• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE

Fàbriques Grec 2018

18 de juny de 2018 by Clàudia Brufau Deixa un comentari

Creuar
fronteres artístiques

“Quan vam treballar plegats en una peça de
l’Enric Montefusco, Tata Mala (2016),
amb la Sònia (Gòmez) ens vam confessar mútuament que sentíem un rebuig envers
el treball de l’altre.” Amb aquest comentari tan franc en David Climent va
començar la xerrada que vam fer el passat 4 de juny al Graner. Malgrat aquesta
“no admiració” respectiva sobre discurs artístic de l’altre, al llarg de la
producció Climent i Gòmez es van sentir molt còmodes a nivell personal. En
conseqüència, les bones sinergies personals van plantar una llavor, que dos
anys després ha germinat amb un tercer còmplice que també va formar part
d’aquest espectacle dirigit per Montefusco, el músic i compositor Pere Jou.
Així doncs, al llarg d’un treball organitzat en diferents residències per fer
aflorir Nowhere in particular, l’espectacle es presentarà al Grec el 6, 7 i 8 de juliol a la sala Pina
Bausch, del Mercat de les Flors.

Vet aquí, doncs que tres artistes amb discursos i
llenguatges artístics molt diferents s’han proposat trobar-se en una mateixa
cruïlla, sortir de la zona de confort per passar per un procés creatiu inèdit.
Amb un bagatge molt dispar, tots tres tenen un denominador comú: l’interès
infatigable per l’exploració dels llenguatges escènics entesa de la manera més
transversal possible. Ballarina i performer, Sònia Gómez va estudiar dansa a
l’Institut del Teatre i a P.A.R.T.S. a Brussel·les (Performing Arts Research
and Training Studios), i va començar a treballar en companyies com la General
Eléctrica (fundada per Roger Bernat i Tomàs Aragay) i La Carnicería Teatro. Des
del 2004, aquesta ballarina i performer ha creat i dirigit els seus propis
espectacles que s’han caracteritzat durant una etapa per performances
autobiogràfiques que han ballat a cavall de la dansa, el teatre i fins i tot la
televisió com a Mi madre y yo i Las Vicente matan a los hombres, o bé Experiencias con un desconocido.
Darrerament, però, Gómez s’està endinsant en l’exploració de les formes com és
el cas del projecte Ballarina.

Mitja taronja de loscorderos.sc, David Climent
que juntament amb Pablo Molinera –i Pilar López a la producció– s’ha dedicat a
cultivar el teatre bastard des del 2003, quan es van agrupar per formar un
“ramat reduït.” Climent i Molinero es van trobar al grup de teatre La Casual,
de la Universitat Jaume I de Castelló, i a partir d’aleshores la formació i
entrenament d’aquests omnívors de l’escena ha estat molt fructífera. A partir
de títols com Crónica de José Agarrotado
han recorregut teatres de l’estat i l’estranger. El Mal Menor o més endavant Afasians
– The Last Conference
creat amb el duet musical Za!, loscorderos.sc han i
segueixen desplegant un teatre contaminat amb un imaginari gens realista, però
que adreça sense concessions temes molt reals i actuals. I per la seva banda,
en Pere Jou és un músic i compositor, membre del grup Quart Primera, que des
del patí de butaques del Mercat de les Flors –és un espectador fidel de la casa
de la dansa– s’ha “colat” a espectacles de diferents companyies i artistes com
Sol Picó, Amalia Fernández o bé Enric Montefusco. A finals del 2017, va
estrenar juntament amb Sònia Gómez, Apel·lació
a la pedra
.

“Hola”
fora de context

Així doncs d’aquest “atac de sinceritat” n’ha
nascut un espectacle que indaga en les convencions de la interacció quotidiana.
Com un “clar, clar”, un “hola”, una aixecada de celles, i altres monosíl·labs,
gestos, que utilitzem de manera gairebé inconscient, si els observem a través
d’un microscopi i n’ampliem la fotografia, ens duran a una altra realitat que navega entre la individualitat i la col·lectivitat.

Al llarg del col·loqui que vam poder compartir
amb una bona colla d’espectadors, en Pere Jou i en David Climent –la Sònia
Gómez no ens hi va poder acompanyar– ens van contar les sensacions viscudes al
llarg de la producció. Quan estàs acostumat a treballar la dramatúrgia d’una
certa manera costa trencar amb els hàbits, com li ha passat a Climent, qui
d’altra banda, però ha viscut aquesta creació com una experiència molt
“lluminosa”, comparat amb altres espectacles que ha creat i dirigit. Nowhere in particular s’ha gestat des de
l’experimentació a l’estudi, sense un treball de documentació o uns textos
treballats fora de la sala. Així doncs, tots aquells automatismes o codis per
sortir del pas quan ens trobem algú amb qui sentim una certa distància, aquest
triangle d’artistes els converteix en el punt de partida d’unes partitures en
la qual el moviment, el ritme i el treball vocal són la matèria primera. Al
llarg del procés de creació de Nowhere in
particular
, Gómez, Climent i Jou han portat sota una nova llum els
automatismes, com a claus per treballar llocs en comú, amb aquells que pots
tenir menys afinitat.

Cube.sz
il·lumina

Per circumstàncies d’agenda, aquesta acció de
Factoria Grec es va dur a terme una una mica al revés de les altres, en comptes
de veure una part de l’assaig, l’encontre amb en Pere i en David va començar
amb un col·loqui i va acabar a l’estudi on la María de la Cámara de Cube.bz
estava treballant en el muntatge de focus acompanyada per Neus Villà
–adjudantia de direcció. Aprofitant l’avinentesa, María de la Cámara i David
Climent van desvetllar als assistents el disseny d’il·luminació de l’espectacle
i com l’havien elaborat; van mostrar alguns plànols del disseny i quines són
les necessitats tècniques que hi ha darrere d’uns certs efectes lumínics. Una
creu –amb tota la càrrega simbòlica que comporta– presideix l’espai de Nowhere in particular, que la
il·luminació de Cube.bz apunta a convertir en un ritual amb aires de concert de
rock’n’roll. 

Arxivat com a: Sin categoría

17 de maig de 2018 by Novaveu Deixa un comentari

Entrem a l’assaig d’Othello, a una de les sales de la Nau Ivanow, i trobem la
companyia Les Antonietes (a qui potser coneixereu per Stockmann, Mambo o
Somni americà) al voltant d’una taula passant les últimes notes, preparant-se per
mostrar-nos un passi sencer de tot el que tenen muntat. Fem un cafè amb ells
perquè descansin una estona abans de posar-s’hi. Parlem amb Annabel Castan,
actriu i productora, sobre la companyia i sobre aquest nou projecte que ara
assagen. 

Actualment la companyia està formada per Annabel Castan; Oriol Tarrason,
director artístic; Raül Perales, productor, i Eduard Arderiu, gestor cultural. La
companyia, abans dedicada exclusivament a la producció d’obres de pròpia
creació, està ampliant les seves activitats per coproduir altres espectacles, com
el que hem vist recentment al Teatre Akadèmia, Escenes d’un matrimoni. Castan
ens parla del seu personatge, Desdèmona, de com se sent amb una gran
responsabilitat a l’hora d’interpretar-la en un moment com aquest, en que el
feminicidi està a l’ordre del dia, tal com ho estava a principis del segle XVII. 

Després del cafè, parlem amb Oriol Tarrason sobre la facilitat amb què les
persones podem arribar a ser manipulades per éssers roïns, com Iago a l’obra,
que només volen fer mal per al seu propi benefici. Ens resulta curiós com els dos
tenen visions lleugerament diferents sobre la temàtica de la obra, acord amb la
seva perspectiva. Al cap i a la fi, és el que passa sempre amb qualsevol obra per
als espectadors: cada individu llegeix els signes exposats dalt de l’escenari de
manera diferent depenent del seu bagatge i els seus interessos, i n’extreu les
seves pròpies i personals opinions i conclusions; cada persona viu el seu propi
viatge. 

Malgrat això, tots els camins es toquen: l’obra parla de la manipulació, i una de
les eines essencials de la manipulació és la divisió (el famós “divideix i
venceràs”), que es pot aplicar en els binomis home-dona, blanc-negre, normaldiferent,
etc. És per aquest motiu que dos dels temes essencials de l’obra també
són la violència de gènere i, en menor mesura, la xenofòbia. En un context en
què el poder està acaparat per l’home blanc, les dones i les persones de pell
negra són considerades inferiors i més fàcils de manipular. És per això que, a
l’obra de Shakespeare, qui manipula és Iago (l’home blanc) i Desdèmona i
Othello (la dona i el moro) són manipulats.

Comença el passi i nosaltres ens disposem a viatjar en companyia dels tres
actors. Iago, interpretat per Arnau Puig, triat per la seva facilitat de generar
empatia, la qual cosa el farà ser un malvat amb llums i ombres, segons Tarrason,
és considerat el personatge més vil dels que va escriure Shakespeare, ja que la
seva maldat no rau en un fet extern que el fa tornar-se un monstre ni en un desig
de venjança, sinó que és malvat pel plaer de fer mal (una espècie de Joker, que
simplement vol veure el món en flames). Òscar Intente és Othello i, amb una
mirada intensa i absolutament sincera, ens mostra un home poderós fàcilment
manipulable i esclau de les seves pulsions més instintives, violentes i irracionals.
Per últim, el personatge femení interpretat per Castan, que, com ja és tradició en
la nostra societat, és el que té menor presència escènica, es constitueix en una
Desdèmona madura, apassionadament enamorada i amb més força de la que
estem acostumats a veure en el personatge. 

Un sentiment de ràbia ens envaeix gairebé durant tot el passi. Se’ns presenten
dos homes arrogants, masclistes, violents, malvats… i, amb tot això, segueixen
sent els protagonistes de la història. Desdèmona, lluny de ser càndida i innocent,
és en una dona intel·ligent i madura emocionalment, que és tractada com un
objecte a ser admirat per a seva bellesa i puresa, i segueix sent la víctima. Ens
envaeix la ràbia perquè el que veiem a escena és un reflex de la societat en la
que vivim. 

L’adaptació de Les Antonietes ha reduït l’obra de Shakespeare, que originalment
té més de 15 personatges, a un pols per a dos actors i una actriu, que interpreten,
segons Tarrason, els rols “essencials” de l’obra. Per als moments en què l’obra
requereix l’aparició d’altres personatges, la companyia compta amb la complicitat
i la col·laboració del públic, amb una doble finalitat: suplir aquestes vacants, per
una banda, i, per l’altra, fer partícipes totes i cadascuna de les persones de la
platea de la manipulació de Iago, que culminarà en un tràgic final que no deixarà
ningú indemne.

Els podreu veure a partir del 31 de maig a La Seca Espai Brossa. 

Sílvia Mercè i Sonet @pinyasonet
Nil Martín López 
@Nil_ml

Arxivat com a: Sin categoría

8 de maig de 2018 by gestio_recomana Deixa un comentari

SHENZHEN

Stefano Massini/ Roberto Romei

9 de maig a les 13h – Nau Ivanow –

Modera: Carme Tierz (@ctierz)

Focus: Inici de l’aventura
escènica
+ assaigs

Com
és el treball de taula? Què passa en les primeres lectures de
l’obra? Com respira un espectacle en les primeres jornades d’assaig
abans d’aixecar-se i començar a caminar?

GENTRY

Mos Maiorum

25 de maig a les 13h – Fabra i Coats –

Modera: Oriol Puig i Taulé
(@oriolpuigtaule)

Focus: Tècnica Verbatim + assaigs

El drama dels veïns que són exclosos
del seu barri, sense parany, directament a l’espectador. Verbatim
ho és tot. Mentre respires, tu crees l’obra. Com s’assaja un
espectacle que depèn tant de la reacció del públic?

NOWHERE IN PARTICULAR

Sònia Gòmez & David Climent &
Pere Jou –

Modera: Clàudia Brufau (@claudiabrubo)

4 de juny a les 16h – Graner-

Focus: creació interdisciplinar

Tres creadors de disciplines i estils
tan diferents es poden arribar a entendre i fer un espectacle
conjunt? Una activitat en què fins i tot els més incrèduls tindran
cabuda. Estàs disposat a deixar-te sorprendre?

FALSESTUFF

Nao Albet & Marcel Borràs

20 de juny a les 20h – TNC-

Modera: Alba Cuenca (@Herronita93)

(amb forta presència del col·lectiu
Nova Veu, @somnovaveu)

Focus: posada en escena

Què els passa pel cap a aquests dos
quan han de posar en escena un dels seus espectacles? Què va ser
abans, l’ou o la gallina? Què creen/pensen primer, el text o la
posada en escena?

OUR DEATH WON’T HURT ANYBODY

Teatro de los Sentidos / Tang Shu-wing
Theatre Studio

22 de juny a les 18 – Fabra i Coats, Sala 1

Modera: Jordi Bordes (@desbordat)

Focus: Del so al text + equip
internacional

La companyia de teatre sensorial per
excel·lència prova a fer un espectacle de text, però no estan
sols. Els acompanyen creadors de Hong Kong. Com es treballa amb un
equip tan internacional i amb mentalitats creatives tan diferents?

NOMÉS UNA VEGADA

Marta Buchaca

27 de juny a les 12h – Bonnemaison-

Modera: Teresa Ferrer (@3Aferre)

Focus: condicionament de l’espai +
tema dona

El teatre és el
millor mirall de la societat. Marta Buchaca examina víctima i
maltractador en una obra que posa el focus en la dona. Nosaltres el
posarem a més en l’espai (La Bonnemaisson) per saber de quina
manera condiciona la concepció de l’obra.

KINGDOM

Agrupació Sr. Serrano

28 de juny a les 19h – Graner-

Modera: Aída Pallarès (@aidapallares)

Focus: posada en escena +
coordinació d’elements…

Vols ser per una estona un membre més
de l’Agrupació Sr Serrano? Vols viure des de dins Kingdom? No et
podem assegurar que en sortiràs indemne, de ben segur que et quedarà
la petjada del mític monstre.

RAPHAËLLE

La Conquesta del Pol Sud

29 de juny a les 19h – Sala Tallers/TNC
–

Modera: Manuel Pérez i Muñoz
(@ManelPiM)

Focus: part audiovisual de les seves
obres

El teatre fa temps que ha deixat de ser
text i prou. El món audiovisual cada dia és més present i els
integrants de La Conquesta del Pol Sud en són experts. Com es concep
un muntatge que basa la seva força en la imatge documental gravada,
projectada i en moviment?

Arxivat com a: Sin categoría

7 de maig de 2018 by gestio_recomana Deixa un comentari

El Grec Festival convida a
despertar la curiositat dels espectadors amb el programa Factoria
Grec
. Aquest projecte vol ensenyar el procés de creació: els
artistes conviden a les fabriques on es cuinen les seves propostes
artístiques i ensenyen el que porten preparat per veure la reacció
del públic. Són propostes de companyies que estan investigant com
incidir en el tema que els preocupa a partir de diverses formes
d’expressió.

La investigació i el públic és
clau per innovar els llenguatges escènics d’avui en dia i de demà.
Recomana, associació per a la promoció de les arts escèniques,
acompanya els espectadors a aquest intrigant viatge al procés de la
creació. Cal fer inscripció prèvia al mail
[email protected]
i aclarir per quina sessió es vol apuntar.

De comú acord amb les
companyies, un membre de la plataforma Recomana (formada per uns 40
crítics professionals) procurarà donar les claus per conèixer
algun aspecte concret de la producció, a més de poder veure, com a
mínim, alguna escena que estigui en procés de creació. El públic
podrà compartir opinions amb els artistes. I també impulsar el
debat amb el grup de Novaveu (joves de 16 a 30 anys que volen
difondre les arts escèniques amb nous format).

En aquest link les propostes, una a una.

Arxivat com a: Sin categoría

  • « Anar a Pàgina anterior
  • Pàgina 1
  • Pàgina 2

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat