SiNOPSi

ARTICLE

«Crònica de dissabte i diumenge» | Por Jordi Sora i Domenjó

Tot un itinerari jove s'han inventat a la Mostra d'Igualada per captar la seva atenció. Només per a ells. 12 espectacles, de totes les especialitats i molt sovint multidisciplinars. Tots interessants. Almenys un parell de molt bona qualitat. I malgrat tot, adolescents i joves no són els que omplen places i carrers. Aquest és territori familiar. I ja se sap: l'última cosa que volen és estar amb nens i amb gent gran (sinònim de major de 40 anys...) Al teatre, ni s'atansen. I naturalment que són oportunitats que desaprofiten. Tant si parlem dels espectacles pensants per a ells, com si ens referim als classificats com a "tots els públics" i que el cap de setmana han omplert una Mostra festiva i participativa. Alguns exemples de tot el que ha passat per Igualada dissabte i diumenge:Arribava un espectacle musical sobre el Pirineu i la seva gent: "Monts". Inspirat en músiques de les muntanyes i amb poemes de Jacint Verdaguer. El responsable és l’Orquestrina Trama, joves de la Cerdanya i l'Urgell, que han unit el seu esforç amb l’experiència de Comediants. Canten, ballen, representen, ensenyen imatges, posen sons als mites i festes tradicionals pirinenques. Tot l'espectacle és deliciós. I l'entrega dels seus intèrprets, fabulosa! D'una mica més lluny, del País Basc, el circ fet a base de "Txatarra", just el títol de la proposta del grup Malas Compañías. Amb bidons, llaunes, estris de cuina vells i sobretot molta energia i il.lusió fan possible el miracle de fer habitable allò que en un primer moment només ens sembla de rebuig. Circ clàssic, d'equilibris, passat pel sedàs de l'alegria contagiosa i la imaginació. Peça programada en l'itinerari jove. Resultat? Invasió de nens i famílies...No atansar-se als teatres o allà on hi ha nens i adults té com a conseqüència perdre's algunes de les perles de dissabte. "Street Muf", la música de David Moreno & Cia. amb trenta-tres instruments amagats en capses de cartró per acompanyar un piano de cua i un acordió i que va meravellar per la flexibilitat i destresa dels seus tres intèrprets. També en clau musical, i en horari de mitjanit, les Delikatessen van oferir un concert "a capella" amb versions perfectament conjugades entre les quatre veus femenines que conformen el grup i gran talent actoral. El repertori va ser ben variat, des de "Imagine" de John Lenon fins a "Fever" de Peggy Lee, amb bromes musicals com la banda sonora de la sèrie de finals dels anys 70 "El hombre y la tierra" i que la companyia anava lligant a les anècdotes d'una suposada festa nocturna, on cadascú dels convidats viuen com poden les circumstàncies dels efluvis i les trobades casuals. Una petita joia que mereix una llarga vida cabaretera!Es podria destacar molt més d'un dissabte imparable en calendari i propostes. Però l'especial recomanació del dia va venir de la mà del teatre i dansa visual de la companyia L'Animé, amb "Bhrava!". Podeu consultar la crítica del Recomana en aquest enllaç.Per a diumenge, tres espectacles més per a adolescents i joves ens esperaven. Inclòs el de cloenda de la Mostra d'Igualada. El primer combina el "beat box" amb l'acrobàcia i el malabarisme: "OOups!" de la companyia belga Jordi L. Vidal. Magníficament interpretat, convida a un repàs gens benevolent amb la indulgència amb què en la nostra economia de mercat hem permès que uns quants juguin amb els interessos de tots. Espectacle amb un gran sentit de l'humor, és una aposta segura per a públic jove, per la seva frescor, compromís social i llenguatges diversos, des del circ, passant per la dansa, el teatre físic i l'expressió musical. Podeu consultar al Recomana la crítica en aquest enllaç.A mitja tarda de diumenge va ser el torn d'una nova proposta que posava també el circ en l'eix central. Personatges que van d'aquí cap allà, on res és el que sembla i tot aparenta diferent. Es tracta de "Mundos de papel" de la companyia cordovesa Vol'e Temps. Una meravella des de qualsevol punt de vista. Podeu llegiu la crítica al Recomana en aquest enllaç.I la Mostra d'Igualada 2015, que centrava el seu interès en el públic adolescent i jove era obligat que, igual que va passar amb l'espectacle inaugural, tanqués el calendari dedicat a aquest segment de població amb la programació de "Marabunta", de Guillem Albà & The All In Orchestra. Paròdies del món del circ, de la màgia, el mim, la dansa contemporània, el teatre, la música pop, amb l'energia d'un gran showman i la necessària complicitat del públic. Disfressat de sirena, pizzero, faquir o ballarina va fer de la cloenda de la Mostra una festa absoluta.Un total de 68 espectacles han arribar a la Mostra d'Igualada. Entre el públic, no us vull enganyar, d'adolescents i joves hi havia ben pocs... Això no treu mèrit al nivell artístic alt de la majoria de les coses que s'han vist i que anaven adreçades a ells. Però no ajuda a resoldre la pregunta amb què s'obria el certamen i sobre el que hem centrat les dues cròniques que hi hem dedicat al Recomana. Per què no s'atansen al teatre? Ha estat bo parlar-ne i reflexionar-hi. Ara caldrà que seguim lluitant per capgirar aquesta tendència.  

«Crònica de l’itinerari jove del primer i segon dia» | Por Jordi Sora i Domenjó

La Mostra d'Igualada, amb nova direcció aquesta edició, ha decidit intensificar la seva atenció en el teatre per a adolescents i joves. I ho fa plantejant-se una vella pregunta: què passa amb el públic d'aquestes edats perquè deixin de ser habituals a les sales. Durant la infància, bé sigui amb l'acompanyament dels pares, bé en les funcions escolars, hi assistien d'una manera més o menys regular. Però després els trobem per carrers i places, en grups, fan esport i fins i tot són lectors compulsius i grans consumidors de sèries. Nadius digitals com són, seria cosa fàcil el seu accés a l'abundant material dispers per la xarxa i els nombrosos webs sobre teatre i descompes. Però la veritat és que l'interès d'aquests col.lectius per les arts escèniques és escàs o pràcticament nul. Amb el títol “Per què els adolescents no van al teatre” dijous a la Biblioteca Central es va dur a terme un taula rodona per abordar la qüestió. Hi participaven programadors i companyies, amb una àmplia representació entre el públic de diversos agents del sector. Però hi destacava la fila zero de sis alumnes de batxillerat de la ciutat. La seva aportació va ser demolidora i clara: el teatre s'ha de posar les piles! Demanaven una presència definitiva a les xarxes socials de tots els sectors implicats; l'edició de "teasers" breus de minut a minut i mig de les obres (una pràctica molt extesa en el món de la dansa, per cert); temàtiques properes a les seves inquietuds; fugir de les sessions escolars, però en canvi fer arribar informació a les escoles i instituts; i també reclamaven sessions adaptades a les necessitats de relació social pròpies de l'edat: agraïen un bon espai de trobada al mateix teatre, on prendre alguna cosa, xerrar amb els companys i si fos possible amb alguns membre de les companyies, en una adaptació per a joves de les sessions #postfunció que per exemple organitza el Recomana. El debat es va desenvolupar amb un acord unànim: calia fer més i millor encara perquè aquest segment de la població torni als teatres, especialment si tenim en compte que tal i com va dir una de la joves: "El teatre, quan més hi vas, més t'agrada'. Aprofitem aquesta bona entesa, doncs.La Mostra d'Igualada proposa enguany un intinerari específic per als joves: un total de 12 espectacles que abasten tots els gèneres, de dansa, teatre i circ, la majoria de carrer i amb un hashtag específic perquè vagin dient la seva a les xarxes socials #MostraJove i un concurs de "selfies" i de "crítica teatral" coordinat pel Recomana. Així que sembla que l'organització ha sabut respondre amb anticipació a algunes de les demandes exposades en aquella taula rodona. A més a més, l'espectacle inaugural de dijous al vespre ha anat a càrrec de la companyia de dansa de hip-hop Brodas Bros: BR2, una picada d'ullet al futur que representen aquests joves espectadors, en un món d'un llunyà 2222, on la llum del sol ja no arriba al planeta terra a causa del canvi climàtic i només els robots són els encarregats de divertir la humanitat. Aquí -semblava llegir-se entre línies- o salvem entre tots el teatre (i els joves en particular) o enginys sense ànima ho faran per nosaltres... Podeu consultar la crítica del Recomana en aquest enllaç.Hores abans de la taula rodona, aquell grup d'alumnes havia assistit a dues propostes que destaquen precisament per posar sobre l'escenari qüestions molt properes als seus interessos. D'una banda la companyia de dansa i circ contemporanis La Jove de la Galeria arribaven amb "Jo:6", una obra escrita i interpretada per tots els membres del grup i on s'aborda una reflexió general sobre les relacions afectives. Destaca la proximitat dels intèrprets, no només per edat, sinó perquè en l'imaginari posen l'accent en el grup d'iguals, conformador d'una cosmogonia essencial en la vida de l'adolescent i el jove, com bé sabem. Així que la connexió amb el públic assistent va ser fluïda. Podeu consultar la crítica que hem publicat al Recomana en aquest enllaç.Però sens dubte l'obra estrella de dijous va ser "Enric de 3r" de la companyia À trois teatre. Amb només l'actor Quim Àvila en escena, explica la desafortunada coincidència entre el personatge retratat per Shakespeare a "Enric III" i alguns dels mals de la nostra societat, pel que fa sobretot a la comunicació (molt sovint aïllament) dels joves amb respecte el món dels adults. Obra intensa, dolorosa, perfilada amb exactitud i llenguatge plenament contemporani, va rebre una calorosa acollida. El que confirma, efectivament, que els temes de proximitat són del seu interès. També hem escrit al Recomana sobre aquesta peça: veieu aquest enllaç.Però de teatre hi ha de totes formes i mesures. I les tres propostes més específiques de l'itinerari jove de divendres han abordat altres realitats. "Molière la balla" de la companyia La Rita Produccions aposta per un diàleg molt fructífer entre música antiga, dansa cortesana i literatura. Amb la interpretació en directe de l'Ensemble Le Tendre Amour (viola de gamba, violí i claricèmbal), els textos del dramaturg francès recitats per l'actor Jordi Coromina i amb la ballarina barroca Ludovica Mosca, ha resultat una lliçó d'història convenientment passada pel sedàs de l'actualitat més punyent i còmica, que els joves han seguit i aplaudit amb interès. Aquí trobareu la crítica. I als carrers de la ciutat, el circ esbojarrat i brillant per a tots els públics de la Compagnie La Tal, amb "The Incredible Box" emulant l'èxit de fa 150 anys, on màgia, òpera i circ es donaven de la mà amb naturalitat. Un aspecte aquest, les obres multidisciplinars, també reclamat pels joves de la taula rodona de dijous.

«Bases, premis i consells per al I concurs de crítica adreçat a nois i noies» | Por Teresa Ferré

Recomana i La Mostra d’Igualada convoquem el "I Concurs de crítica teatral adreçat a nens i joves de primària i secundària". Amb aquesta iniciativa volem revaloritzar la vostra mirada crítica com a espectadors i fer-vos prendre consciència que vosaltres mateixos podeu ser prescriptors.BASES:1) Les crítiques es realitzaran sobre qualsevol de les obres que es representin a La Mostra d'Igualada 20152) L'extensió màxima serà d'un foli si s’escriu a mà i de 30 línies de text (2.000 espais) si s’escriu amb ordinador. És opcional afegir-hi un dibuix relatiu a l'espectacle. Tot el material ha de ser obra de l'autor3) Es convoquen dues categories. De 10 a 12 anys (infantil) i de 13 a 16 anys (juvenil)4) Cada text haurà d'incloure les referències mínimes de l'espectacle: títol, companyia, director, i lloc, dia i hora de la funció 5) Al final del text ha de figurar el nom i cognoms de l'autor, l'edat i les dades de contacte (adreça, telèfon i correu electrònic) 6) Un jurat format per crítics professionals de Recomana.cat seleccionarà els guanyadors i finalistes. La decisió del jurat serà inapel·lable7) Els premis podran declarar-se deserts8) Les crítiques s’hauran d’enviar per correu electrònic a [email protected] o bé a l’adreça postal: Dr. Joan Mercader, s/n (Museu de la Pell d'Igualada) 08700 Igualada (Barcelona) indicant: La Mostra d'Igualada - Concurs de crítica teatral9) El termini d'admissió serà el 30 d'abril de 2015. Es donarà a conèixer els guanyadors el 26 de maig de 201510) La Mostra d'Igualada i Recomana.cat es reserven el dret de publicar en els seus respectius webs els articles finalistes11) El fet de presentar-se a aquest concurs suposa estar conforme amb les seves basesPREMIS:Hi haurà tres premis per cada categoria (infantil i juvenil):Primer premi: 100 euros, gentilesa d’Abacus CooperativaSegon premi: 50 euros, gentilesa de Llibreria Aqualata Tercer premi: 25 euros, gentilesa de Llibreria Cal RabellA més a més, entre tots els participants se sortejarà una matrícula gratuïta a les colònies artístiques per a nenes i nenes de 7 a 12 anys que Incursió Nens organitza del 19 al 26 de juliol a la casa el Puig de Balenyà (Osona). Més informació: www.incursio.cat/nens7 consells per fer la crítica. Ànims!• Penseu en un títol atractiu i fidel al que escriureu després• Redacteu amb frases simples. Feu-ho primer en brut i rellegiu-ho diverses vegades• Una crítica és un text que valora un espectacle. Utilitzeu els adjectius• Es tracta d'un text que no pot revelar secrets. Vigileu amb els “spoilers” i no avanceu el desenllaç!• Incloeu referències a altres espectacles si s’escau o a d’altres productes culturals/audiovisuals que us semblin que ajuden a situar l'espectador/a (des de literatura infantil a sèries del Super3)• Recordeu que la il·luminació, la música o l'escenografia formen part de l'espectacle. Mireu-vos-els atentament i penseu si han estat adequats per la manera com s'ha explicat la història• Passeu-vos-ho bé escrivint, sent honestos amb el que penseu i respectuosos amb l'artista que ha ofert el muntatge