• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • ERA. Esbart Rocasagna
  • /
  • Trencar els patrons, contínuament
CRÍTIQUES
Era Color 1000x707
Jb Defi
PER: Jordi Bordes

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Trencar els patrons, contínuament

Publicat el: 9 d'octubre de 2023

CRÍTiCA: ERA. Esbart Rocasagna

El darrer premi Delfí Colomé ha emparentat el ballarí i coreògraf Quim Bigas (La llista, Molar) amb l’Esbart Rocasagna. Bigas treballa una dansa a partir de molta documentació que acaba destil·lant en rètols, o en petites accions. Ara a ERA, partia del coneixement del’Esbart en les danses tradicionals que havia d’anar trencant per donar-li aire i fer que l’acció de gaudir ballant passi per sobre de la tècnica i el reompte de passes.

La voluntat de trobar un punt nou ja ho evidencia el vestuari en què totho porta pantlons-faldilles d’una roba vaporosa amb amplis talls per fer-la ben còmoda i permetri que pugui volar. les vetes de les espardenyes pugen més amunt dels genolls com si fossin unes mitges de xarxa i tenen una composiciò similar a complements com la faixa (d’un punt molt tou i gruixut) i d’unes armilles o xals que van de les reixes dels braços a una mena de foulards. És un vestuari que té la trama de la rtradició (ho recorda) i l’ordit de la contemporaneïtat, trenui amb les formes més clàssiques

Era és un camp erm, però també el verb “ser” en passat. La dansa, ara, casa amb tot i es barreja entre el públic. És per sobre de tot, el gaudi de la festa i del compartir un bé comú. El treball de Bigas ha estat el de trencar patrons, contínuament, provocant, si cal l’error en el ballador/a. I que l’assumexi sense lamentar-se’n, si no trobant-hi la manera de reenganxar-se a la roda. La música també està fragmentada i parteix d’unversos ben variats. De les tonades més habituals es fan petits salts a música moderna. Evidentment, hi ha un joc de ritmes que aporten sorpresa i joc (també els intèrprets es barregen entre el públic ballant o descansant, momentàniament) i que garanteixi un exercici físic suportable. El cos de ball tant elabora figures conjuntes (algunes coreogràfiques) com es desmembra en solos, parelles o trios, sense importar que hi dominin els rols de gènere.

Es respira un optimisme com el de Bufa fort el vent de Pau Alacorn. Aquesta intensitat de música picada porta a repuntar els peus i comprovar que el vent és també temps i que bufa per entre la gent. No costaria gaire saltar a sumar-se en grup a la tornada (si no fos perquè Bigas) no deixa que les peces s’allarguin massa per manenir la imprevisibilitat). La sensació veient ballar-los és la de voler disfrutar d’una llarga sobretaula entre amics i desconeguts per cantar, ballai i xerrar sense preocupar-se qui és el pare i la mare de qui. Gaudint del moment.

CRÍTIQUES RELACIONADES / ERA. Esbart Rocasagna

TÍTOL CRÍTiCA: ERA de l’Esbart Rocasagna

PER: Júlia Vernet Gaudes
Juliavernet3 689x688
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat