• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Quitapenas
  • /
  • Genial conferència poètica d’un surrealisme provocador i enginyós
CRÍTIQUES
imagen
Jb Defi
PER: Jordi Bordes

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Genial conferència poètica d’un surrealisme provocador i enginyós

Publicat el: 30 d'agost de 2016

CRÍTiCA: Quitapenas

Fa uns anys, una parella d’actors, Los Modernos, van fer furor a la Sala Muntaner amb Breve desconcierto breve que sorprenia perquè era una simfonia poètica divertidíssima que, a més, prenia partit per l’optimisme, la tolerància i l’acidesa. Ara, un d’aquests components ha trobat la manera per signar un muntatge que es basa en aquella comicitat, en aquells jocs de paraules, molt mesurats, com si fossin sonets còmics de Quevedo, o màximes impossibles de Chesterton i d’Oscar Wilde. 

Pedro Paiva manté la música, cançons de ritme fàcil, que acompanya amb caixeta de música, o amb petits sonalls i bastons per trencar el que podria ser un ritme exhaust. Cal aire perquè el cervell respiri. L’entrega del públic és absoluta des de, pràcticament, el minut 1. Ja no vesteix amb faldilla escocesa ni porta l’ungla negra pintada com fa una dècada, però l’humor segueix respirant fresc. És veritat en què avui es fa difícil que ningú s’emporti els coberts de l’avió (ni els auriculars!) perquè ja tothom viatja en low cost i tot el que se serveix, s’ha de pagar abans però s’entén el sentit de la filosofia vital. I sí. És prudent en tocar temes perillosos com la fidelitat (“no, ara, no en parlarem”) o la religió i la sexualitat. En el fons, Paiva, que al Teatre Gaudí també exposa quadres que són un bon reflex del seu discurs impossible (genialment enganyós), disfruta sentint riure però rara vegada atura el seu discurs d’una filosofia metalinguística. Sí, jo també m’apunto a signar una campanya a la Real Acadèmia de las Letras i als diccionaris que faci falta per canviar el nom del dit anular pel de anhelar i el casa-miento pel de casa-cierto. Segur que la institució del matrimoni, ho agrairà!

Aqurest monòleg de faristol s’escapa dels típics de tamboret. S’emparenta millor amb la nostàlgia àcida dels Accidents Polipoètics o a l’excés linguïstic de Jordi Oriol). El seu mèrit és que no necessita refugiar-se en una trama per construir el divertit i lúcid disbarat, ni recórrer a imatges dels anys 80 per empatitzar amb el públic. En té prou amb citar l’Adam i l’Eva, o parlar de temes universals com l’amor i la mort. (“Entre muerte o dolor, escojo o“). és una enciclopèdia inesgotable. Un còmic que desmostra saber allargar l’atenció de les entregues càpsules de 3 minuts dels talkshows nocturns.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Quitapenas

TÍTOL CRÍTiCA: Pedro Paiva es posa a jugar amb les paraules al millor estil de Los Modernos, i de les paraules en surt un bon divertiment

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat