• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Filumena Marturano
  • /
  • Infal·lible galeta dolça de canyella per a cafè carregat
CRÍTIQUES
341a1753
Jb Defi
PER: Jordi Bordes

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Infal·lible galeta dolça de canyella per a cafè carregat

Publicat el: 27 de juny de 2021

CRÍTiCA: Filumena Marturano

La nova incursió napolitana d0 La Perla29 compleix àmpliament les espectatives. No és ara, ni tampoc la voluntat d’Oriol Broggi, de girar com un mitjó una comèdia, amb punt d’intriga, romàntica per ensenyar les vergonyes de la societat puritana: Serveixen la peça amb les estovalles de lli i les copes de cristall. I els actors estan fins com una galeta de canyella amb sucre, barrejant l català, el castellà, italià i el napolità, orgànicament. Sona com una simfonia en cascada que projecta ganes de comunicar-se i de convèncer amb les seves rèpliques els antagònics. Brogi torna a De Filippo (Questi fantasmi, Natale in Casa Cupiello) i regala una peça de teatre que ho embolica tot amb la vida.

És cert que els de La Perla29 han refet totalment l’espai de La Biblioteca de Catalunya. Ara no hi ha sorra si no unes rajoles hidràuliques amb un petita tarima de parquet. Les cadires folrades d’sky desentonen entre les calaixeres, les verges i una taula majestuosa. Però és que la vida que es respira en aquesta llar, durant anys, molt ensopida, és pràctica. La tassa de cafè, per exemple, es penja d’un clau a l’aixeta de la cuina. Si Txèkhov era un tossut amb el samobar, De Filippo utilitza el cafè com a recurs còmic i com a necessitat per a sobreviure tanta conversa arrauxada.

Punt a part mereix el treball actoral. Al costat de l’espai escènic i de la trama, la interpretació és el principal motiu per assistir-hi. Perquè Clara Segura és la dona amb caràcter i que aguanta l’emoció que prova una estratagema per garantir la sortida digna dels tres fills i evitar que se’ls arraconi per l’aparició d’una jove 20 anys més jove (estirada Carla Vilaró, funciona molt bé la seva comicitat). Però és que Enrico Ianniello és Domenico Soriano, un prohom calçasses que, tot i l’aparent mirada d’estar per sobre del bé i del mal, és una baldufa a mans de les dones, molt més intel·ligents que ell. Marissa Josa, Xavier Ruano, Montse Vellvehí i Eduard Muntada saben estar atents a recollir el guant i tornar la bola amb efecte en forma de rèplica picada, que sempre diu més del que expressa. Les mirades quan parlen i, sobretot, quan no ho fan, són veritables jeroglífics que donen pòlvora a la comèdia.

Com a L’art de la comèdia, del mateix autor, dirigit i protagonitzat per Lluis Homar, la veritat i la mentida en la trama es fan una rebrincada i costa saber què hi ha de cert. Tot i la solució final de focs d’artifici, queden interrogants sobre la paternitat dels fills (interpretats per Jordi Llovet, Josep Sobrevals, Sergi Torrecilla amb un veritable joc d’equilibirs de caràcters dòcils però orgullosos). I cada espectador sortirà amb una opinió diferent. En el joc de les simulacions, dels gestos, hi ha la subjectivitat d’una peça clàssica, tradicional a Nàpols i que aixeca el públic aplaudint rabiós al final de l’escena a VBarcelona. Ara, i quan surti de gira, és un cavall guanyador, altre cop. El mèrit, a falta de risc dramaturgic, és trobar l’equilibri entre tants trumfos a la mà i que no caigui cap carta abans d’hora. Les portes s’obren i es tanquen i la història es cou a foc lent a ulls del públic que riu els tics de l’home nerviós des de pràcticamet el principi i que s’emociona amb la benedicció final. Però que discrepa qui ha enganyat a qui, en aquesta aparença de la vida conjugal. Tot i la pàtina populista, de fons, Filumena Marturano reivindica la dignitat dels seus fills, i hi lluita com una lleona amb totes les ardits que té a les seves mans (més o menys ètiques).

CRÍTIQUES RELACIONADES / Filumena Marturano

TÍTOL CRÍTiCA: A puppy dog patriarch and a game of sons

PER: Alx Phillips
Alx Phillips
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Matrimonio a la napolitana

PER: Ferran Baile
Ferran Baile
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Amb De Filippo, fins els morts revifen!

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La parte de Dominico

PER: Juan Carlos Olivares
Juan Carlos Olivares
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Aquesta nit sí que dormirem plans!

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: No parem de jugar!

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: No digui Biblioteca, digui Nàpols!

PER: Pep Vila
Pep Vilacritic69 200x200
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat