• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Gola
  • /
  • i ara, Pla! Genialitat
CRÍTIQUES
Gola 1
Jb Defi
PER: Jordi Bordes

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

i ara, Pla! Genialitat

Publicat el: 17 de novembre de 2024

CRÍTiCA: Gola

Oriol Pla demana perdó, abans de començar. Sobretot, no voldria ofendre. Ara, no s’estarà de desplegar la part més bèstia del seu clown. Amb un front pintada de vermell i una franja negra que marca la frontera ajuntant celles i fins a les orelles. Pla té molt en compte la seva família (“papa seré millor; mama, no t’agradarà. Disculpeu, actors de l’Institut del Teatre perquè us heu passat 4 anys a l’Institut que jo, ara, ocupi el Teatre”). El clown treu el seu vessant més animal buscant la rialla.

El mèrit del muntatge é que sap navegar a diferents capes. Per una banda, hi ha el riure de la patacada, de la desproporció (ressonen els “clanc” quan espetega el cap amb la màquina expenedora de menjar). Per una alta, hi ha el “clon”, l’humor fruit de l’observació per part de la persona que comprova com el producte que ha comprat queda encallat a mig camí. Imita l’antiheroi. I per últim hi ha l’humor més càustic (“clown”), el que qüestiona la condició humana. Assegut a la taula, insatisfet dels productes que ha aconseguit acaparar, però que no era el seu dònut desitjat. Refinarà les seves rèpliques quan li caigui una pàtina de pols blanc. Llavors, el seu parlar fregarà el surrealisme lúcid de Groucho Marx; el seu moviment agafarà gestos d’aquell presentador inanimat (recorden Max Headroom?).

El personatge (hi ha una fina capa que el separa l’actor) dialoga amb la veu del tècnic que prova de resoldre l’embús. Li acaba fent de coach, a la vegada que li pregunta per si és feliç amb aquesta feina tan ingrata. Però també dialoga amb Pau Matas que apareixerà (no explicarem com) en un carro tirat per un “cavall”. El músic fa el paper de pare conciliador, el que procura fer entendre que els excessos acaben deixant morat. Cosa que el clown no sempre atén. “A la seva bola” es va incitant.

Matas i Pla repeteixen el to, entre divertit i desorientat de Travy (amb una síndria que retorna, ara). Les preguntes que es formula l’actor evoquen a l’existencialisme còmic de Blai Mateu de Barò d’Evel (Bèsties, Là, Qui som?) i Manel Rosés (Akri). Sota una capa gruixuda de cara dura, hi ha la sensibilitat i la demanda de concentrar-se en el que és essencial i obviar el que és més superficial. Com diria El Petit Príncep, però en la clau més grotesca, sintonitzant amb la delicadesa dels Escartlata (GrUtesca) i la desproporció escatològica de Leo Bassi (70 años). Riure, en sí, és el més humà que hi ha.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Gola

TÍTOL CRÍTiCA: Jo faig allò que no sé fer!

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’exorcisme clown d’Oriol Pla

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444

Per divertir

Per meravellar

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un pallasso hiperactiu en un món voraç

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: ¡Queremos más!

PER: Imma Fernández
Imma Fernández
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La Gola de tothom ho reconeguem o no

PER: Ferran Baile
Ferran Baile
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: A la recerca del dònut perdut

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat