CRÍTIQUES

VALORACIÓ
9
NO US EL PERDEU
Publicat el: 27 de desembre de 2016
CRÍTiCA: Sugar (Ningú no és perfecte)
Premi de la Critica
2015 al millor musical i amb quatre nominacions als Premis Butaca 2016, els
tres actors principals i millor espectacle.
Sugar, ningú no és perfecte,
és una molt divertida, estimulant i enginyosa versió de l´èxit de Broadway
inspirat amb la cèlebre pel.lícula de Billy Wilder, Some like is hot (traduida a España per Con faldas y a lo loco). Catorze actors i actrius a l´ escena i
tres músics, tots dins d´un espai relativament petit, però sàviament utilitzat.
Un gran espectacle amb el toc d´intimitat que el fa més entranyable.
Pau
Doz,
el director i a l´hora actor capaç de cobrir qualsevol eventualitat, sap
resoldre de forma brillant tots els problemes que planteja l´acció (despatxos
dels representants artístics, garatge on té lloc la matança de Sant Valentí,
tren camí de Miami, platja de Miami, Hotel-Club i sala de ball), i solucionar
de forma molt encertada l´ escena final, que no desvetllarem.
Portat amb el ritme
precís i interpretat per un conjunt d´actors i actrius amb força ofici dins del
musical i que es nota que s´ho passen bé treballant junts, Sugar, ningú és perfecte funciona com les agulles del rellotge i
ben aviat l´espectador s´oblida de Marilyn Monroe i es deixa portar per
l´encant juvenil de la “pizpireta” Bealia Guerra i per el ben conjuntat
treball de Xavi Duch (Jerry-Daphne)
i Ruben Yuste (Joe-Josephine), que
no fan enyorar a Jack Lemmon i Tony Curtis.
La proposta escenica funciona
i et capta i et deixes portar, amb un Carles
Sánchez que broda al gangster Botins-Palazzo, una Maria Santallusia que fa una creació de Sweet Sue la jefa de
l´Orquestra femenina, composada a més per les encantadores Ariadna Canals, Anna Lagares
i Lorena Canals, i el seu maldestre
marit Dani Claramunt. Completant el
repartiment i amb un molt bon treball coral, estan Javier Arroyo, Adrià García
(espectaculars les seves acrobàcies), Oscar
Planells i Hugo Riveros, que es
desdoblen amb eficàcia, com actors i ballarins, donant vida a diversos
personatges. El veterà actor valencià Pep
Cortes interpreta al mil.lionari Sir Osgood Fielding.
La coreógrafa Laura Olivella ha composat unes dinàmiques i
vistoses coreografies. La direcció musical és de Bernat Hernàndez que dirigeix la mini-orquestra en directe des del
fons de l´escenari, integrats a l´acció. Destacar també la bona traducció i
adaptació del text a cura de Roser
Batalla i Roger Pera.
El muntatge, una
producció independent de Som-hi Films
va ser estrenat el 18 de desembre del
2015 al Gaudí Teatre, amb Ivan Labanda (ara interpretant al marqués malvat
d´Scaramouche), Xavi Duch i Bealia Guerra.
ELS
ACTORS
A Bealia Guerra l´hem pogut veure amb
papers protagonistes a forces musicals com Grease,
Fama, El somni de Mozart, Chicago..i en muntatges teatrals com El casament dels petits burgesos i Romeo i Ofelia. Es actriu, ballarina i
coreògrafa,
A Xavi Duch, tot un especialista dels
musicals, a El petit príncep, Fama,
Spamalot, Los Miserables, Hair, Pippi Langstrump, Tom Sawyer detectiu,
entre d´altres. També va doblar a Olaf, en la pel.lícula de Disney, Frozen.
Ruben
Yuste,
va aconseguir el Premi Broadway World del públic per la seva interpretació al
musical, Evil dead. També ha treballat a Grease, Mamma mía, Spamalot, Los
Miserables i recentment a Mar i Cel, interpretant a Malek, rebent el premi BMW
2015 al millor actor de repartiment.
Maria
Santallusia,
forma part de la companyia Egos Teatre i recent ment l´hem pogut veure a Renard o el llibre de les bèsties
(Teatre Lliure).
Dani
Claramunt,
també ha treballat en forces musicals (The
Full Monty, Jeckyll&Jyde, Zorba el griego..).
Carles
Sanchez, Javier Arroyo, Oscar Planells i Hugo Riveros, també han estat a forces
musicals (Mamma mía, El fantasma de la
ópera, El violinista en el teajado, Grease, Memory, Hello Dolly, Cabaret…).
Adrià García a més ha treballat en
espectacles de circ i acrobacia.
Pep
Cortés
té un llarg historial dins del teatre valencià i també al cinema i la
televisió.
ELS
CREADORS
Pau
Doz,
actor, director, cantant i ballarí. Llicenciat a l´Institut del teatre i amb
estudis de cant al Conservatori del Liceu. Ha estat compositor de les músiques
de diversos espectacles i a treballat com actor a les companyies Veus Veus,
Tamquam, Catacrac i Guasch Teatre. Ha treballat als musicals Grease, Hair i A força de cançons i La flauta
màgica (Dei Furbi). A co-dirigit i produït amb Laura Olivella els
espectacles Next Stop i El Tencanous.
Bernat
Hernández
és un reconegut músic, amb diversos CDs
de composicions pròpies, format al Conservatori del Liceu i a l´Escola Superior
de Música de Catalunya (ESMUC), amb una gran experiència i formació,
especialitzant-se en la música de jazz. www.bernathernandez.com
Laura
Olivella,
és ballarina, coreògrafa, actriu i directora de l´escola Som-hi Dansa. L´hem
pogut veure a espectacles com A força de
cançons (Eixample Teatre-2011), Let´s
Jazz (2013) i Next Stop (2013). http://somhidansa.cat
SUGAR
AL CINEMA i AL TEATRE
La pel.lícula Con faldas y a lo loco (Some Like it hot),
es va estrenar el 1959, dirigida pel gran Billy Wilder i amb les
interpretacions antològiques de Jack Lemmon i Tony Curtis i la mítica Marilyn
Monroe, George Raft (el gangster) i Joe E. Brown (el mil.lionari gigoló). Al
vestíbul del teatre hi trobareu curioses fotografies de la pel.lícula i dels
seus protagonistes.
El musical Sugar es va estrenar a Broadway el 1972
al Majestic Theatre de New York i es van fer 550 representacions. El 1992 es va
estrenar al West End de Londres. En castellà s´ha estrenat a Buenos Aires el
1998 (amb un jove Ricardo Darín interpretant a Jerry-Daphne) i a Mexico D.F, el
1975, on va estar mes de dos anys al Teatro Insurgentes (el mític cantant Enrique Guzmán, interpretava a Joe-Josephine).
Si en voleu saber més,
no deixeu de visitar la página, www.sugarelmusical.com
Text: [email protected]
CRÍTIQUES RELACIONADES / Sugar (Ningú no és perfecte)
TÍTOL CRÍTiCA: Un musical espatarrant que no et pots perdre
PER: Josep Maria Viaplana

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Un divertit i digne homenatge a una pel·lícula mítica
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Dels trets de metralleta al romanticisme
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Amb fidelitat al gran Wilder
PER: Víctor Giralt

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Recuperant l’esperit de “NIngú no és perfecte”
PER: Pep Vila

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Un bocí del Broadway més clàssic
PER: Christian Machio

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Coreografia espectacular en trama còmica i producció honesta
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
7