• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Compto cada passa meva sobre la terra
  • /
  • Homenatge preciós i màgic al quiosquer de barri
CRÍTIQUES
Captura De Pantalla 2025 04 22 212604
Jb Defi
PER: Jordi Bordes
Per abraçar Per estremir

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA

Homenatge preciós i màgic al quiosquer de barri

Publicat el: 27 de setembre de 2025

CRÍTiCA: Compto cada passa meva sobre la terra

Lluïsa Cunillé es destapa amb un monòleg pensat per a l’actor Oriol Genís. Xavier Albertí, el director que més peces ha pujat a l’escenari de la dramaturga (L’emperadriu del Paral·lel, Islàndia…) ha optat per una interpretació mínima, estàtica (com la de El cos més bonic … amb Pere Arquillué o Vostè ja ho entendrà, amb Carme Sansa). Genis està protegit només per una bata d’operacions i resguardat per una llitera que farà de llit. L’actor, mestre com pocs, utilitza només amb la paraula i una mirada que es va clavant als ulls de l’espectador. El personatge va desgranant la seva vida, anònima, rutinària, i alhora insòlita gràcies a la seva observació i, possiblement a la seva fantàstica imaginació.

Els textos de Cunillé, sovint amb el to misteriós de Harold Pinter (Vells temps, Terra de ningú,….), expliquen des dels silencis. És el públic el que imagina els dolors i els desigs dels personatges. Ben diferent és aquest cas. Genís va destapant els misteris, un a un. Sí que manté la tensió perquè les dubtes es van entrellaçant en paral·lel, com passa sovint en una conversa espontània amb el company d’habitació a la planta de cardiologia d’un hospital.

Aquest quiosquer, que tant estimava el seu pare (fins a admetre-li una capacitat de guardar secrets com la caixa de fusta plena de claus) entén que ha d’explicar-ho tot, no deixar res al pap. Però que ha d’evitar espantar el company que, l’endemà rebrà l’alta, mentre ell estigui a la sala d’operacions a cor obert (tem que potser no tindrà la mateixa sort). Elsa, la història de la filla del formador d’elefants, creuarà la trama com si fos un element imprescindible amb una convivència conformista, de dècades. És una de les activadores del relat, involuntàriament.

L’obra denota una imaginació completa de l’autora. Ara sabem que en les seves pauses d’altres obres hi ha una infinitat de detalls que fan més precís el relat. L’ànima que hi aporta Genís li dóna una humanitat absoluta. Tot pot ser veritat i una possible conxorxa va gestant-se com una ombra que va cobrint l’escena amb el fosc final. Serà l’espectador que determini quin grau de realitat hi ha en el personatge i quina quantitat de ficció i desconfiança.

Ara sabem que en les pauses d’altres obres de Cunillé hi deu haver una infinitat de detalls, que fan més precís el relat. Oriol Genís li aporta l’ànima per commoure, amb una humanitat absoluta.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Compto cada passa meva sobre la terra

TÍTOL CRÍTiCA: MEMÒRIA D’ELEFANTA

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver

Per estremir

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Anestesiat dins un quiosc emmarcat

PER: Carme Canet
Carme Canet 256x256 Resize 240x240

Per meravellar

Per transformar

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La nit de la veritat

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444

Per abraçar

Per estremir

VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat