SiNOPSi
Com mirem els altres i com ens miren? IUanMI, el segon treball de la ballarina i coreògrafa Lali Ayguadé (Akram Khan, La Veronal, Barò d’Evel, Timecode…) després de Kokoro, ens obliga a reflexionar sobre el comportament de les persones davant de fets irreversibles com la mort i els funerals. D’emocions maquillades per la convenció i d’intimitats exposades, per força, a la col·lectivitat. De transformació personal i col·lectiva, de la mirada de l’altre. D’allò privat i allò social, d’allò personal i allò públic. Un espectacle que creua dansa, música i teatre amb dramatúrgia de Jordi Oriol.
ARTICLE
«Un dels reclams de la Quinzena de la dansa» | Por Jordi Bordes
La dansa de Lali Ayguadé és fluïda. Sap integrar-se en el destí que acaba apossentant-se. Ara és un dels reclams de La Quinzena metropolitana de dansa que proposa el Mercat de les Flors. Certament, és un cant a un públic que vulgui apreciar la qualitat del moviment, i també que tingui ganes de sentir-se interpel·lat per l'avui, pel que pot preocupar-se, tard o d'hora. Hi ha obvietats que són inqüestionables com és la Mort. I Ayguadé trasllada la seva trilogia sobre la transformació (que va arrencar fa un parell d'anys amb Kokoro) a un misteriós tanatori. De fet, és un espai abstracte perque un fúnebre telèfon negre indica la comunicació que anuncia la fi d'una vida d'un ésser estimat. En aquesta reflexió, hi ha els rols dels familiars. La necessitat de figurar amb una certa integritat quan el dolor corseca la columna vertebral, dilapida la consistència i trasllada el record del joc en la infància (un estadi reconegut per a tothom) en aquest record que dóna la sensació que s'esvairà, paulatinament. La Quinzena metropolitana proposa un ventall immens de propostes de dansa. És una voluntat que, com el do de la ubicuitat, trasllada les propostes de moviment (de molt diversa procedència i disciplina) a tota l'àrea metropolitana. Barcelona comparteix la capitalitat cultural transformant-se en un node més d'aquesta xarxa que tant integra equipaments públics (Mercat de les Flors, TNC), fàbriques de creació (La Caldera, el Graner, Fabra i Coats) com espais privats (Hiroshima) amb altres de múltiple capil·laritat distribuïts per Badalona, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, L'Hospitalet de Llobregat i Santa Coloma de Gramenet. El projecte, que cal esperar a la seva consolidació com a embrió d'altres explosions culturals transversals (sigui dins de les arts escèniques, com les plàstiques, musicals o les literàries, per exemple) s'allarga fins al 18 de març. I permet cosir projectes amb accions de dansa compartides (l'espectacle d'inauguració a l'Institut del teatre, els trajectes de hip hop per a la línia9 amb Brodas Bros, o l'acció de cloenda en què tothom comparteix una mateixa coreografia) i que es completa amb la especificitat local, també molt atractiva per a garantir l'èxit d'aquesta iniciativa. Iuanmi (el so fonètic de You and me, Tu i jo) fa un passa més en l'aprenentatge de la coreògrafa en espais de sala. La seva dansa, que narra breus escenes teatralitzant les situacions i permetent una certa fuga onírica en aquest quadre desolador, s'obra a la multiplicitat de l'espai, a construir una mirada col·lectiva, transversal, similar a la de Kokoro en què es descobria una manera de representar l'ànima des de tradicions tant antagòniques com la catòlica i la de l'esperit més ancestral africà. La dansa s'escola per tots els racons i desperta la inquietud. Sigui en la sala de vetlla de Iuanme o bé voltant pels trajectes en metro i places de la Quinzena de dansa metropolitana. Jordi Bordes Si vols veure l'entrevista que li vam fer, abans d'estreena clica aquíSi vols veure un vídeo que il·lustra l'especracle, clica aquí
«Entrevista a la Lali Ayguadé» | Por Alba Cuenca Sánchez
La transformació. Tot està en un canvi vital constant. D'això fa flaire aquest IUanME. Que troba en la negror de la mort, petites finestres per a l'humor. Sigui des de les anècdotes necessàries que es recorden en una sala de vetlla. O perquè, vistes des de fora, els quadres de tanta necessitat de plor poden portar a escenes de ridícul. Ja no hi ha piano. Els que vam poder veure els primers indicis de IUanMI, de Lali Ayguadé, al Sismograf la primavera passada hi trobarem a faltar la cua d'un instrument que s'imposava. Així és el el procés de creació en què, si s'és honest, cal canviar tot allò que l'evolució exigeix. IUanMI és una coreografia que torna a jugar amb una idea de fons, és una dansa amb rerefons teatral. Si Kokoro (Ànima) era un element abstracte sobre el que basculaven els ballarins, ara s'enfronta al públic l'escena d'un funeral. Aquest IUanMI pot ser la reacció de l'altre però, encara més inquietant el “jo” que es projecta a la societat i el “jo” interior, l'íntim: Estem tant preocupats en mostrar-nos a l'exterior com en amagar el nostre interior. En un funeral, tot i el dolor que es dóna per assumit, “intentem no plorar”. De l'escenari actual, només ens deixa anunciar que una cortina rodona substitueix aquell piano. És darrere la tela que es pot marcar el món interior respecte l'exterior, on amagar-se? Ballem moltes contradiccions a escena: des del color negre i gamma de grisos a una paleta de colors esclatants; des del plor, al riure. Són aspectes que poden coexistir i que ajuden a tensar; “esperem que hi puguin conviure”, comenta, la coreògrafa. Lali Ayguadé va tornar a Barcelona fa uns cinc anys. Després de ballar per múltiples companyies, va voler tornar per provar-se com a coreògrafa. El seu primer treball va ser amb Marcos Morau, de La Veronal. Amb el solo de Portland (TNT, 2013). En totes les seves peces sempre hi ha aparegut com a una de les components del ball. Fins a Kokoro (T. Alta, 2015). Llavors, va optar per quedar-ne fora. Sentia que li donaria més vida si deixava que fes camí ell sol que no pas que s'hagués d'adaptar a la seva carrera, que seguia rebent encàrrecs per a ballar en altres conjunts. Avui segueix fora d'escena. Un altre cop. Diu que només balla, ara, allò que ha coreografiat. Que IUanMI demana mirar-s'ho des de fora, per respectar la fragilitat de cada element del procés creatiu. Coreografiar produeix un cert mareig. Perquè ha d'estar molt més connectada en tot: no és només una evolució del moviment, també hi ha la llum, el so, l'espai, la dramatúrgia. Com a Kokoro repeteix amb el dramaturg Jordi Oriol (i amb tres dels quatre ballarins d'escena). Però no és l'encarregat d'elaborar un text (n'hi ha un, però no és de l'autor de L'empestat, 2015) si no que ajuda a fer lògiques i orgàniques les transicions de les diferents escenes. Ayguadé ha experimentat dansant en tres estadis ben diferents: la sala, el carrer (Incógnito, 2014) o el circ. Són espais amb una connexió diferent amb el públic. Amb Bèsties de Baró d'Evel (T. Alta, 2015), es treballava en una pista circular amb el públic envoltant-los, per exemple. Un espai ben diferent del carrer on no es pot comptar amb la il·luminació i cal integrar el públic, commoure'l perquè se senti atret. També ha ballat aquell curt finalista de l'Òscar, Timecode. Ho celebra perquè li va ensenyar el treball de postproducció i tambe guanyar una certa entitat com a personatge a més de ballarina. Al cine, ha descobert que es pot treballar un detall que és impossible en l'actuació en directe. Forjar-se una carrera com a coreògrafa és un procés lent, “s'ha d'acceptar”. L'atrapa poder fer que el públic transiti per les emocions amb l'ordre que disposa una escena. La pressió d'una coreògrafa és molt més alta que la de ballarina,que pot evadir-se, quan surt de l'assaig. Una coreògrafa sempre té al cap la peça. Però, com en l'obra que ara prepara, la frustració pot tranformar-se en una alegria immensa quan es desfà el nus que bloquejava una escena i torna a brollar, com un mirall nítid, sincer, generós, còmplice. És una deu que comunica i ensenya des de la intuïció. I no cal piano.Jordi BordesAlba Cuenca