La llegenda de la ciutat invisible de Kitej

informació obra


Òpera en quatre actes. Llibret de Vladimir Nikolàievitx Belski basat en la Crònica de Kitej d’I. S. Meledin, la novel·la Vlesankh de Pavel Ivànovitx Melnikov, cançons i èpiques recollides per Kirxa Danilov i alguns relats populars. Música de Nikolai Rimski-Kórsakov. Estrenada el 20 de febrer de 1907 al Teatre Mariinski de Sant Petersburg. Estrenada al Gran Teatre del Liceu el 2 de gener de 1926. Darrera representació al Gran Teatre del Liceu, el 25 de gener de 1970.

Direcció Musical:
Josep Pons
Direcció:
Dmitri Tcherniakov
Escenografia:
Dmitri Tcherniakov
Vestuari:
Elena Zaitseva, Dmitri Tcherniakov
Il·luminació:
Gleb Filshtinsky
Producció:
Gran Teatre del Liceu, De Nederlandse Opera (Amsterdam), Teatro alla Scala (Milà)
Intèrprets:
Svetlana Ignatovitx, Maksim Aksenov, Eric Halfvarson, Dimitris Tiliakos, Vladimir Ognovenko, Margarita Nekrasova, Jennifer Check, Mayram Sokolova, Guennadi Bezubenkov, Josep Fadó, Albert Casals, i altres
Companyia:
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, Cor del Gran Teatre del Liceu
Autoria:
Nikolai Rimski-Kórsakov
Sinopsi:

Fevrònia, una innocent camperola, aconsegueix salvar la seva ciutat de l’atac dels tàrtars. Va demanar un desig i es va complir: Kitej es va fer invisible als ulls del món. Però hi ha una porta secreta per accedir-hi. Rimski-Kórsakov va compondre un autèntic monument a l’ànima eslava –com el que reivindicava Tolstoi– fet música. En el debat etern entre Occident i Orient, el compositor va optar clarament pel segon univers, amb els seus misteris i llegendes ancestrals.  Una partitura que recull amb ambició wagneriana el patrimoni de la tradició musical russa, tant la popular com la religiosa, amb el poble (el cor) com a veritable protagonista central. Resulta sorprenent l’estreta relació que existeix entre aquesta òpera i el Liceu. Aquí se’n va representar la primera posada en escena fora de les fronteres russes i durant una dècada (1926-1936) va ser el títol preferit indiscutible del públic barceloní.

Crítica: La llegenda de la ciutat invisible de Kitej

19/04/2014

Kitej torna al Liceu en una producció excepcional

per Xavier Cester

'La llegenda de la ciutat invisible de Kitej i la donzella Fevrònia' de Rimski-Kórsakov és una de les obres més fascinants del repertori operístic rus. El Liceu és un dels teatres coproductors del sensacional muntatge de Dmitri Txerniakov que, defugint tot misticisme ensucrat o folklorisme kitsch, ens mostra les diverses sortides d'una humanitat en situació límit. L'acurada direcció musical de Josep Pons aconsegueix un notable rendiment de cor i orquestra, mentre que entre l'extens repartiment destaca amb llum pròpia la Fevrònia d'Svetlana Ignatovitx. Sens dubte, un dels espectacles de l'any.