RECOMANACCIONS. cròniques ‘a la cuina’


19/06/2019

Crònica de l'Annie Pugnau, representant de novaveu al jurat del festival

Pindoles o treballes?

per Novaveu

Petjades, La noia de la benzinera, Margarita, Guardar la roba, Tot inclòs... no estic intentant crear un relat encriptat ni res per l’estil. No identifiqueu aquests títols? Sí, són títols. Es tracta dels guanyadors del Festival Píndoles que s’ha celebrat al Castell de Montjuïc els dies 7,8 i 9 de juny. Que no sabeu què és això del Píndoles? Tranquils, jo fa poc també ho desconeixia però és tan xulo que no us ho podeu perdre l’any que ve. És un festival anual, enguany el cinquè, que se sol celebrar un cap de setmana de la primera quinzena de juny, de manera que ja podeu anar reservant les dates a l’agenda del 2020. La filosofia del festival: petites mostres teatrals, en escenaris insòlits i amb caràcter, que proporcionen a l’espectador una perspectiva particular de l’obra. El que en diuen “  fer teatre fora del teatre”.

La dificultat dels participants? Saber explotar l’escenari natural que se’ls ofereix per enriquir el text i arrodonir-ho amb una actuació que superi les inclemències de l’entorn (fred, vent, soroll...) Tot un repte! Un repte que han superat amb escreix.

Que sona molt bé però no enteneu el mecanisme? El millor que podeu fer és consultar el web i veure fotografies per entendre-ho. Cada 30 minuts es representen diverses obres simultàniament, de manera que l’espectador té marge de maniobra i pot decidir quines obres vol veure i quan. Cada obra té uns horaris assignats. L’espectador pot decidir veure totes les obres seguides o bé, veure’n algunes de determinades. Cadascú es crea el seu propi menú. Motiva, oi? Les entrades es poden comprar online, o bé, directament al Castell de Montjuïc.

De què van les obres? Hi ha de tot: comèdia, drama, escenes quotidianes, escenes històriques, actualitat, innocència, picardia, poesia, bellesa, dansa, circ, curtmetratges, música, crítica, xarxes socials, Glovo, rentadores, puces, amor, violència, racisme... buf! Encara voleu que segueixi? N’hi ha per a tots els gustos. I a més a més, cada any és diferent, tot varia en funció dels participants.

Que no ho sabíeu? Que us hauria agradat anar-hi? No patiu! Teniu l’oportunitat de veure les quatre obres guanyadores en un espectacle itinerant que comença aquest mateix mes de juny al Tantarantana el dia 18; el segueix El Maldà el dia 21 i després la Sala Flyhard el dia 26. Teniu per triar i remenar. Podeu obtenir les entrades en aquest enllaç .Correu que volen!

Que encara no sabeu si anar-les a veure? Voleu alguna orientació? Sou poc aventurers, oi?

Tot inclòs té l’habilitat de tractar un tema seriós des d’una perspectiva còmica i irònica. Podríem dir que gira el mitjó, però el mitjó segueix sent mitjó. Un text divertidíssim de Jordi Centelles que gràcies a les interpretacions d’Ester Cort i José Pedro García adquireix el to idoni per transmetre al públic el cru missatge que amaguen els somriures que ens generen. Frívol. Sí. Molt frívol. Però la futilitat és la clau d’aquesta obra. La frivolitat ens fa pensar. 

Teniu més ganes de riure? Margarita és la vostra obra. Un text fresc i divertidíssim que beu de la ironia per ironitzar. Qui és Margarita? Una jove que entra en un conflicte intern quan descobreix que la patata del McDonald’s que li ha portat un noi de Glovo, en una nit de tempesta, no té bon gust. Irene Minovas ens diverteix amb el seu aire còmic i desimbolt. L’espectador no podrà evitar simpatitzar amb ella: hi ha gent que cau simpàtica i la Margarita en mans de Minovas no n’és una excepció.

Que riure tant cansa? Ho puc entendre. Per això teniu La noia de la benzinera, una obra senzilla i directa que denuncia la vulnerabilitat de la dona davant la justícia oficial i social. És inevitable pensar en el cas de La Manada i en l’elevat nombre de víctimes de la violència de gènere. Lucía Sánchez i Neus Cortès ens transporten a diferents escenaris amb la seva habilitat dramàtica, ja que res més omple l’espai, només la seva energia.

Una mica decaiguts per la crua realitat? Es pot intentar solucionar-ho amb Guardar la roba, l’obra que va votar el públic del festival. L’equilibri entre crítica social i comicitat la fan una obra simpàtica que et permet sortir del conjunt amb molt bon gust de boca. Un manyoc de roba bruta i roba neta que fuig de l’assetjament i acaba travant una breu amistat somiatruites amb un final inesperat. Qui no voldria aquest final?

I Petjades? El títol que he mencionat primer en aquesta recomanació? Per a mi, la cirereta del pastís. Emoció a flor de pell. Una obra preciosa, en un espai significatiu i immillorable on no calen les paraules; l’espai, l’actuació, la música i la intervenció del públic ho diu tot. Només puc dir: mil gràcies a Pau Palaus i Manu Barandiaran per aquesta excel·lent i sincera actuació. Sou genials!  Cal Gras, un dels membres del jurat, l’ha premiada amb la residència. Molt bona elecció.  Esperem que ens avisin aviat per veure-la.

Crec que ja us ho he dit tot. Ara només cal que gaudiu de l’espectacle de les obres premiades al Tantarantana, El Maldà i la Sala Flyhard, i que anoteu en la vostra agenda la futura cita que teniu amb el Festival Píndoles. Apa! A pindolar tots que el món s’acaba! Us escapolireu o pindolareu?

Annie Pugnau