SiNOPSi

Protagonist és una paràbola sobre els vincles, l’aliança i l’afecte, però també sobre l’aïllament, el control i el distanciament. És una reflexió sobre la humanitat, una història sobre la manera com es congrega la gent i la manera com adopta i accepta rols. Al llarg de tot l’espectacle, l’instint, la resistència i la compulsió esdevenen testimonis de la batalla que ha de lluitar cada individu. I en la lluita per encaixar, a la recerca d’una creença o d’un significat comuns, la comunitat va agafant forma. Aquesta gran peça amb 14 ballarins compta amb la música d’Elias, artista revelació de Suècia de l’any passat.

Les obres del coreògraf i ballarí Jefta van Dinther es caracteritzen per un plantejament físic molt rigorós. Per segon cop dirigeix una peça pel Ballet Cullberg, companyia fundada el 1967 que des dels seus inicis s’ha distingit per la seva personalitat escènica, la creativitat i la força tècnica dels seus ballarins.

ARTICLE

«Prèvia sobre “Protagonist” de Jefta van Dinther i el Cullberg Ballet al Mercat de les Flors.» | Por Clàudia Brufau

Aquest cap de setmana podreu veure un dels plats forts de la programació internacional del Mercat de les Flors: "Protagonist", de Jefta van Dinther i el Cullberg Ballet. Del 2 al 4 de febrer. ...Només cal veure les fotografies de l’espectacle, dedicar cinc minuts xafardejant a internet per adonar-se’n que els espectacles del coreògraf Jefta van Dinther són altament viscerals i viatges per tots els sentits. “Pot transformar l’espai, el so, la llum i els cossos en drogues performatives”, escriu el crític d’art i dansa austríac Helmut Poelbst. Van Dinther (Utrecht, 1980) és un coreògraf i ballarí que va créixer a Suècia, actualment treballa a cavall de Berlín i Estocolm, i com la majoria dels coreògrafs freelance, també per tot arreu. Des d’una aproximació de la fisicalitat del cos molt rigorosa ja sigui en espectacles de gran com petit format. Entre les seves obres destaquen, per exemple: IT’S IN THE AIR (2008), GRIND (2011), THIS IS CONCRET (2012) The Plateau Effect (2013) creada amb el Cullberg Ballet. Aquesta setmana Jefta van Dinther presenta al Mercat de les Flors Protagonist amb el Cullberg Ballet, una companyia sueca fundada per la llegendària Brigit Cullberg el 1967 que sempre s’ha distingit per la innovació escènica, i el carisma i la tècnica dels seus ballarins i ballarines. Així doncs, Protagonist uneix una companyia històrica amb un dels grans talents coreogràfics actuals. Una setmana abans de la seva actuació a Barcelona truco a Jefta van Dinther per conversar sobre què és Protagonist. Un títol que crida l’atenció per la seva simplicitat, però que alhora planteja mil i una preguntes. Qui és el protagonista? Què implica voler o no voler ser-ho? Com ho trasllada als cossos dels ballarins? Però, abans d’entrar en aquestes qüestions “posthamletianes”, volia saber com va anar a parar a la dansa i la coreografia. Clàudia Brufau: Com i per què vas començar a ballar? Jefta van Dinther: Vaig començar a ballar quan tenia uns disset anys. Estava en una escola molt elitista; i creia que faria una carrera acadèmica. Un amic em va portar a una classe de ball i el professor que era molt entusiasta tenia un programa que va animar a seguir, i li vaig fer cas. Així que vaig passar de no ballar a de sobte anar a classes de dansa cinc dies a la setmana. En aquella època, això va ser una mena de resposta al fet que tot em resultava molt fàcil. I en canvi, la dansa em va fer pensar: “ostres, això sí que és un repte”. Així que, només un any més tard vaig fer una audició a la School of Arts d'Amsterdam (MTD) i vaig començar una formació i educació en dansa contemporània professional. CB: Com et vas adonar que volies ser coreògraf, a part de ser intèrpret? JvD: Després de passar per l’MTD vaig ballar amb la companyia d’aquesta escola i durant alguns anys vaig treballar amb uns quants coreògrafs com a freelance. Aquests coreògrafs dirigien el treball, però tothom i sobretot els ballarins érem molt influents en el procés creatiu. Així que, fins i tot com a ballarí, sempre em considerava autor, no del treball, sinó d'una certa part de l'obra. Així que ja tenia aquest tipus de perspectiva, i crec que el canvi cap a iniciar un projecte jo mateix, buscar financiació o la creació de xarxa no va ser un salt tan important. Al començament, m'interessava més indagar en certes coses que encara no havia respost com a intèrpret. Així que els meus primers projectes es van centrar en la dansa, en comptes de "vull expressar alguna cosa". De fet, al principi m’enfocava cap a la recerca del moviment. Però molt ràpidament, i de manera natural, també vaig començar a voler comunicar-me cada vegada més. CB: Què t'interessa comunicar o explorar en les teves peces? Quin tipus de temes t’impulsen a iniciar un projecte? JvD: Pel mateix motiu que vaig començar a ballar; perquè necessito desafiar-me a mi mateix. Crec que, en general, en el meu treball sovint tracto temes o conceptes que encara no he descobert; així que m'imagino allò que m’és desconegut. Sovint treballo amb fenòmens desconeguts que poden ser perceptius en el contingut, o a través de la narració o la psicologia. Sempre abarco un tema o concepte que no entenc completament. La posada en escena d'això també és un procés de recerca. De fet, no sé on arribaré al final. Comença amb uns temes bastant generals i la posada en escena també és un procés de recerca per conèixer millor allò desconegut, però al mateix temps deixo espais per no proporcionar totes les respostes. CB: Havent titulat "protagonista" un peça de grup, crec que provoca moltes preguntes a l’espectador. D'on surt i què et proposes a Protagonist? JvD: El tema de la peça va sorgir arrel del què m’estava passant. Estava submergit en la meva pròpia psicologia pensant molt en el què passa a la gent en un moment de crisi. Jo diria que la peça posa en escena un moment de crisi. Una crisi molt  personal, però al mateix temps una història molt comú sobre allò que ens succeeix quan arribem a un punt en què ja no podem connectar amb el que els envolta. Com un determinat bloqueig que crea una dissociació i aquesta es manifesta sovint en com ens relacionem amb el nostre entorn. Tenim un estat saludable quan hi ha un equilibri entre la vostra vida interior i la exterior: com et sents en relació amb la gent que t'envolta. Crec que Protagonist tracta aquestes preguntes. De com pertànyer i de com se sentir-nos connectats, a través de molts conflictes i alienacions, però també a través de compartir i acceptar els altres. La peça intenta treure l’entrellat. I el títol (Protagonist) emmarca la visualització preguntant constantment a l'espectador qui és el protagonista d'aquesta obra, oi? És una comunitat de catorze-quinze ballarins i estan contínuament a la recerca de qui és el protagonista. No sempre volem ser el protagonista. De vegades ens han adjudicat el rol. Per tant, es tracta de preguntar com es generen aquests rols. CB: En una crítica que vaig llegir sobre Protagonist el crític començava l'article amb: "un crit per cridar l'atenció". D'on surt aquesta angoixa o desesperació?  JvD: Hi ha un sentiment de desesperació i violència i desolació en la peça. Crec que és molt present en la primera part de l'actuació. És bastant intens. Es tracta de la vida d’aquestes persones, dels seus passats. Entren en un espai de negociació, en el qual estan carregats de les respectives històries. La peça desencadena el que tenim dins nostre, les nostres històries. La segona part de la peça projecta cap al futur. Em refereixo a la dificultat que tenim de ser presents en la nostra societat contemporània. La gent està tan obsessionada amb el futur. En realitat, és molt difícil tenir una conversa amb algú que no estigui relacionada amb el passat o el futur. Vull mostrar aquesta relació entre el passat, el present i el futur i l'obstinació pel passat i el futur. CB: Suposo que aquesta peça ha estat molt exigent per als ballarins durant el procés de creació, així com durant les actuacions. JvD: L'única raó per la qual ha funcionat és perquè els ballarins van confiar en mi, ja ens coneixíem, i això ens va permetre portar a terme aquesta obra. Acabem de presentar-la a París, i hem rebut molts comentaris sobre la gran implicació que tenen durant la funció. Els demano que omplin la coreografia amb la seva pròpia memòria, sentiments i subjectivitat, però també hem treballat a partir d’un tipus de ficció. Bàsicament, un moviment de braços o un moviment de cames és més aviat una manifestació d'una coreografia interior que està passant dins del ballarí. Així, fins i tot si un ballarí està assegut i mirant, ell o ella està ballant contínuament a través de moviments interns. En realitat, quan els observem de prop, passen moltes coses, com si tinguessin un malson o un somni. Veuràs tota una història a través dels seus rostres, i després dels seus cossos. La coreografia exterior és com un desencadenament o una manifestació d'aquesta coreografia interna. CB: Creus que podries haver aconseguit la mateixa qualitat o intensitat amb una altra companyia? JvD: Rebo ofertes. Però crec que no he posar en circulació peces que no estan al nivell que desitjo. el Cullbergballeten és la companyia que pot fer millor el meu treball. I això es deu a que són una institució “suau”. Per descomptat són una institució i també la companyia contemporània més gran de Suècia, però tenen en molts aspectes una filosofia molt similar a l'escena freelance. Per tant, sento que no estan tan lluny de com m'agrada treballar. I, per descomptat, amb ells puc obtenir certes condicions de treball que només puc somiar en altres llocs. CB: Els ballarins són òbviament necessaris en el procés de creació de la peça, però tu també comptes amb els dissenyadors de so, il·luminació i espai des de bon principi, oi? JvD: Sí, tant en David Kiers (disseny de so i música) i Minna Tiikkainen (disseny lleuger), hi són, normalment, des de l’inici del procés. Depèn molt de cada obra. De vegades la llum té un paper molt destacat, i d'altres, tot en general. Però en el cas de Protagonist, el so té un paper molt destacat amb la cantant ELIAS, la veu que sentim parlant i cantant durant tota la peça. Tota la música està especialment creada per a la peça, excepte una cançó. CB: Què has experimentat de nou amb la creació i les funcions de Protagonist ? JvD: Jo diria que Protagonist és el meu treball més personal. Vaig escriure el text de la peça quan estava passant per un moment de crisi. I, per tant, el resultat és més narratiu. Volia escenificar una cosa que em preocupava molt, en comptes de treballar en un nivell de percepció. Vaig voler transferir-lo al cos i a tots els mitjans dels meus col·laboradors. I també necessitava algun tipus de resolució dins de la peça, la qual cosa era totalment nova per a mi. Acostumo a treballar d'una manera més ambigua, potser d'una manera més subtil, però aquesta vegada he sentit que volia parlar clar. https://www.youtube.com/watch?v=nLHYjRu9Et8