• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Gran gala de dansa al Liceu. 2025 Ballet de Catalunya
  • /
  • El Liceu recupera la seva antiga brillantor balletòmana amb una gala de grans estrelles
CRÍTIQUES
Capcalera Gala Dansa 2025
Valeria Gaillard
PER: Valèria Gaillard
Per estremir Per retornar

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA

El Liceu recupera la seva antiga brillantor balletòmana amb una gala de grans estrelles

Publicat el: 10 de novembre de 2025

CRÍTiCA: Gran gala de dansa al Liceu. 2025 Ballet de Catalunya

Després d’una Giselle amb tots els ets i uts, presentada aquesta mateixa temporada 2025-2026 amb el Bayerisches Staats Ballet de Munic, el Gran Teatre del Liceu ens torna a sorprendre amb una aposta per la dansa de més nivell: una gala que aplega algunes de les figures més estel·lars del panorama actual de la dansa, procedents de les millors companyies, el Royal Ballet, l’American Ballet, Teatre Mariïnsky, Òpera de Viena, The Houston Ballet i l’English National Ballet. Se’n fan dues úniques funcions, el 9 i el 10 de novembre. 

A9x05395m1 Maria Khoreva Julian Mackay Retallat
Maria Khoreva Julian Mackay Foto: Jesus Vallinas/GTL.

Organitzada pel Ballet de Catalunya, l’espectacle va oferir un panorama ample d’estils sota el lema “De Petipa a Balanchine”. I cal remarcar Balanchine -de qui van interpretar Diamonds amb l’experta Olga Smirnova i Jacopo Tissi del Dutch National Ballet- perquè és un coreògraf fonamental en la història de la dansa i tanmateix amb prou feines es programa obra seva a Catalunya. La part més contemporània la van cobrir els ballarins cada vegada més excel·lents de la companyia catalana amb seu a Terrassa. A banda de Fast Avance, la coreografia de Leo Sorribes -director artístic de la cia- amb el grup sencer -23 intèrprets- també van interpretar un duo, Souvenir, coreografia de Vicenzo Timpa d’una plasticitat impactant. Sobretot era interessant perquè, després de veure els pas de deux ensucrats d’El Trencanous -Lyudmila Konovalova i David García Lucas- i d’ El llac dels cignes -Sang Eun, Gareth Haw-, Souvenir mostrava una parella amb una relació de forces totalment diferent, amb una equitat, per dir-ho d’alguna manera, evidentment molt més actual, molt més “parlant” per a un públic d’avui dia. Pel que fa a Fast Advance, es tracta d’una proposta elèctrica a l’estil Forsythe, amb una música agressiva de Mason Bates que permet jocs de cadències i composicions de grup en què la força emergeix de l’execució coordinada de moviments gairebé robòtics, però de robots mig espatllats. 

Van ser especialment interessants els pas de deux de Manon -amb Yuriko Kajyia i Ryoichi Hirano del Royal Ballet- i d’Onegin -amb Hannah O’Neill i Friedann Vogel, de l’Opéra de Paris i de l’Stuttgart Ballet-, interessants perquè es tracta de coreografies neoclàssiques de Kenneth MacMillan i John Cranko respectivament, amb un llenguatge no tan virtuós i més centrat en la força dramàtica d’una història amorosa infeliç. Tant de bo es poguessin veure a l’escenari del Gran Teatre del Liceu ballets sencers d’aquest estil, i no sempre de la corda de Petipa que, si bé són clàssics immortals, estan sobrerepresentats. 

A9x04104m1 Yuriko Kajiya Connor Walsh Houston Ballet Retallat
Yuriko Kajiya Connor Walsh Houston Ballet Foto: Jesus Vallinas/GTL.

Un capítol a banda mereix el pas de deux Madama Butterfly, un ballet en la mateixa línia que l’anterior, coreografiat per Stanton Welch, amb la música mateix de Puccini. Yuriko Kajyia i Connor Walsh, del Houston Ballet, van oferir la peça més impactant de la nit en termes d’intensitat emocional i d’interpretació artística. Kajyia va ser la Cio-Cio San més càndida i bella, i Connor Walsh sens dubte l’oficial americà de la marina Pinkerton més credible (sobretot si pensem en els equivalents en el camp del cant líric). Kajyia és una ballarina menuda i etèria que semblava volar als braços molsuts de Connor. Entre els dos, la complicitat és màxima i la peça llisca de manera esbalaïdora. La coreografia compta amb una gran quantitat de llançaments en l’aire i figures enrevessades i vertigiones però, a diferència dels Petipa, aquí s’enllacen amb tota naturalitat i formen part de la coreografia, entesa com una manera d’explicar una història a través del cos i no tant per lluir tècnica. En definitiva, van oferir al públic una experiència estètica inoblidable. 

A9x09459m1 Chloe Misseldine Joo Won Ahn Retallat
Chloe Misseldine Joo Won Ahn. Foto: Jesus Vallinas/GTL.

També van lluir amb llum particular Chloe Misseldine i Joo Won Ahn, de l’American Ballet. Misseldine va oferir un cigne negre ple d’energia i força, amb uns equilibris en arabesque magnífics i una interpretació carismàtica i madura. Van cloure la gala Maria Khoreva (Primer premi Carmen Mateu) i Julian MacKay del Mariïnski de Sant Petersburg: un pur foc d’artifici. Khoreva, una ballarina d’aspecte fràgil i que sembla pràcticament una nena, va encarnar una Kitri dominant i segura, impecable tècnicament, però en el fons sense gaire picardia i sensualitat. MacKay, com aquell que no vol ser eclipsat, va mostrar un escreix d’energia amb uns grans salts i uns girs de finalització mil·limètrica que van alçar ovacions en el públic, que recordarà per molt de temps aquesta nit de dansa al Liceu. 

El teu estil evoca moltes emocions

CRÍTIQUES RELACIONADES / Gran gala de dansa al Liceu. 2025 Ballet de Catalunya

No hi ha crítiques relacionades

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: info@recomana.cat

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat