RECOMANACCIONS. cròniques ‘a la cuina’


20/05/2019

Crònica de l'assaig del nou espectacle de Les Desvestides i la cia. Pelipolaca

#FreeTheNipple! Assistim a un assaig d’Unheimlich

per Novaveu

El passat dilluns 13 de maig vam colar-nos a un assaig d’Unheimlich, un muntatge de la companyia Pelipolaca que, juntament amb Les desvestides, ha estat guardonat amb la beca Despertalab. L’experiència conclourà amb la representació, a partir del dia 22 de maig, de la seva proposta a la Sala Àtrium.

Vam tenir el privilegi de poder veure una mica del procés creatiu i tenir un petit tast de l’obra, però no hem sigut les úniques en poder-ho fer: Unheimlich ja s’ha deixat veure en unes quantes prèvies. El 2018 va fer la primera a Embrions, dins d’Escena Poblenou i durant el 2019 va voltar per Catalunya: al març a l’ETC de Vic, i a l’abril de nou a Barcelona al Centre Cívic Parc Sandaru i a Terrassa durant el M.A.R.T(a).

Durant aquest temps, el projecte ha anat agafant forma. Irene Vicente, directora i dramaturga de l’espectacle, comenta “les prèvies ens han anat molt bé per a poder veure què funciona i què no dalt de l’escenari, i així modificar l’espectacle i millorar-lo”

El cos és el protagonista de l’obra, i potser per aquest motiu ens trobem davant d’una proposta de teatre de gest. Són l’actitud, les mirades, el tempo i la col·locació del cos que prenen relleu. Per tant cal un treball de memòria propioceptiva, més que de memòria verbal. Carla Tovias, assessora de moviment diu: “en general la gent viu en desconnexió amb el seu cos, si no l’utilitza per al seu ofici - ballarins, esportistes - no té entrenada aquest tipus de memòria”. Així doncs, les actrius han d’esforçar-se per transmetre tot el que volen dir a través del seu cos, entrenar la col·locació i exercir la memòria postural o propioceptiva constantment, en altres paraules, esdevenir plenament conscients del seu cos.

Durant l’assaig vam poder veure una escena ja muntada que estaven polint, i tot i ser un tast del que serà la totalitat de l’obra, ja vam poder entendre la temàtica i la denúncia que proposen. Dues dones vestides en un museu ple de quadres amb nus femenins decideixen començar un joc d’imitacions, despullant-se i mimetitzant postures clàssiques. En aquest exercici satíric, es qüestionen els prejudicis sobre la nuesa femenina, que paradoxalment permeten la seva representació de dones despullades en obres d’art, però que en canvi serveixen per censurar el dret de les dones a exposar el seu cos, sense la mediació de la mirada estètica.

Com deien les Guerrilla Girls, ha d’estar despullada una dona per poder entrar al Metropolitan Museum? Elles ja havien denunciat la desproporcionada relació entre homes i dones artistes en aquest museu en contraposició a l’elevada proporció de nuus femenins representats. Per què els museus estan plens de nus femenins, però en canvi Instagram censura mugrons femenins constantment? Quina és la nostra visió de la nuesa i com canvia aquesta segons l’espai (la platja, un museu, les xarxes socials, l’esfera privada) o la persona (cossos no normatius, gènere, edat) que el protagonitza?

Així doncs, l’espectacle ens proporciona un seguit de reflexions en clau feminista sobre la nuesa femenina i també sobre els cossos no normatius, i ens obliga a preguntar-nos per la seva invisibilització i la nostra mirada plena de prejudicis. L’obra convida a la deconstrucció d’aquestes idees i es materialitza com una crida a la visibilització de tots els cossos. No us la perdeu!

Iris Llop i Anna Molinet