Doña Rosita la Soltera o el lenguaje de las flores

Federico García Lorca va mantenir un estret vincle amb la ciutat de Barcelona, en la qual arribaria a estrenar dues de les seves obres, Mariana Pineda i Doña Rosita la Soltera. L’any 1935, la companyia de Margarida Xirgu va estrenar Doña Rosita al Teatre Principal Palace de Barcelona i aquesta va ser l’última obra que estrenaria en vida.

Federico García Lorca
Joan Ollé
Paco Ibáñez, arranjaments musicals de Dani Espasa
Andrés Corchero
Iban Beltran
Sebastià Brosa
Míriam Compte
Lionel Spycher
Damien Bazin
Caracterització:
Núria Llunell
Teatre Nacional de Catalunya
Joan Anguera, Mercè Aránega, Marta Betriu, Enric Cambray, Carme Elias, Oriol Genís, Laura Guiteras, Mireia Llunell, Enric Majó, Nora Navas, Victòria Pagès, Alba Pujol, Candela Serrat, Albert Triola

Rosita, una noia òrfena que viu a casa dels seus oncles, a Granada, es veu obligada a separar-se del seu promès, que marxa a l’Argentina amb la seva família. Abans de marxar, però, aquest promet a Rosita que tan aviat com pugui tornarà per casar-s’hi, si ella està disposada a esperar-lo. La noia espera, però la situació es prolonga durant anys, mentre l’ambient opressiu i indiscret de la ciutat de províncies va caient sobre la família com una llosa cada cop més pesada.

Situant les fronteres del temps en el centre de la tragèdia contemporània, García Lorca evidencia les tensions irresolubles d’una cultura cronològica en què l’esperança ocupa un espai preeminent, malgrat no saber sovint què s’espera ni per què. Amb el mirall de la rosa mutabile cultivada per l’oncle de la protagonista, que en el curs d’un sol dia neix d’un vermell intens i es va emblanquint fins a perdre els últims pètals, el poeta ofereix un àcid retrat de la vida d’aquesta «Rosita» que creu haver-se d’enfrontar al pas dels mesos i acaba topant contra la seva manera de viure i d’entendre l’espera.

Premi de la Crítica 2014 a actriu de repartiment (Merc+è Arànega). Premi de la Crítica 2014 a actor de repartiment (Oriol Genís). Premi de la Crítica 2014 a vestuari (Míriam Compte). Premi de la Crítica 2014 a il·luminació (Lionel Spycher).

Crítica: Doña Rosita la Soltera o el lenguaje de las flores

03/03/2014

Bellísimas flores marchitas

per María José Ragué

"Doña Rosita la Soltera" pertenece a esas obras de Federico García Lorca que nos muestran la represión de una España vetusta, muy distintas de aquellas en las que Lorca expresa unas vivencias que cantan a una libertad imposible todavía como "El público" o "Así que pasen cinco años"-que Ollé dirigió en una magnífica puesta en escena en el Grec de hace ya unos años. Es "El romancero gitano" frente a "Poeta en NuevaYork". Son los dos ámbitos de la poesía y el teatro de García Lorca. Aunque en toda su obra Lorca muestra belleza y profundidad en sus temas y personajes.

En "Doña Rosita la Soltera", una joven decide esperar siempre el regreso de un novio que se fue a América que nunca regresó. Rosita envejecerá, se marchitará, tendrá que soportar las burlas de sus amigas, y paralelamente, irá hundiéndose la familia Es por supuesto, un bellísimo texto, con unos personajes emblemáticos de la época, de una cursilería trágica de la Granada de principios de siglo. Las actuaciones de los catorce intérpretes, son, en general muy correctas, sobresaliendo sobre todo la de la protagonista Nora Navas, la de la madre, Carme Elías y la de la criada, Mercé Arànega, brillantísima en un papel que le va como anillo al dedo. Pero lo más destacable de esta importante puesta en escena, es sin duda su refinamiento, el exquisito buen gusto que caracteriza las puestas en escena que dirige Joan Ollé. Sólo ya en el primer momento, nos deslumbra la sobria belleza de una armonía de tonos y matices. La música es de Paco Ibáñez, el movimiento de Andrés Corchero, el vestuario de Miriam Compte, la iluminación de Lionel Spycher y la escenografía, sutil, bella y refinada es de Sebastià Brosa, un equipo elegido, claro está, por Joan Ollé. La belleza del final de la puesta en escena nos quita el aliento. El espectáculo desaparece, Rosita, la criada, la madre, desaparecen mágicamente. Todo está medido, todo es refinado, todo está bien movido y bien interpretado. Y sin embargo, lo que nos cuenta y cómo lo cuenta "Doña Rosita la Soltera o el lenguaje de las flores"...nos hace demasiado difícil sintonizar con ese argumento que, como decía, está demasiado lejos y demasiado cerca.