CRÍTIQUES

VALORACIÓ
7
Qué difícil es fer teatre independent !!!!!
Publicat el: 8 de desembre de 2023
CRÍTiCA: La millor obra que mai no veureu als escenaris catalans
La millor obra que mai no veureu als escenaris catalans, porta a l´escenari la situació dramàtica i enquistada que viu aquest sector de la població d´actors-actrius-dramaturgs-directors-productors que voldrien fer del Teatre la seva forma de vida. Un sector necessari, imprescindible, important dins de la estructura cultural d´un país.
El Teatre ajuda a créixer com a persona.
El Teatre compte en ell mateix un ampli ventall formatiu. Hauria de ser assignatura obligatòria al món de l´ensenyament. El teatre amb el seu ampli ventall es una multi-eina de formació de la personalitat del nen-a i del jove.
Dins del concepte Teatre hi ha el de saber expressar-se, parlar en públic i escriure. Hi es l´escenografia corpòria i virtual-visual. Està la dansa, la cançó i la música per l´escena. El Teatre es sempre un treball d´equip.
Cultura i dins la cultura, el Teatre a casa nostra
Malauradament al nostre país (a Espanya i a Catalunya), la Cultura està infravalorada. En xifres aproximades als països escandinaus es destina 1.200 euros a la Cultura per cada ciutadà; a França, on hi ha una notable xarxa cultural, es destinen 700 euros per ciutadà i a Alemanya, 400. A Catalunya, en prou feina s´arriba als 70 euros.
Si tenim en compte que dins del concepte Cultura hi son les festes tradicionals, el cinema, la música, l´òpera…ben poc li queda al món teatral i a las dansa.
Muntar una companyia, representar una obra, es un fet heroic i quasi inevitablement deficitari. La contractació dels actors-actrius i tècnics ha d´estar transparentment legal, per poder accedir a qualsevol sala. A excepció dels teatres oficials (estatals o municipals), que son els únics que paguen un caixet (quantitat estipulada), tota la resta de teatres i sales es treballa a percentatge de taquilla (amb sort el 50%). Es fàcil quan vas al teatre, calcular el nombre d´espectadors, el preu de les entrades i comptant amb els percentatges deduir el que li queda a la companyia. Afegim que li cal pagar autors i a hisenda com si fos una empresa lucrativa (recordem l´asfixiant 21%, que va acabar amb moltes sales i companyies).
L´argument i la posta en escena
De tot això informa documentadament aquesta obra. Escrita, en clau de comèdia tragi-còmica, i dirigida per Ivan Andrade i interpretada per Cristina Terzi, Xavier Alomà i Jordi Ciurana amb la col·laboració especial d´Andy Fukutome i Rina Ota. Es tracte d´ un nou treball de la companyia The Amateurs Company.
La Cristina (dramaturga), en Xavier (director) i en Jordi (productor), son companys de pis (un pis ajustadet 70 metres quadrats poc més) i companys d’il·lusions. Volen muntar una companyia de teatre per estrenar l´obra de la Cristina que ha guanyat el prestigiós premi Born. Ella es reflexiva i realista, els altres dos hiperactius i propensos a l´exageració i a fer volar coloms i una vegada topats amb la realitat, a l´exaltada crítica a tort i a dret i al pessimisme.
La posta en escena permet als actors dirigir-se al públic i explicar en primera persona i en tres monòlegs dins de la trama, la situació personal i les aspiracions de cada un dels personatges. De fet en tot moment es salta la quarta paret. Inclús amb l´afegit còmic d´una narrador-a japonès que intenta llegir un llarg text impossible per a ella en complicat català (¿parodia de distanciació brechtiana?). El text surt projectat en un apartat del còmic-paret del fons de l´apartament per a comprensió de l´espectador.
Afinant aspectes que es poden millorar, crec que de matisar la sobreactuació dels dos intèrprets masculins, inclús el to, massa alt per a una sala de proximitat, es guanyaria en intensitat i comprensió del text, massa corregut per moments.
Una obra amb diversos nivells de lectura que pot agradar especialment als coneixedors del món del teatre català i que pot interessar als qui desconeguin en quines circumstàncies es mou aquest món.
L´autor i director
Ivan Andrade, es director de escena i entrenador somàtic. Llicenciat en enginyeria microelectrònica (UAB-2000), Art Dramàtic (Esad-Eòlia-2004), Entrenador Somàtic (Escola Internacional del Metode Grinberg-2010) i Màster en Dramatúrgia i Direcció (Royal Holloway University of London-2015). Ha treballat com actor més de dotze anys en teatre, televisió i cinema. El 2015, funda el grup de teatre The Amateurs Company amb l´objectiu de crear espectacles multidisciplinaris que abordin temes i problemes contemporanis. Les seves produccions s´han pogut veure a Catalunya, França, Regne Unit i Taiwan. Ha estat dramaturg resident a Konvent Zero (Berga-2021), Helen Mitchell Foundation (Irlanda-20219), Tsung-Yeh Arts Cultur Center de Taiwan (2018) i a Can Serrat Artist Residency (Barcelona, 2017). Amb Bing Bang!, va aconseguir el Premi Entreactum, el 2014) i el Premi Arsènic-Roca Umbert-1015, sent seleccionada per participar al Festival Unsceen i al Late Bloom Festival London. Amb la seva obra Elysium, va quedar finalista del Brtuntwood Award of Playwriting i l´Emerge Award (2017) i amb Partícules paral.leles, va obtenir el premi al millor espectacle a la 25ª Mostra de Teatre de Barcelona. Amb Clara Bes (imatge i producció executiva), segueix tirant endavant la companyia, https://es.theamateurscompany.com
Els intèrprets
Cristina Terzi (Cristina Fuentes Avila), es nascuda a Ulldecona, on va fer les seves primeres fases teatrals a l´activa companyia de teatre de l´Orfeó Montsià. Es graduada a l´Institut del Teatre de Barcelona i el 2019, va ser becada per l´European School for The Art of the Actor, a Italia. Complementa els seus estudis amb dansa i claqué i cinema. L´hem pogut veure al teatre amb La Mala Companyia a les obres L´últim dia de l´home gos (Teatre La Gleva, 2023) i Es pronuncia Camí (Sala Beckett, 2021) i sota la direcció de Silvia Ferrando, Hernan Cortés se escribe con ñ (Sala Hiroshima 2021) . Amb Teatre Kadish, ha treballat a l´obra Private (Teatre Gaudí, 2023). Va aconseguir el premi a la millor actriu a l´espectacle Nuestra Señora de París, de Victoria Crespo (Festival TEA-Toledo Escena Abierta i gira nacional). Ha protagonitzat el curtmetratge Atzucac, aconseguint el premi a la millor interpretació femenina al Festival Metrópolis Glossal, també a protagonitzat el curt Dolors, que es va poder veure al cinema Girona de Barcelona. Combina el seu treball com actriu amb el d´entrenadora personal i nutrició (Unir).
Xavier Alomà (Mataró, 1986) es graduat a l´Institut del Teatre i llicenciat en Periodisme (UAB). Treballa com a actor, productor i pedagog. Va funda la Companyia Els McGregor Teatreamb la que va representar Up all night (Atic 22-Tantarantana, 2014), Les Cigonyes venen de Thailandia (El Maldà-2018) i On es ara el poder (Sala Beckett-2016). Com a actor també ha treballat al TNC i en diverses obres de teatre, series televisives i curtmetratges i ha estat figurant al Liceu. Coma autor ha escrit i estrenat Frida (obra guanyadora del premi Roca Umbert-Fàbrica de les Arts a Granollers-VIII Concurs Dramàtic Arsènic de Microteatre) i Desperta´m abans d´anar-te.
Jordi Ciurana Manresa (Tordera, 1989), es actor-creador i llicenciat en Periodisme (UAB). Va iniciar-se en els estudis teatrals a El Timbal Centre de Formació i Creació Escènica. L´hem pogut veure a Hamlet, de la Companyia Projecte Ingenu, dirigit per Marc Chornet i Raimon Molins, interpretant a Horacio i a Laertes (Teatre Akadèmia-2019). Aquest any 2023, va participar a El jardí de la Companyia La Taimada, al Mercat de les Flors. Ha treballat a diverses sèries televisives.
Demaneu el programa de ma
Un programa de mà, imprescindible per a qualsevol amant, apassionat o seguidor del teatre a Catalunya, amb un detallat qui es qui de tots els nombrosos noms de persones i llocs als que es fa referencia a l´espectacle. Es consulta de capçalera.
Text : [email protected]
CRÍTIQUES RELACIONADES / La millor obra que mai no veureu als escenaris catalans
No hi ha crítiques relacionades