LAC Les Ballets de Monte-Carlo

informació obra



Companyia:
Les Ballets de Monte-Carlo
Coreografia:
Jean-Christophe Maillot.LAC
Composició musical:
Piotr Ilitx Txaikovski
Escenografia:
Ernest Pignon - Ernest
Vestuari:
Philippe Guillotel
Il·luminació:
Jean-Christophe Maillot, Samuel Thery
Dramatúrgia:
Jean Rouaud
Producció:
Amb el Suport del Principat de Mònaco
Sinopsi:

Aquest espectacle fa una nova lectura –en clau de thriller modern- del ballet més famós del repertori universal, El llac dels cignes, l’obra mestra de Txaikovski i Petipa que al Festival ha estat versionada pels coreògrafs més importants. Enguany és el torn de Jean-Christophe Maillot qui, amb l’ajut del llibretista Jean Rouaud, s’obliden del blanc immaculat dels cignes per endinsar-se en un món de turments que beu directament de les pors infantils i dels terrors nocturns… Aquestes experiències amagades s’exhumen en LAC i s’associen a un context familiar maquiavèl·lic que serveix de suport a un “ballet en clarobscur”, que és com el defineixen els seus creadors. Una de les peces més importants del repertori dels Ballets de Monte-Carlo entre el bé, el mal, la candidesa i l’erotisme, ara a Peralada.

Crítica: LAC Les Ballets de Monte-Carlo

30/07/2013

Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l'antiga base de dades)

per Dani Chicano

Llac contemporani

La relectura que fan a LAC el coreògraf Jean-Christophe Maillot (Les Ballets de Montecarlo) i l'escriptor Jean Rouaud d'El Llac dels cignes és bella, poètica, seductora i estimulant, en el fons i en la forma. Rouaud i Maillot en fan una reinterpretació fosca, complexa, gairebé tel·lúrica, fugint de l'ortodòxia i el pes de la tradició, i introduint elements que estan al límit de la subversió del relat original, fins el punt de canviar un personatge clau en la trama com és el mag Rothbart per Sa Majestat la Nit, encarnada per una fascinant Bernice Coppieters, o de desdoblar els cignes negre i blanc, Odile i Odette. La funcionalitat del rol de Sa Majestat la Nit és la mateixa, però aquest canvi l'enriqueix, atorgant una altra dimensió al seu personatge, però també al de la seva filla Odile i de passada a tots els de la família reial, posant de relleu unes pulsions impensables en una lectura ortodoxa de la peça, molt més senzilla, i obviant determinats elements màgics que distancien, de manera que el públic té més present encara que el que s'escateix dalt de l'escenari té molt a veure amb la pròpia condició humana. L'operació només es pot portar a terme lliure de qualsevol prejudici i coneixement anterior mínimament profund de l'argument d'aquest ballet, tal i com reconeix Rouaud

El resultat és una lectura de la història radicalment contemporània, preservant la tradició, amb un punt maquiavèl·lic, en què el motor narratiu són les dualitats i les tensions creades entre el bé i el mal, el dia i la nit, el candor i l'erotisme (n'hi ha a cabassos, i això casa malament amb els tutús, inexistents) o l'amor i el desig nu, per llançar una mirada inquisitiva sobre les pors arcaiques. La subversió, però, no és en l'esperit de l'espectacle. En la narració i en la coreografia existeix el desig d'evolucionar, d'incorporar avantguarda a la tradició, i existeix també un esplèndid sentit de la teatralitat que permet al públic seguir la narració amb facilitat, sense concessions a l'efectisme, reivindicant el relat i situant-lo al centre de l'espectacle, desproveït d'excessos que l'enfarfeguin. L'embolcall és la bella música de Txaikovski, són delicioses composicions de grup estèticament impecables, és la latència d'una ironia fina i d'un maliciós sentit de l'humor, és la tècnica exquisida i la capacitat expressiva de la cinquantena llarga de ballarins de la companyia, amb una menció especial als rols protagonistes. Mai ha estat més adequada, en marxar, la salutació dels cignes de l'estany del majestuós Castell de Peralada.

LAC. Les Ballets de Montecarlo. Coreografia: Jean-Christophe Maillot. Música: Piotr I. Txaikovski. Escenografia: Ernest Pignon. Vestuari: Phillipe Guillotel. Il·luminació: J.C. Maillot i S. Théry. Dramatúrgia: Jean Rouaud. Rols principals: G. Corrado (Rei), M. Koike (Reina), B. Coppieters (Sa Majestat La Nit), S. Bourgond (El Príncep), A. Behrend (Cigne Blanc), A. Ball (Cigne Negre), J. Berbruggen (Confident).