CRÍTIQUES

VALORACIÓ
7
El ball iniciàtic d’Oliver Twist
Publicat el: 29 de desembre de 2023
CRÍTiCA: Oliver Twist – Christmas story. Coco Comin
El musical de Coco Comín (Moustache) juga amb els seus trumfos, procurant evitar les seves febleses. L’obra compta amb una dotzena d’intèrprets de repartiment que es desdoblen en una trentena de personatges. Tots, excepte l’Oliver (que, de fet, és el conte de Dickens el que el transforma) juguen a un (o més) papers. L’adaptació parteix de la visió de llegir la novel·la. L’espai escènic es resol amb unes taules que serveixen per localitzacions diverses amb un simple canvi d’atrezzo. Com si fos un conte, els diferents espais projectats en la pantalla de fons es despleguen com qui passada una pàgina del llibre. I per moments la imatge té tridimensionalitat i, fins i tot, moviment.
Els intèrprets impregnen d’entusiasme els seus personatges i sorprenen amb detalls coreogràfics com les puntes de la mare en ple deliri d’Oliver, les rondades dels rapinyaires de Londres, el claqué festiu final o les voltes de ballet d’alguns components de la salutació final. Coco Comín va formar als ballarins que participarien en la celebradíssima Billy Elliot. I és que la directora reforça la línia coreogràfica, d’on ella extreu la seva fortalesa i, per això, molts passatges són més ballats que no pas cantats o interpretats.
Segurament la peripècia d’Oliver Twist és tant bonista com la del malcarat Scrooge. Ara mateix, Joan Pera en fa una adaptació a Tot l’any pot ser Nadal. i Montse Alcoverro interpreta una altra adaptació: Un conte de Nadal i la sra. Scrooge. Segurament, estaria bé fer-li alguna revisió a la moral de la faula que peca de classista i que es limita a narrar un viatge iniciàtic en què els protagonistes en prou feines tenen conflicte o lluiten per sortir-ne indemnes. La peça, amb la música gravada i una aparició dels personatges més com a eines útils per a la narració que com a protagonistes de les seves accions, assumeix un risc elevat pretenent atraure la immensitat de públic que pot cabre a la Cúpula Arenas. Sorprèn com en la teulada d’un centre comercial es pugui fer un cant a la bondat, a reconèixer la injustícia i provar de rescabalar les seves víctimes.El misteri del Nadal i dels musicals trenca les convencions màgicament…
CRÍTIQUES RELACIONADES / Oliver Twist – Christmas story. Coco Comin
TÍTOL CRÍTiCA: Per gaudir en familia dins un marc incomparable
PER: Ferran Baile

VALORACiÓ
9