir a l’impuls del món del circ, un món que –com la resta d’arts escèniques– es troba en replantejament constant i busca noves fórmules per gaudir de la millor salut possible: a nivell creatiu i dels creadors que li donen vida.

Les fires són molt més que 4 dies d’espectacles, que una gran festa escènica compartida, són un dels pous de cultiu més rellevants i imprescindibles de qualsevol indústria. Trapezi, la cita estratègica del mercat del circ a Catalunya, ha acollit enguany més de 270 professionals inscrits i ha revalidat el seu rol amb nota. Aquesta tarda clourà la 23a edició amb molt bones sensacions generals, però no acabarà pas la feina, posarà un punt i seguit per començar a dissenyar el Trapezi 2020.