• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Vania. Dir Àlex Rigola
  • /
  • Vània, o l’amor és un globus que s’arrossega per terra
CRÍTIQUES
imagen
Jb Defi
PER: Jordi Bordes

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Vània, o l’amor és un globus que s’arrossega per terra

Publicat el: 1 d'agost de 2018

CRÍTiCA: Vania. Dir Àlex Rigola

Àlex Rigola ha trobat un dispositiu d’una gran consistència: Situar els actors en una caixa en la que conviuen amb els espectadors. La trama dels personatges passa a ser digerida i apropiada pels actors que es presenten amb els seus noms. Ja va investigar aquest format amb Who is me. Pasolini. També, enb el joc de dir-se pels noms propis, amb l’Ivànov al Lliure. Despullats de tot artifici i amb petits elements per construir els referents (ja molt conegut per a la majoria dels espectadors) la història arriba amb la clau de comèdia cínica que ja pensava Txèkhov. Sobta com aquesta enèssima versió d’Oncle Vània ressoni tant nou per al púbic més madur. Però és així. 

Amb una llum sense canvis i només amb la potència de les mirades, l’ensopiment dels personatges va agafant forma i l’obsessió per a la dona jove del professor (Ariadna Gil) creix entre els dos protagonistes (Luís Bermejo i Gonzalo Cunill). La dissortada Sonia (Irene Escolar) només pot comprovar com ella és invisible per al seu estimat i com la presència de la parella vinguda de la capital precipita (ara sí) el drama. 

No hi ha maldat en ningú; només és el destí que els disposa d’una posició que acaba sent destructiva pel seu entorn. La humanitat depreda la Natura i també entre ella. Només resta el desig de ressignar-se, de tornar a viure amb honestedat el treball i saber-se satisfet d’haver ajudat generosament. Preciós. I sí entre una de les metàfores més lúcides el globus verd amb la que Ariadna Gil hi juga abans de pronunciar la primera rèplica i que, de seguida, passarà se rebregat per terra. Ella maltracta els que l’estimen, qui sap si com a mètode de supervivència social o per una malaltissa obsessió de dominar els altres. 

CRÍTIQUES RELACIONADES / Vania. Dir Àlex Rigola

TÍTOL CRÍTiCA: Encerrados en melancolía

PER: Alba Cuenca Sánchez
Img 0794 Copia
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La llum de la veritat

PER: Aída Pallarès
Aída Pallarès
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Molta fusta , molta proximitat i quatre intèrprets en estat de gràcia: Rigola destil·la essències txékhovianes

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat