CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
L’odissea de la Barcelona quinqui
Publicat el: 15 d'abril de 2024
CRÍTiCA: El dia del Watusi
Qui el coneix sap fins a quin punt aquest projecte s’havia transformat en una obsessió per al director Iván Morales. Finalment, la novel·la riu del malaguanyat Francisco Casavella ‘El dia del Watusi’ arriba al Lliure com un esdeveniment teatral i literari. Mil pàgines de culte destil·lades en quatre hores de funció amb totes les entrades venudes ja. El públic s’ha bolcat per veure l’heroi Fernando Atienza fet carn per gràcia de l’actor Enric Auquer: el seu devessall de matisos, suor i encanteri demana premis.
Amb la influència del Pijoaparte de Marsé, Casavella va crear un altre mite arribista que surt de les barraques de Montjuïc per passar com una fletxa de desarrelament i venjança el tardofranquisme i els primers anys de la democràcia (…) Cal carrer, perifèria i bona oïda per ballar amb ritme tota la música del subtext, també per convertir tanta frase subordinada en història oral.
Tres llibres originals publicats entre 2002 i 2003, cada un compon una part de l’espectacle. El primer terç és el més ric dels dos formats. ‘Los juegos feroces’ va tenir un avenç el juliol passat i es nota més treballat. Èpica de barri, baralla d’antiherois, aires de spaghetti western postdramàtic amb una adusta escenografia que recorda al seminal ‘2666’ del tàndem Bolaño/Rigola (…) Tota la parafernàlia no tindria sentit sense una companyia a l’altura del repte.
A part d’Auquer destaquen Guillem Balart, tot un roba escenes a cada salt de personatge; Raquel Ferri, pura metamorfosi entre xulos i jonquis; David Climent, amb la seva arquitectura corporal, i Xavi Sáez, que amb el seu viscós Ballesta tanca una temporada de personatges memorables. Si a Vicenta Ndongo li falten moments de lluïment, a Bruna Cusí li falla la metxa com a macarra bergant. En tot cas, la partitura (especialment la tècnica) sonarà millor quan el rodatge dels dies conjuri els nervis de l’estrena i així el Watusi escènic, com a la novel·la, caminarà com si ballés. Esperem que tot acabi en reposició, que ningú es quedi sense la seva entrada per assistir a la gran festa.
CRÍTIQUES RELACIONADES / El dia del Watusi
TÍTOL CRÍTiCA: Les accelerades suïcides d’en Watusi
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: “BATUSI TETAN BUCANDO”
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Els aventis que recorren Barcelona
PER: Ramon Oliver

VALORACiÓ
9