RECOMANACCIONS. cròniques ‘a la cuina’


22/12/2018

Activitats de públics i educatives

El cuc de la dansa

per Núria Cañamares

Amb 30 anys d’història, el Mercat de les Flors fa més d’una dècada que estima i fa estimar la dansa a Montjuïc, a tocar de la plaça Margarida Xirgu. Si us hi atanseu, comprovareu de seguida que desborda passió pel moviment i que la contagia per tots els canals possibles. Sobretot, inoculant el cuquet per conèixer-la més.

La dansa és com caminar. Tots en sabem, ens surt de manera natural i la tenim a l’abast al nostre dia a dia. No obstant això, incomprensiblement genera cert respecte veure-la (sobretot als joves i adults, que ho filtrem tot per la raó), com si requerís d’uns misteriosíssims codis que cal desxifrar.  

Com a “Casa de la dansa” que és, el Mercat de les Flors ens mostra pacientment, temporada rere temporada, que tot plegat és molt més senzill. Que per gaudir-la només cal deixar-se endur. Per això configura un marc idoni per normalitzar-la, per ensorrar les barreres limitadores que ens allunyen d’una art inherent a nosaltres.

Com ho fa? Amb formació, experiències i activitats paral·leles per a l’alumnat, el professorat i el públic general, amb especial atenció a les famílies. L’objectiu és fer un viatge a la carta per “poder anar més enllà de l’espectacle”.

El ventall de programes és ben ampli: des de conferències i converses abans i després de la funció, a assajos oberts, tallers, laboratoris i jocs. Aquest mateix Nadal ofereix dos tallers matinals dins les propostes de “Talla única” que, com el seu nom indica, s’adapta a tots els cossos i edats.

Del 27 al 29 de desembre l’Associació de Circ Escola Rogelio Rivel impartirà un taller de circ infantil per establir un primer contacte amb tècniques com l’equilibri sobre objectes, les malabars i el trapezi; mentre que del 2 al 4 de gener les ballarines i docents Xaro Campo i Linn Johansson convidaran els nens i nenes a potenciar la seva creativitat i treballar el cos en relació amb ells mateixos i l’espai.

Aquests tallers nadalencs es reediten per vacances de Setmana Santa i són només la punta de l’iceberg de l’activitat que es desenvolupa al llarg de l’any.

L’oferta escolar ocupa una part molt important d’aquesta activitat. En marxa des de la temporada 2006/7, les sessions preparatòries de formació i capacitació –i de recursos per als mestres– creen un gran interès entre els centres educatius, que esgoten ràpidament les places només obrir la convocatòria (l’1 de setembre).

Els programes s’articulen segons les etapes acadèmiques: des de bressol amb el Festival El Més Petit de Tots per a la primera infància i el projecte ‘Cos i Moviment 0-3’ que proposa espais de joc i llibertat als nadons, passant per infantil i primària amb el ‘Dan Dan Dansa’ i ‘Dan Dan Circ’, dos dels pilars de la línia d’Educatius del Mercat que aproximen de manera integral el llenguatge i la composició de la dansa i el circ, fins arribar a secundària amb la sempre flexible i contemporània ‘Grada Jove’ i el ‘Tot Dansa’, ‘Tots Dansen’ i ‘Creadors En Residència’, tres projectes de pràctica artística a l’aula que no només esdevenen una eina pel professorat, sinó sobretot una intensa experiència individual i col·lectiva pels joves, que participen al procés creatiu d’una obra escènica guiats per professionals del sector.

El Mercat s’ha obert a noves maneres de fer, un canvi en la concepció d’ensenyar i aprendre que conforma una part essencial de la seva identitat i que treballa en xarxa institucional integrant el Consell d’Innovació Pedagògica de l’Ajuntament de Barcelona.

Cada cop ens és més proper el treball transversal, per projectes, que introdueix els coneixements tradicionals a través de noves vies d’aprenentatge. L’art, i concretament el llenguatge de la dansa, s’ha validat com un procés creatiu efectiu que obre les finestres mentals dels infants i joves. Es tracta de trobar l’equilibri entre la dansa i la pedagogia, de despertar la sensibilitat i traslladar el moviment del cos a les matemàtiques, la llengua, etc. i viceversa, multiplicant les oportunitats d’assimilació de les diferents matèries. I, segurament, de la més important de totes: el coneixement d’un mateix i la relació amb els altres.

Es vol transcendir el rol d’alumne/espectador passiu al d’actiu i crític. Una immersió que pot acabar dins la mateixa escenografia de l’espectacle o ballant amb el creador en una vivència que pot marcar profundament. De fet, amb freqüència els nens i nenes volen tornar a veure amb els seus pares el cap de setmana l’espectacle que han vist amb l’escola. Inspirar, intercanviar, compartir. El Mercat desperta i acompanya en la meravellosa aventura del descobriment del gest i la bellesa dels cossos.

Amb un públic fidel però amb la introducció constant de nous adeptes (un 60-40%, respectivament), el Mercat fa créixer els seus programes educatius amb una escolta atenta als seus còmplices, els mestres i alhora prescriptors que l’han consolidat com a centre d’art amb un eix pedagògic que tenyeix tota la programació. L’actual directora de l’equipament, Àngels Margarit, ha aportat la seva dilatada mirada com a creadora i pedagoga a la base de tots els projectes dotant encara de més sentit la idea del “cos pensant” a la pràctica de l’aula. Tot plegat, un engranatge en actualització constant que gira emmotllat a les necessitats i inquietuds dels qui hi queden agradablement enganxats.