ARTICLes
La prèvia: Què hi trobarem aquest any a la Mediterrània?
Publicat el: 27 de setembre de 2018
Ja
s’apropa… La sentiu? Aquest any la Fira Mediterrània de Manresa (del 4 al 7
d’octubre) s’anuncia a so de picarol i ens ensenya com els rituals conformen
una part vital de les cultures i influencien, encara avui, els creadors
d’arreu. I fixant-se amb els artistes d’aquí i d’allà, ha programat un
heterogeni ventall de propostes que demostren el potencial d’aquestes
pràctiques de culte.
Hi
podrem veure una desena de muntatges que relacionen la cultura popular amb
l’espiritualitat i la comunitat, cadascun des d’una òptica singular, que
enriqueix encara més l’experiència. Probablement, la més frapant serà
l’espectacle inaugural ‘Erritu’, obra de la companyia de dansa basca Kukai
Dantza i el coreògraf Sharon Fridman, en què es fusionarà el més tradicional i
contemporani per transportar els espectadors pels rituals que envolten les
etapes de la vida. Ho faran acompanyats d’un cor femení de l’Orfeó Manresà i en
un marc excepcional que els dotarà d’un gran simbolisme: la nau central de la
Seu de Manresa. La basílica, per cert, acollirà quatre espectacles més: a la
nau i als espais de la cripta, l’escalinata i la façana.
El
també emblemàtic Món San Benet s’ha sumat a la cita convertint-se, el 30 de
setembre, en Pòrtic de la Fira amb un concert de les cada cop més aclamades
Balkan Paradise Orchestra (pura festa!) i l’inici de la performance ‘Pas per la pau’ d’Ada Vilaró, una altra acció
significativa d’aquesta edició. Vilaró vol reflexionar sobre l’arrelament i l’exili
recollint en una gran tela testimonis per la pau i l’esperança mentre camina
durant sis dies pel Bages (passarà per Montserrat i la presó de Lledoners).
Divendres 5 d’octubre arribarà a Manresa i a les 20:15h pujarà des de la Plaça
Europa fins a La Seu, on celebrarà una comunitària cerimònia de cloenda. Com en
projectes anteriors (com ara ‘Públic present 24 hores’, que també va portar a
la Mediterrània, el 2015), l’artista romandrà en absolut silenci, absorbint tot
el que li aporti la gent i l’entorn. L’1 d’octubre es viurà la segona jornada
de Pòrtic amb el concert –en primícia a l’Estat– ‘Diàlegs celtes’ de Jordi
Savall i Carlos Nuñez, al Teatre Kursaal.
Encara
sobre l’eix dels rituals, trobem les peces de la bailaora Eva Yerbabuena (Max 2018 a la millor intèrpret femenina de
dansa) que unirà el flamenc i la cultura ancestral japonesa a ‘Cuentos de
azúcar’, el bailaor Juan Carlos
Lérida que a ‘Máquinas sagradas’ captarà l’espiritualitat dels oficis
tancant-se una setmana en un mecànic, la ballarina coreana Ji Hye Chung que a
la instal·lació ‘El moviment de les coses que prenen temps’ (i amb l’ajuda
d’altres artistes i els castellers d’Artés) reflexionarà sobre la llibertat
d’expressió i la força de la tradició, la trapezista Júlia Farrero que s’ha inspirat en les falles pirinenques
per crear ‘Teia’ i retornar-nos als orígens, la Societat Doctor Alonso que ens
presenta l’‘Estudi per a pandereta’ que vam tastar in progress al Sismògraf d’Olot 2018 i que connecta el profà i el
sagrat de la mà de San Juan de la Cruz, el cantant valencià Carles Dénia que
interpretarà el ‘Cant espiritual d’Ausiàs March’, el coreògraf xilè Ricardo
Curaqueo que recrearà el llegat ancestral maputxe a ‘Malen’ amb setze dones
d’entre 9 i 70 anys i, finalment, l’Esbart Joaquim Ruyra de Blanes ballarà a La
Seu el recital de danses ‘Tornar a casa’.
Cabdals,
però no exclusius, l’oferta de la Mediterrània s’estira molt més enllà dels
ritus, com ens té acostumats des de fa ja 20 anys. Qui busqui l’escena contemporània
gaudirà de les acrobàcies contra el fang de Quim Girón (Animal Religion) a
‘Fang’ o l’experimentació sobre la memòria col·lectiva ‘Sa mateixa’ a càrrec de
la coreògrafa Lali Ayguadé i la cantant manacorina Joana Gomila (que repeteix,
després del Laboratori Sibil·la de l’any passat). Qui vagi en família podrà
escollir entre una àmplia varietat de treballs: des del teatre de ‘Kàtia’ i
‘Teatre Arrossegat de Catalunya’ de Teatre Nu, el teatre musicat d’‘Els
cistells de la Caputxeta’ de Samfaina de Colors i ‘El Somni del drac’ de
L’Agència Secreta de les paraules’, i el circ de ‘Quan no tocàvem de peus a
terra’ de Circ Pistolet i ‘Gritando sin hacer mucho ruido’ de Compañía Yifan,
fins als jocs i instal·lacions ‘Espai Munta Titella’ de Galiot Teatre i
‘Enginys Eko.Poètiks’ de Katakrak. O produccions al carrer de gran format com
‘Quixote’ de Grupo Puja! (amb acrobàcies a 40 metres d’alçada!) i l’espectacle
eqüestre ‘Aires de Menorca’, així com l’esplendorós patrimoni de balls,
dimonis, capgrossos, castellers… i música, molta música, amb el folk i la
música d’arrel com a màximes exponents.
Tota
aquesta programació entre moltes altres propostes. Consulteu les crítiques i els itineraris Recomana.
CRÍTIQUES RELACIONADES / Fira Mediterrània 2018
No hi ha crítiques relacionades