Fem (la llista de Lourdes)

informació obra



Autoria:
Maria Donoso, Xavier Giménez Casas, Núria Inés, Caroline Guiela Nguyen
Intèrprets:
Maria Donoso, Núria Inés
Vídeo:
Toni Filmmaker
Il·luminació:
Marina Mora, Maria Donoso
So:
Marina Mora, Maria Donoso
Direcció:
Caroline Guiela Nguyen
Sinopsi:

La Paula és una noia de 15 anys, que escriu, dibuixa i li agrada el teatre. Va venir al Kaddish i ens va preguntar… buscava referents… . Ens va dur el seu llibre de l’institut d’història de l’art. El varem mirar, però no hi varem trobar cap artista dona (la majoria eren homes morts !). Després varem fer la “Llista de Lourdes”, la llista d’artistes que apareixen al llibre “Últimes tendències artístiques” de Lourdes Cirlot, el llibre amb el que varem estudiar nosaltres. Allí varem trobar 247 artistes homes i només 15 dones. Com que tampoc servia, varem decidir fer un nou temari d’història de l’art de les avantguardes, especialment adreçat a la Paula.

El feminisme ha creat una presa de consciència de la opressió i ha creat una metodologia i una teoria. A partir d’aquestes, algunes dones artistes han iniciat una pràctica transformadora. Dones artistes disposades a desafiar la cultura patriarcal i les barreres de la religió. La presa de consciència i la reivindicació del propi cos es troba en el centre de l’alliberament i és, alhora, el suport de l’obra d’art creada, el llenç. La necessitat de pensar i actuar sobre la feminitat i la seva imatge, la sexualitat, la maternitat, els abusos i la violència de gènere, entre d’altre qüestions, conformen una pràctica artística radical, que constitueix, per si mateixa, una de les més trencadores avantguardes dels segles XX i XXI.

Crítica: Fem (la llista de Lourdes)

14/04/2019

Conferència escenificada potent

per Jordi Bordes

Hi havia una tesi ben clara i els de Kaddish no van voler amagar-la en cap representació. Van directes al tema: En el llibre d'Història de l'art de la Paula no apareix ni un sol quadre d'una pintora. Totes les creacions són d'homes. Per això, el format que han emprat per a desplegar la denúncia té forma de classe. Juguen a una clau que ja van aconseguir els d'Ignífuga a Utopia. El públic, envoltant una taula de grans dimensions escolta i visiona la llista que han seleccionat arran del llibre Últimas tendencias artísticas de Lourdes Cirlot. S'agafen a aquesta llista (afortunadament hi ha moltes més artistes que han transcendit, tot i el sostre de vidre masculí)perquè totes utilitzen el cos com a element indispensable del seu at. Performàtiques, tenen una clau que és fàcilment traslladable escènicament sobre de la taula (que té sorpreses). És un encert anar variant el format de presentació de cada artista, per donar varietat a una tesi que és tant rotunda com breu. És implacable el raonament que fa veure que hi ha una gran mancança en la visibilitat de les artistes. De fet, la seva denúncia té forma de galeria (oberta recentment a Barcelona Cu46, que la van fundar unes artistes, per unes raons ben similars a les de Fem (la llista de Lourdes)).

Probablement, caldria trobar un gir a la tesi, perquè d'altra manera queda com una exposició sense massa contrastos, tot i la generositat de les intèrprets que connecten i diverteixen i provoquen (a parts iguals) als espectadors. Per cert, l'escena de la Guerrilla Girls és un divertit complement al Kingdom de l'Agrupación Sr. Serrano. La Paula es pregunta si sempre s'haurà de fer la llista ella, que ja existeix. Certament, la investigació ha dut a moltes descobertes. Tot i la mancança evident de les artistes als llibres de text, és un  privilegi haver trobat testimonis. De fet, l'obra és una incitació a fer-ne visibles molts d'ara. Crear una campsanya a partir de Viquipèdia, col·lectivament. Ara cal que es reivindiquin, i que se'n trobin d'altres èpoques i formats. El camp és inabastable. Les dones estan en un moment de fèrtil revolució. Que ajuden a despertar l'ànima de tota la societat. No desaprofitem aquesta energia. 

Trivial