RECOMANACCIONS. cròniques ‘a la cuina’


02/05/2019

Crònica de l'assaig del nou espectacle de la cia. Hermanos Picohueso

Les mascotes de la por mundial

per Novaveu

Excalibur és el nom del gos de la infermera espanyola que es va contagiar del virus de l’Ebola, Teresa Romero. L’animal va ser sacrificat per impedir contagis, fet que va causar un enorme rebombori a l’Estat espanyol, més del que ho va fer el drama real que es vivia als països africans. I el gos Excalibur no és l’únic animal que ha estat al centre d’una història regida per la por mundial: tenim el cas dels cérvols afectats d’àntrax, les vaques boges, les gallines de la grip aviària, etc.

Els Hermanos Picohueso, vinguts de Mallorca, han inventat un joc de taula que desgrana les estructures del poder, en el qual guanya l’agent internacional que més abusa, delinqueix i s’aprofita de la societat i dels recursos naturals. Durant tres setmanes, a la Sala Atrium es trobaran amb el públic per fer una partida d’aquest joc, “Espoli” (que es podrà comprar al final de la funció), mentre escolten l’Ornitorracó, un magazín de televisió presentat per l’Ovella Dolly en què els animals victimitzats pels humans són els protagonistes.

Dolly, la gossa astronauta Laika i d’altres bèsties il·lustres són marionetes que cobren vida per parlar de les grans plagues i epidèmies mundials, com ara les vaques boges, la grip aviària, l’Ebola o l’Àntrax. Amb una singularitat: aquest programa es viu en directe i es realitza també de forma instantània, davant del públic, perquè entre el Diego, la Lluki, la Gal·la i el Jaume realitzen, editen, construeixen i omplen els escenaris d’aquest documental a temps real.

Així doncs, els Hermanos Picohueso han aprofitat la beca DespertaLab per  experimentar amb nous llenguatges, noves tècniques i una mirada renovada del concepte d’espectacle, jugant amb el teatre d’objectes (en un origen volien fer un espectacle sense paraules), però també amb el text, els audiovisuals i el joc amb el públic.

Excalibur i altres històries d’animals morts desdibuixa completament els rols de cada membre de la companyia, perquè tots quatre integrants són en tot moment damunt de l’escenari fent el que calgui. L’equip parla d’un procés de creació on s’han deixat portar per allò que se’ls anava acudint i els agradava, sense aferrar-se a un objectiu inicial detalladíssim. Fins i tot han canviat el títol de l’espectacle al llarg d’aquest procés. Per altra banda, la residència que el DespertaLAB concedeix a la Nau Ivanow suposa un període de temps d’assaig molt curt, en el qual conviuen aprofitant fins l’últim moment, matí i tarda muntant, provant i desprovant, amb un model de funcionament increïblement proactiu, horitzontal, d’escolta activa i comunicació assertiva.

Encara a uns dies de l’estrena, costa afirmar quins elements aprofitarà finalment la companyia per a l’espectacle, tenint en compte que en el procés de creació compten amb titelles, una escenografia anàrquica plena de petits objectes, càmeres de vídeo, projeccions, músiques (de Dolly Parton, homònima de la famosa ovella) i, fins i tot, un joc de taula. Això sí, el tractament, des de l’humor negre i a estones absurd, que fan d’un tema tan seriós com les grans pors mundials, promet que l’espectacle serà una interessant barreja de llenguatges que no deixarà indiferent.

Excalibur i altres històries d’animals morts es podrà viure a la Sala Atrium del 2 al 19 de maig.

Nil Martín López i Judit Martínez Gili