Cassoles, embuts i cullerots.
Plomes de paó i transistors. Raïm, cigrons i arròs crus, i també espaguetis
bullits! A la Fira Trapezi de Reus hem vist circ amb tots aquests elements.
Nous companys de pista per uns artistes que busquen renovar-se i deixen de
banda les eines habituals. Les malabars amb pilotes o masses ja estan molt
vistes! Tot i això, també hi hem vist els tradicionals martells i ganivets
llençats amb decisió desafiant el pols i les mil i una filigranes sobre tot
tipus d’aparells: bicicleta, banquina, trapezi, etc.
El director de la fira, Leandro
Mendoza, explicava en una de les xerrades professionals que la tendència actual
del circ és desfer-se al màxim dels objectes i disposar de l’espai buit perquè
l’artista s’expressi amb la nuesa del cos. Els aparells acaben convertint-se
sovint en una defensa escènica, un escut, darrere dels quals exhibeixen la tècnica.
És per això que, quan l’exercici no surt com hauria, es diu que “el malabarista
cau amb la massa”. A Trapezi vam poder gaudir de dos espectacles en aquesta
línia: A Salto Alto dels brasilers
Circo no Ato i Babel, Glöm dels
francesos Kaaos Kaamos (així s’indica al programa, si bé provenen de 5 països
diferents), que malauradament només van poder oferir un dels dos passis, ja que
el segon es va haver d’anul·lar per lesió. Totes dues companyies van captivar el nombrós públic de la plaça de la Llibertat –per primer cop amb aforament
limitat a 700 persones– amb els seus espectaculars números acrobàtics que, més
enllà de la tècnica, parlaven del comportament humà. A A Salto Alto, per exemple, vam veure com es transformaven pel
simple fet de vestir-se amb roba elegant i com arribaven a la conclusió que és
preferible deixar la imatge de banda i ser un mateix, sense filtres.
“Sóc un gran defensor que fem obres, no
productes. No som màquines de produir, sinó de comunicar”, afirmava Mendoza. També hem vist bones mostres d’aquesta
“comunicació” a Íntimo de Cia LaMala,
on una parella d’acròbates van desprenent-se de les seves capes –peces de roba/cuirasses–
fins acabar actuant amb els ulls embenats en la màxima prova de confiança o a Quan els crancs portin talons d’Escarlata
Circus –una de les estrenes més esperades d’aquesta edició–, on hem mirat
enrere per resseguir la trajectòria de la companyia, des de les seves primeres
actuacions ara fa més de 30 anys fins a un present en què continuen fent el que
desitgen, si bé ja han entès que es pot “volar” i “domar” de moltes altres
maneres.
Tenim més
exemples: Circus Ronaldo amb Fidelis
Fortibus ha tocat el cor dels espectadors amb la malenconia de “l´últim
clown”, aquell que ha de fer funcionar el show
malgrat ja no hi hagi troupe; la Cia.
Toti Toronell, dividint el públic de Dioptries
a banda i banda de l’escenari central, ha ensenyat entre equilibris i
pallassades que mai pots veure els dos costats de les coses… El circ està
trobant una narrativa, un relat que el dota de més substància i el fa més
interessant, sumant-hi als “ais” i “ohs” de l’entreteniment un missatge que
acompanya acabada la funció.
Però al
Trapezi hi cap tot i molts han agraït, també, riure amb la simpatia i força
desmesurada de la Strong Lady (i el
seu castellà macarrònic) i participar en les enginyoses propostes d’Itinerània Laberint i Titeretú, tot això al Trape-Xic. O, entre d’altres, ja que s’han
programat 22 espectacles, sorprendre’s amb el gran Cabaret nocturn de la plaça
del Mercadal –de 23:30h a 1 de la matinada–, també més argumental que en
ocasions anteriors. Per primera vegada se n’ha externalitzat la direcció
artística lligant els números de trapezi doble, lira, quadre fix, malabars i
roda cyr que s’hi han presentat amb un embolcall més compacte. La fórmula
sembla que ha reeixit i es repetirà en properes edicions. Recomana hi tornarem
per explicar-ho.
Enguany han gaudit de la fira més de 90.000 espectadors i 206
professionals (un 8% més que l’any passat), xifres positives que s’afegeixen al
bon balanç qualitatiu. Si voleu aprofundir-hi, us convidem a llegir-ne les
crítiques.