El declive

informació obra



Dramatúrgia:
Nelson Valente
Intèrprets:
Enrique Amido, Cristina Pachi Molloy, Carlos Rosas, Lide Uranga
Ajudantia de direcció:
Leandro Calcagno
Producció:
Gabriela Marsal, Leila Barenboim, Mireia Gràcia
Companyia:
Nico
Autoria:
Oriol Vila
Sinopsi:

A partir d'un realisme cru, l'obra aborda interrogants i conflictes universals de l’ésser com el valor de la llibertat, el desgast propi de les relacions interpersonals o els mandats que s'acumulen al llarg d'una vida. 
La peça es desenvolupa a l’entorn del vincle entre dos matrimonis d'adults madurs, que transformaran un diumenge rutinari i avorrit en un obscur caos on les misèries més profundes de cada individu surten a llum.


El declive proposa així una reflexió sobre com construïm la felicitat i la possibilitat de canviar de paradigmes en l'últim instant.


Crítica: El declive

06/11/2018

Fins quan som a temps de canviar el nostre full de ruta vital? L'estupenda tragicomèdia de Valente ens planteja la pregunta

per Ramon Oliver

Que un octogenari i una octogenària  que s’han conegut a un centre social d’aquests en els quals es reuneix sovint la gent de la seva edat fugint dels mals records plens d’absències i de la solitud, s’hagin enamorat un de l’altra gairebé com si fossin dos adolescents, és una gran sort, o és una gran dissort? Segons com t’ho miris – i aquest acostuma a ser el criteri majoritari- , aquests dos es poden considerar ben afortunats: quan ja no tenien esperances d’introduir res especialment engrescador a la seva existència, han experimentat de quina forma aquesta és de nou sacseja per les turbulències de l’amor. Però segons com es miri la  revifada sentimental pot semblar també una pèssima jugada del destí: ara que el final s’acosta  la vida et posa de nou la mel als llavis probablement  sense donar-te temps per  a que la puguis assaborir, i et fa actuar com si no tinguessis consciència de quin és el teu més pròxim destí? Vist així, aquest dos enamorats fins i tot poden semblar patètics i donar una mica de pena! I si resulta que a més a més semblen anar amb les hormones fora de lloc i es donen petons amb llengua moguda d’aquells que només es pot permetre el jovent, fins i tot poden fer una mica de fàstic!

D’això va, precisament, la primera conversa que mantenen les dues amigues camí d’una vellesa ja no massa llunyana que protagonitzen “El declive”, mentre els seus respectius marits ( tan amics de tota la vida com elles mateixes) romanen encara fora d’escena , tot i que els crits de l’amfitrió d’aquesta trobada entre dues parelles maduretes  siguin ja sonorament presents a l’escenari. I la història d’amor entre octogenaris que li explica la amfitriona a la seva amiga  i que és la historia que està vivint el seu propi germà, ve a ser una mica la clau de la desoladora tragicomèdia domèstica  que ens presenta Nestor Valente, movent-se per un territori no massa llunyà ni pel que fa a les intencions ni pel que es refereix als magnífics resultats d’aquell que ja explorava a l’aclamada “El loco y la camisa”. Ha canviat l’edat dels personatges. Les seves circumstàncies personals, els seus secrets, els seus més o menys discrets drames i frustracions personals capaços de provocar-nos sovint un somriure o fins i tot una rialla, i de deixar-nos tot seguit la rialla congelada al rostre amb l’amargor que es desprèn de tot plegat, són també diferents. Però – i en la línia d’aquest teatre argentí fill del “corralito” que va saber fer de la carència  virtut, i va convertir el sofà familiar en epicentre de tot un univers- som ficats al mateix espai emocional en el qual només cal rascar una mica la superfície per a que les frustracions quedin ben a la vista. Unes frustracions que – això sí- aquest cop venen marcades per la urgència imposada pel pas del temps. Quin és el moment, si és que aquest moment existeix, a partir del qual ja no cal somiar amb cap mena d’esperança de canvi vital? Quin és el ressort que pot fer saltar l’alarma, i fer-te de cop plenament conscient de la forma com has malbaratat la vida , i l’has viscuda seguint una inèrcia que anava arraconant cada cop més els teus desitjos reals ? : una inèrcia que t’ha portat a  creure que la vida que se t’ha anat imposant era la vida que havies triat,  i que els amics amb els quals comparteixes des de temps immemorials els teus dies de festa eren els amics que realment haguessis volgut triar. I arribat a aquest punt té sentit fer un gir inesperat i canviar radicalment el teu full de ruta vital, o per contra resulta més aviat patètic plantejar-te segons quines coses a aquestes altures del partit?. Ho deixem tot en aquell moment de catarsi histriònica que precedeix al retorn a la rutina, o fem una actuació en tota regla?

Doncs totes aquestes qüestions seran qüestionades, al llarg de l’excel·lent espectacle de Valente. Recolzat en el seu notable quartet d’intèrprets, el creador en té prou amb una hora de representació per a resumir el desencís acumulat de quatre existències . I sí: també aquest cop demostra la seva capacitat per fer-nos riure , mentre l’ombra de la desesperació vital ensenya el nas , potser per tornar després a quedar en un discret segon pla quan la força dels hàbits encobridors torni a imposar-se.