CRÍTIQUES

VALORACIÓ
7
Unes ombres per perdre-s’hi
Publicat el: 1 d'octubre de 2018
CRÍTiCA: El bosque
Henry David Thoreau és un autor que cal rellegir. Ara més que mai.
Perquè entén la complexitat del temps de manera antagònica a la
que el trinxem ara. Ell era un revolucionari d’espardenya. Era el
més beligerant al sistema sense haver d’oposar-si violentament.
Simplement, l’obviava. Ara, comenta Pablo Gisbert, els amos són
els que tenen capacitat de perdre el temps sense angúnies. Perquè són
ells, els que el dominen, en realitat. Per això, Juan Navarro
critica la mirada pejorativa sobre els Ni-Ni (ni estudien ni treballen),
perquè ho fan conscientment. No volen estudiar; No volen treballar
Estan en un moment vital de contemplació, de viure el present sense
preocupar-se de l’ahir ni, sobretot, del demà. D’entrada, admet
Gisbert, aquest és el punt de vista més radical que es pot
plantejar a escena. Anar contra l’aprofitament del temps (de fet,
el que fa el misteriós personatge Momo, al conte de Michael Ende),
gaudint cada segon.
El bosque ha estat un projecte titànic que, segurament, no ha tingut
tota la repercussió que es mereixia. Potser ja està bé que sigui
així. Que no tot s’hagi de rendibilitzar al 100% podria ser una
altra de les màximes d’aquesta instal·lació en què, durant tres
dies, han anat construint un bosc (o un cau de cabanes) amb les
branques i els troncs que van aconseguir després de podar un camp
privat. La invitació era a entrar-hi i perdre-s’hi, espaialment,
però sobretot, temporalment. Per això, beneïen el jove que va
quedar-se estirat al llit de branques durant una hora, sense que ningú li incités.
El bosc és un ésser viu,en el que hi alternen col·lectius ben
diferents de persones i situacions meteorològiques. Per això, en
aquest bosc es podien sentir els caçadors, però també la boira
matinal, les tempestes, els incendis i, fins i tot, puntualment, les
raves il·legals. No sabem si Thoreau acceptaria el bosc com a lloc de gaudi perquè
potser això impedia la calma dels altres. En tot cas, segur que
beneiria aquesta capacitat de deixar passar el temps, pasmar-se, i
després, si cal, prendre el vol de nou.
Aquest plantejament instal·latiu coincideix prou amb l’arrencada de La Plaza de Conde de Torrefiel. El Colectivo Ameno també fa una
invitació a seguir Thoreau caminant i pensant en veu alta, deixant
consignes clares contra el capitalisme a Saunterer. Ernesto Collado
també ha volgut reprimir sovint els posicionaments jeràrquics de la
societat en pees com El disparador i jugant a fer de xaman a Si sabes lo que hay. La desobediència civil de Thoreau porta al Nueva Marinaleda, també de Collado. Aquesta petita revolució, metafòrica, de 72 hores de
durada (després de tanta feina com els deuria sentir als joves
destrossar-la? Va ser un joc? Els va ser dolorós haver sacrificat
tant d’esforç? Segur que l’endemà no van sentir una certa
recança de l’ahir?) obliga a replantejar estils de vida. Però,
evidentment, no renuncia mai a viure amb plenitud. I, com aquests
joves No-No (que diu Navarro) van idear un univers que molts van
compartir. Des de la calma també es construeix convivència,
tolerància, compromís i solidaritat. Que no és poc.
CRÍTIQUES RELACIONADES / El bosque
No hi ha crítiques relacionades